Naakt slapen

Ds. M.F. van Binnendijk / 10 reacties

Vraag

Ik ben halverwege dertig en slaap al zo’n achttien jaar geheel naakt. Dit omdat ik kleding tijdens het slapen als erg beknellend ervaar. Ik slaap dan bijna niet. Kleding belemmert me en het schuurt. Zelfs met het dragen van alleen een onderbroek heb ik moeite. Nu heb ik ruim een jaar verkering en we hebben trouwplannen. Mijn vriendin heeft echter problemen met het feit dat ik naakt slaap. Zij vindt dat dit absoluut niet past bij het dienen en volgen van God. Ik zie dit anders, het is ook niks seksueels ofzo. Zij kan er niet mee uit de voeten. Ik snap dat dit een lastig punt is: zij geheel in pyjama en niets anders gewend en ik geheel naakt. Maar is dit echt verkeerd? Zou God dit echt niet willen? Mijn vriendin haalde Noach aan, maar dat is toch iets heel anders? Wat moeten we nu?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Ik kan mij voorstellen dat textiel op één of andere manier niet prettig aanvoelt bij het slapen. Juist waar het ontspanning van het lichaam betreft, is het niet ongebruikelijk om zonder pyjama of ondergoed te slapen. Het kan iets bevrijdend hebben. (Vanuit medisch oogpunt alleen al zou ik een onderbroek afraden tijdens het slapen omdat te hoge temperatuur van de testes nadelig effect heeft op de vruchtbaarheid van de man).

Dat je vriendin en aanstaande vrouw er moeite mee heeft, is goed voor te stellen, zeker wanneer je dit niet gewend bent of op een bepaalde manier beschroomd (misschien zelfs getraumatiseerd?) bent. Bijbelse argumenten voor of tegen naakt slapen kan ik mij niet direct voor de geest halen. De geschiedenis van Noach staat daarbij in een heel andere context dan deze, even als het avondbad van Bathseba, de naaktheid van Adam en Eva, Davids dansen in zijn onderkleed, of ook het naakt (Gr. gymnos!) vissen van de discipelen (zie: Johannes 21; jongens onder elkaar, die geregeld het water in moesten om het net te positioneren wanneer het onder de boot dreef).

Juist in de slaapkamer -waar de liefde ook lichamelijk op bijzondere manier gevierd wordt- hoeft er geen schaamte te zijn tussen man en vrouw.

Het naakt slapen is een bepaalde keuze, waar je samen al dan niet achter staat. Als man en vrouw mag je binnen het huwelijk “elkaars schaamte ontdekken” (zie ook de duidelijke voorschriften in de Thora). Daar is niets schaamteloos bij. Is het huwelijk niet bij uitstek een zaak van vreugde, die niet in het minst lichamelijk gevierd mag worden? Zij het altijd “met wederzijdse instemming”.

Dat Noach naakt in zijn tent wordt ‘ontdekt’ door Cham, heeft niet zo zeer met het Noachs naaktheid te maken als wel met de spottende en ouder-onterende reactie van zijn ene zoon, terwijl de andere twee jongens respectvol omgaan met de gevolgen van de dronkenschap van hun vader.

Dat je vriendin er moeite mee heeft dat jij naakt slaap, en zij daar zelf (nog) niet aan toe is, heb je enerzijds te respecteren (zij heeft daar zo haar gedachten en gevoelens bij), anderzijds -omdat je samen het huwelijk in wilt- zal dit met elkaar besproken moeten worden. Misschien kan en wil ook zij er naar toe groeien. Ik neem aan dat je samen ook “textielvrij” de liefde wilt bedrijven? En dat de deur niet persé op slot hoeft als je onder de douche staat? (Tenzij iemand privacy wil of op een bepaalde manier getraumatiseerd is). Je vriendin heeft er nu redenen voor om er anders tegen aan te kijken. Toch hoeft ze zich nergens voor te schamen. Je mag gezien worden zoals God je geschapen heeft.

Probeer elkaars gevoelens in deze met elkaar te bespreken, zonder daar direct Bijbelteksten (buiten hun verband) bij te halen.

Noot: Tussen 1850 en ca. 1930 was het niet ongebruikelijk -zowel in Amerika als in het Victoriaanse Engeland- dat mannen en jongens naakt zwommen, niet alleen op school tijdens de gymnastieklessen, maar ook in de buitengebieden tijdens recreatie, terwijl de vrouwen en meisjes altijd gekleed gingen in badpak, en niet (!) gescheiden, zoals in de termen en badhuizen in de Romeinse tijd.

Ds. M. F. van Binnendijk,
Rotterdam

Ds. M.F. van Binnendijk

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Stadskanaal
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Lees ook: het weblog 'Dominee in de bajes'

Tags in dit artikel:

naaktschaamteslapen
10 reacties
grootmama
Misschien allebei je eigen dekbed?
Droppie
Ik zou een boxershort kopen die lekker zit en die aan doen en meer niet!
Catherine
Wij zijn ook begonnen met naakt slapen, maar toen er een kindje kwam, hebben we de pyjama maar uit de kast gehaald.
Het is voor een vrouw ook niet altijd praktisch, tijdens menstruatie, borstvoeding en kraamperiode nl.
En mijn man wilde niet dat onze kinderen hun vader naakt zouden aantreffen, als ze tussen ons in kropen, snachts.
Maar echt principiële bezwaren zie ik niet, wel praktische.
Anderzijds, wat is er op tegen dat zij een nachthemd aan doet en jij niet? Je kunt elkaar toch vrijlaten hierin.
Als het echt een principekwestie is, zou ik het niet meer doen.
Want je dient wel rekening te houden met elkaars gevoelens en principes, ook hierin.
Fijne trouwdag gewenst!
vadervandochters
Beste vraagsteller,

Ik begrijp je helemaal, ik herken het uit mijn eigen situatie. Persoonlijk slaap ik ook heel slecht en onrustig met een boxershort of pyjamabroek aan. Thuis droeg ik een wijde katoenen boxershort, maar na onze trouwdag ben ik er mee gestopt en slaap ik zomer en winter naakt. Mijn vrouw moest er in het begin ook erg aanwennen, maar vond het voor haarzelf toch ook bevrijdend en daarom doet ze het nu zelf ook met regelmaat of draagt een slipje. Praat er gewoon rustig over en ook hierin is het een kwestie van naar elkaar toegroeien, niets mooier dan naakt te zijn voor elkaar in een vertrouwde omgeving-> binnen het huwelijk. Principekwestie zie ik hierin totaal niet, je bent getrouwd. Als er kinderen mogen komen is het anders, onze oudste is nu bijna 6 en vind het nu nog 'normaal'.

Als man is het inderdaad ook veel beter om vooral 's nachts niets aan te houden, met de medische reden wat de dominee ook aangeeft. Dus kortom, het is totaal geen rare vraag, maar voor een man heel normaal.

Veel succes om ook hierover met je vriendin te praten. Een gezegende voorbereidingstijd toegewenst.
Schans
Beste vraagsteller,

Vind je het vriendin het alleen lastig omdat het haar mening is dat je zo de Heere niet kan dienen en volgen. (De Heere ziet alles dus ook de naaktheid van een mens.) Of zit er toch ook meer achter?
Is het dat ze het niet gewend is. En aan het idee moet wennen? Dan kan het zijn dat ze er in het begin het lastig kan vinden maar er daarna aan gewend zal zijn. Of vind ze het een vies idee?

Je kan er voor kiezen om te beginnen met een wijde katoenen boxershort. Dan kan je het daarna altijd nog bespreken.
John61
Vraagsteller, het lijkt er op dat je vriendin van mening is dat naaktheid in de ogen van God iets slechts is, ook tussen man en vrouw. Ik ken geen bijbeltekst die dat beeld bevestigt. Niet iedereen is gewend zelf de Bijbel te lezen en zelf conclusies te trekken. Wat ook het geval kan zijn is dat je vriendin naaktheid koppelt aan de angst voor seksuele omgang of vindt dat daar met naakt slapen teveel de nadruk op ligt. Als dat zo is, zou het voor jullie allebei fijn zijn als ze daar open over is. Als er plannen voor een huwelijk zijn, is het goed in alles open naar elkaar te zijn om elkaar goed te leren kennen en te begrijpen en verwijdering van elkaar te voorkomen. Wees ook hierin eerlijk en oprecht over met elkaar.
Sterretje
Ik ben het met de reacties eens, je hoeft je niet voor elkaar te schamen etc. Maar ik snap de vriendin van de vraagsteller ook wel. Het idee dat alles zomaar los ligt in bed, vind ik ook niet bepaald prettig. Het zal best beter zijn voor de vruchtbaarheid van de man, maar het idee dat het de hele nacht overal maar in bed ligt en heen en weer gaat, brr ;-)
Geldt ook voor de vrouw, het slaapt vast veel beter, maar echt heel hygiënisch vind ik het niet, als ik denk aan de natuurlijke afscheiding van de vagina. Om het nog maar niet over de menstruatie te hebben.
Het lijkt me ook dat je er toch onbewust 's nachts mee bezig bent dat je wel een beetje 'netjes' moet liggen, als jullie begrijpen wat ik bedoel.
Jello
Ik betwijfel het @Sterretje, als je geen kleding aan wilt omdat het knelt, dan ben je vast niet 's nachts bezig met de gedachte of je er wel een beetje netjes bij ligt, want die gedachte zal dan ook te beknellend zijn.

Is dit niet wat te overtrokken? Ondergoed is te knellend en daarom slapen we maar naakt. Dochter is bijna 6 jaar, maar zij vindt het nu nog normaal.

Zou het dit niet zijn: we vinden normaal wat we gewend zijn. Vraagsteller, wen jezelf voor het huwelijk er maar aan dat je weer met een onderbroek gaat slapen. Met een beetje zelfdisipline ben je er na een paar weken aan gewend, en vind je dit weer heel normaal. En je maakt je vriendin er ook blij mee. Het huwelijk is geven en nemen.
sjaloom
Wat een grappige discussie weer! God heeft er geen moeite mee heeft dat we naakt slapen. Hij ziet toch wel door onze kleren heen. En het geeft inderdaad een heerlijk gevoel van vrijheid.
En als man en vrouw ken je elkaar toch helemaal, er is niks om je voor te schamen en als dat wel zo is dan is het niet zo als het moet zijn.
Ik hou er ook niet van om pyama of t shirt te dragen 's nachts. Alles draait mee als je je omdraait. En wat hygiëne betreft, je gaat toch schoon en fris je bed in neem ik aan? En met menstruatie spreekt natuurlijk vanzelf dat je dan wel iets aanhebt. Er is niks mis mee om naakt te slapen.
Als er kinderen zijn die 's nachts binnen kunnen komen is het wel anders. Ik denk dat het beter is als kinderen hun ouders niet naakt zien. Zeker niet als ze ouder worden.
Ik zou zeggen: laat elkaar hier vrij in en maak er geen probleem van . Een oplossing voor de vraagsteller is inderdaad misschien aparte dekbedden, maar dan kun je niet lekker tegen elkaar aanliggen, dus lijkt mij ook niet echt DE oplossing.
AHHK76
De eerste keer dat ik een man mocht wassen, vond ik dat best wel spannend. De eerste keer dat ik mijn man bloot zag, vond ik dat ook wel spannend. Volgens mij is dit een stukje gezonde schaamte. Adam en Eva waren naakt en schaamden zich niet, totdat de zondeval kwam. Hoewel er geen mens hun naaktheid kon zien, behalve zij samen en de dieren en God, toch maakten zij kleren van bladeren.... God heeft hun zelfs nieuwe kleding van dierenvellen gegeven, terwijl er nog geen kind of ander mens was waarvoor ze zich moesten schamen!!!
Als je gewend bent om ongekleed te slapen, dan is het misschien ook wel aan te wennen om gekleed te slapen?Bij mij zou dat horen bij de huwelijkse voorwaarden, dat weet ik zeker.
Ik moet er niet aan denken dat mijn man altijd bloot in bed zou liggen. Als er brand uitbreekt of er komen kinderen aan ons bed, dan vind ik het erg dat we allebei gekleed zijn! In Bijbel staat ook dat je niet de schaamte van iedereen mag ontdekken. Dus dat betekent dat je niet zomaar iedereen mag zien. Dat geldt volgens mij voor ouders naar kinderen toe, broers en zussen. Elkaars schaamte ontdekken, mag binnen het huwelijk inderdaad, maar wat valt er nog te ontdekken als je bloot slaapt?
Elders op deze site staat bij vragen over seksualiteit weleens in het antwoord, dat degene die het minst ver weg wil gaan, de maatstaf is. Dit lijkt mij hier ook een goede regel....! Houd rekening met degene die niet bloot wil slapen! Bedenk jezelf met (de mantel der) liefde.
Vele mannen die niet bloot slapen, hebben toch kinderen gekregen, dus voor de vruchtbaarheid bloot slapen, is in de meeste gevallen niet nodig!