Bidhouding

Redactie Refoweb / 3 reacties

Vraag

Mijn man is opgevoed met het beeld dat je altijd zittend kunt bidden. Zelf ben ik opgevoed met dat ik 's avonds voordat ik ging slapen, knielend voor mijn bed mijn avondgebed deed. Bij de opvoeding van onze kinderen komt dit nu naar voren en ik moet zeggen dat ik dit een heel lastig punt vind. Ik weet dat in de Bijbel vaak gesproken wordt over knielende mensen, maar als ik aan Abraham denk zie ik meer een staand figuur voor mij met zijn handen uitgestrekt naar de hemel. In de Katholieke Kerk bidden mensen knielend, maar wij zitten in de kerk. Mijn concrete vraag is: is het 'fout' als je altijd zittend bid?

Antwoord

3 reacties
hansa
Knielend en staand bidden is voluit Bijbels. Over zittend bidden lees ik nergens.
LeonS78
Even los van het 'gereformeerd' standpunt in deze (daar kan ik geen antwoord op geven), wil ik wel opmerken dat het in de Rooms Katholieke kerk tegenwoordig ook niet standaard meer is dat men knielend bid. Er zijn er voldoende die het wel doen, maar ook genoeg mensen die gewoon blijven zitten.
Boanerges
@ Hansa: knielend én met GEHEVEN handen is óók voluit bijbels. Zullen we dat dan ook maar weer in de volledige breedte van de reformatorische gezindte invoeren? ????