Onhandelbaar broertje

F.J. Bijzet / 2 reacties

Vraag

Al jaren is mijn broertje (19 jaar) thuis niet meer handelbaar. Luistert totaal niet, manipuleert iedereen (vooral zijn moeder). De situatie thuis: ouders gescheiden, moeder blijft alleen achter met kinderen. Na de scheiding is er uiteraard hulp van Eleos geweest voor ons gezin. Echter heeft dit niet geholpen. Volgens mij is dit ook niet de oplossing. Aangezien hij 19 jaar is lijkt het ons de enige oplossing dat hij op zichzelf gaat wonen. Dit wil hij zelf niet, want hij heeft het thuis veel te goed (moeder doet alles voor hem). Graag ontvang ik van u tips hoe wij dit kunnen aanpakken om onze broer duidelijk te maken dat als hij op zichzelf gaat, dit voor beide partijen het beste is.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Bedankt voor je vraag en je zorg voor je gezin. Jullie hebben al veel meegemaakt en het is dan vast verdrietig om te zien dat er nu nog steeds strubbelingen zijn. Mooi hoe je wilt zoeken naar een oplossing en daarin hulp vraagt. Het antwoord dat ik je wil geven is denk ik iets anders dan je verwacht. Ik denk namelijk niet dat je veel verder komt met het overtuigen van je broertje. Het probleem zit volgens mij namelijk niet in het feit dat je broertje niet uit huis wil, maar in het feit dat hij het thuis te goed heeft. Je geeft aan dat je moeder alles voor hem doet. Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je moeder duidelijk krijgt wat zij wil en nodig heeft. En als zij (voor zichzelf) vindt dat de beste stap is dat je broertje uit huis gaat, dat zij geholpen wordt daar actie in te ondernemen. Dat ze daar steun in zoekt. Ik vermoed nu namelijk een patroon van een zorgende moeder en een ‘verwende’ (?) zoon. In dergelijke gevallen vind ik dat de ouder als eerste van positie moet veranderen. Eigenlijk moet ik dat niet eens tegen jou zeggen, maar goed, jij bent degene die deze vraag stelt.

Ferdinand Bijzet

F.J. Bijzet

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerd Vrijgemaakt
  • Woon/standplaats:
    Barneveld
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:
    Functie : Relatietherapeut en opleider

    Website: www.relatie-herstel.nl

Tags in dit artikel:

broeronhandelbaarverwend
2 reacties
Daniel
Beste vragensteller,

Tussen onhandelbaar en onhandelbaar is wel verschil.

is hij al veel langer moeilijk en druk, en gedraagt zich nu egoïstisch en egocentrisch;

zijn gedrag is in de loop der jaren alleen maar erger geworden en nu wordt hij zelfs agressief;

zijn agressieve gedrag is zelfs zo dreigend dat u er bang voor bent;

hij accepteert geen gezag.

is hij op school ook onhandelbaar Is het daar net zo erg als bij jullie?
Ziet hij zijn vader nog? En als hij hem ziet, hoe gedraagt hij zich dan?
Lijkt hij op zijn vader en is het erger geworden na de scheiding.

Mijn moeder vond mij vroeger ook onhandelbaar en niet geheel ten onrechte, maar ze hield van me. Mijn moeder probeerde ik ook te manipuleren, mijn broer onderging hetzelfde lot, ze noemden me Daniel de ritselaar.
Maar ik had pech (geluk) na een poosje trapten ze er niet meer in en toen werkte manipuleren niet meer.

Met 19 jaar ging ik het huis uit, als ik dan een weekend naar (t)huis ging was iedereen blij en ik het meest. We hadden elkaar gemist, natuurlijk hadden ze mij gemist, het was ook wel een beetje saai zonder mij. En ik had de warmte gemist van thuis.
Uw broertje zal toch ook wel goede eigenschappen hebben?
Jello
Ja, ik denk ook dat je het van je moeder moet verwachten. Zij is de ouder. Als zij hier ook last van heeft, hoort zij actie te ondernemen. Als zij je broer verwendt, is dat haar verantwoordelijkheid.

Maar misschien heeft jouw moeder er helemaal niet zo'n last van als jij of als jij denkt. Misschien begrijpt zij jouw broer ook beter dan jij. Meestal kijken kinderen anders naar broers en zussen dan dat ouders naar hun kinderen kijken.

Als je moeder het allemaal wel best vindt zo, en er dus niets verandert, kun je altijd nog zelf het huis uit gaan, toch? Je hebt het over je 'broertje van 19', jij moet dus op zijn minst een 20-er zijn. Volwassen genoeg toch om lekker op je eigen benen te gaan staan en je zo niet meer te hoeven storen aan jongere broertjes?

En wie weet, als jij niet meer mee moedert (hoe goed je het ook kan bedoelen, natuurlijk), dat je broer ook ineens verandert thuis, zodat jouw zorg om de rest van het gezin ook afneemt. Misschien een idee?