De waarheid in pacht

Redactie Refoweb / 11 reacties

Vraag

Mijn ouders zijn van mening dat alleen mensen uit PKN (GB), HHK, GG, OGG en GGiN bekeerd kunnen zijn, omdat een ander kerkverband de juiste boodschap niet laat horen als je God echt kent. Ik heb het hier best moeilijk mee, omdat ik zelf in de veronderstelling ben/was dat God in alle kerken kinderen heeft en wij niet de enigen zijn die de waarheid in pacht hebben. Ik kan niet zomaar geloven dat alle mensen die niet in bovengenoemde kerkverbanden zitten verloren gaan. Zou u helderheid kunnen geven?

Antwoord

Zie voor een helder antwoord deze url.

11 reacties
John61
Vraagsteller, kerkverbanden zijn een uitvinding van de mens, niet van God. Dat er zoveel verdeeldheid is tussen christenen is een ernstige zaak. God laat zich niet beperken tot de kerkmuren. Geen enkel kerkgenootschap kan claimen de enige ware te zijn. Niemand heeft een volmaakt geloof, ook je ouders niet. Het standpunt van je ouders is niet Bijbels en is ingefluisterd door iemand naar wie je niet wilt en moet luisteren. Er is geen wedstrijd om het meest zuivere kerkgenootschap, want ze schieten allemaal te kort, ook de PKN (GB), HHK, GG, OGG en GGiN.

Er is maar één God en er is maar één kerk, dat zijn alle gelovigen, binnen èn buiten de kerkgenootschappen.
Gerard314
Als je even rondkijkt hoe de Christelijke Kerk buiten Nederland in elkaar zit dan zie zo hoe belachelijk de ideeën van je ouders zijn.
juni
vragensteller,waarom zo moeilijk met zulke ruimdenkende ouders?

zoveel kerkgenootschappen!

mooi vers, al de heidenen door Uw handen,
voortgebracht uit alle landen
zullen tot U komen Heer,
bukken voor Uw aanschijn neer etc.
het kan nog ruimer
!vragensteller
kzou maar bij het Woord blijven en niet op uw eigen mening vertrouwen
Lord_Mcgold
Wij christenen hebben het monopolie op de waarheid niet. Dus niet slechts één soort kerk heeft het bij het juiste.
VrouwkeZondernaam
Dé waarheid is nergens lid van . . .
Mona
De Heere Jezus is de Weg, de Waarheid en het leven.
De Heilige Geest wil je in alle waarheid leiden, als je Hem daar om bidt.

Het kan verwarrend zijn, als je tot de ontdekking komt dat de Geest waait waarheen Hij wil.
Dat gaat soms anders dat (kerk)mensen kunnen bedenken.
Maar de Heilige Geest werkt altijd aan op Christus Jezus en Dien gekruisigd.
Buiten Hem is de waarheid niet.
Toets alles (ook een kerkelijke leer) daaraan.
AHHK76
Het positieve is dat jouw ouders wel ruimer denken dan dat er maar 1 kerk goed is ;-). Het negatieve is dat ze helaas nog wel christenen veroordelen...;-( Wat te denken van Chr. Ger. en Ned. Ger.?
Buiten Nederland bestaan de kerken die je noemde meestal gelukkig niet. Daardoor kan het in een zendingsland zo zijn dat iemand daar een Evangelische gemeente gaat, die in Nederland naar een refokerk gaat.
Een deel van mijn familie is HHK en wij zijn PKN. Ik dacht heel zwart-wit totdat ik tot verandering kwam in een baptistengemeente in het buitenland. Waarom zouden er in het buitenland wel bekeerde baptisten zijn en in Nederland niet? Spurgeon was ook baptist. Zo kan ik nog wel even doorgaan... maar dat doe ik niet!
Het gaat er niet om naar welke kerk je gaat maar of iemand een levende relatie heeft met God. Van daaruit is het mooi als men mild is of wordt. Dan kun je getuigen van jouw eigen geloof en een ander vragen naar zijn geloof, zonder zoveel vooroordelen...
kram94
Beste Lord_McGold,

Ik moet je toch teleurstellen: het christendom in zijn algemeenheid heeft wel zeker de waarheid in pacht t.o.v. islam, hindoeïsme, etc.
Hansje
Ik ben zelf lid van de CGK, maar ik had het laatst ook met mijn predikant over en die zei: Christus werkt door alle kerken heen en hoe zit het dan met het buitenland, we moeten ook niet denken dat alleen mensen van bepaalde kerken zalig worden.

Uiteindelijk gaat het maar om een ding: Ben jezelf tot Christus gekomen?
mortlach
http://www.allanstanglin.com/wp-content/uploads/CartoonWeGotItRight1.jpg
Ineke
Erg dat christenen onder elkaar zo veroordelend zijn! Het is een Herder en een kudde straks!