Oud zeer van eerste huwelijk

C. M. Chr. Rots - de Weger / 3 reacties

Vraag

Wat als je het verleden van elkaar niet kunt laten rusten? Mijn man en ik hebben allebei een moeizaam eerste huwelijk achter de rug. Nu dachten we samen opnieuw te kunnen en mogen beginnen (kerkelijk gezien hadden we groen licht), maar nu speelt het verleden steeds parten en beïnvloedt sterk de harmonie tussen ons. We hebben bepaalde onderwerpen afgesloten, maar telkens komen die in een conflict weer aan de orde. Het ene woord lokt het andere uit en uiteindelijk voelen we ons allebei onzeker in deze situatie. Als het weer normaal is, maken we afspraken om het niet weer te doen maar toch gaat het steeds mis. Het is om moedeloos van te worden. Mijn man is glashard in conflicten en uit zelfbescherming ga ik dan tegen hem in. Ik wil niet laten weten en zien hoe het me kwetst. Dus geen zwakheid tonen omdat dat in mijn vorige huwelijk mijn eigenwaarde volkomen vernielde. Soms denk ik: “Was ik maar alleen gebleven dan had ik deze ellende niet gehad.” Anderzijds verlang ik naar die arm om me heen en een klankbord voor alles. Zou al het oud zeer van mijn/zijn eerste huwelijk ons blijven beïnvloeden? Waarom lijkt het steeds zwaarder te worden bij ons terwijl het bij andere stellen zo vanzelfsprekend lijkt te gaan? Ben zo moe van alles en kan hier echt van wakker liggen!

Antwoord

Beste mevrouw,

Kern in uw verhaal is voor mij: “Ik wil niet laten weten en zien hoe het me kwetst.” Wáárom niet? Wat is er mis met kwetsbaarheid? Daar kunt u ook uw stérke kant van maken! Laat hem uw verlangen naar ‘die arm om u heen’ zien, merken, horen. Misschien is dat juist wel de sleutel tot het hart van uw huidige echtgenoot. Daar ging het in de vorige relatie mis... moet dat nu hetzelfde zijn?

U kunt misschien juist wel heel duidelijk aangeven, hóé u zich door óók deze echtgenoot gekwetst voelt. Zonder verwijten, want díé brengen verwijdering. Maar met heldere woorden, die iets zeggen van wie u bént. Waardevol schepsel van God. Iemand die er mag zijn.

Ja, als u blijft doorgaan op de beschreven wijze, beïnvloedt alle oud-zeer uit beide vorige huwelijken steeds opnieuw uw leven. Juist in lastige situaties en terugkerende conflicten. Het níét loslaten van moeilijkheden en problemen in uw vorige huwelijk is dé grote valkuil voor vandaag, waar u beiden blijkbaar steeds opnieuw instapt. Verandering móét er komen. De eerste stap is gezet door deze brief te schrijven. Zoek huwelijkstherapie, of leer duidelijke strategieën aan. Misschien helpt het lezen van een goed boek over liefde, over grenzen-in-het-huwelijk, over conflicthantering u beiden.

Uiteraard mag u mij nog eens schrijven... met wat meer concrete informatie zodat ik ook wat meer gericht in kan gaan op bijvoorbeeld aan te leren strategie.

Gode bevolen,
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

hertrouwenkwetsbaar
3 reacties
altijdwat
Uit ervaring kan ik zeggen dat je oud zeer meeneemt. En omdat je juist nooit meer wik meemaken wat er in je vorige huwelijk mis was reageer je extra heftig op vergelijkbare situaties. Ik adviseer je, ga naar een psycholoog. Ik heb zelf ook drie jaar therapie gevolgd om oude patronen te doorbreken. Met als doel: wat er ook gebeurt, ik kom er sterker uit. En mag daar nu profijt van hebben door stabiel in ee nieuwe relatie te staan. Sterkte
Dik_1967
Dit is een verhaal waarin de reden staat waarom ik relatie coach ben geworden.
Zelf heb ik nu ook een tweede relatie, nu bijna 6 jaar terug was mijn vrouw overleden.
Daarna heb ik mijn huidige vrouw ontmoet, zij was al meer dan 4 jaar gescheiden.
We zijn na twee jaar getrouwd dat is nu 3 jaar terug.
En toch komen we nog regelmatig tegen dat in situaties onze eerste relaties meespelen.
Wij hebben samen 9 kinderen van 11 tot 22 jaar, we zijn erg gelukkig.
Kunnen ook zeggen dat we "hersteld" zijn van oud zeer.

We hebben ook een website restore your relation. (is nog niet helemaal af) waar ook wel een aantal nuttig dingen op staan.

Wij houden bijbelse principes aan die zijn gebaseerd op liefde en respect naar elkaar.
hoe kan je in je huwelijk de vrijheid en veiligheid krijgen zodat je eerlijk en open naar elkaar kunt zijn zonder elkaar af te vallen of aan te vallen.
Conflicten kunnen opbouwen zijn maar ook destructief, dus het is erg belangrijk dat die ook vlgs bepaalde regels verloopt en dat is niet altijd makkelijk maar wel goed te doen.
Jullie hebben een bepaalde manier van communiceren dat anders zou moeten wat ook wel anders kan.
Je moet er ook wel rekening mee houden dat als je je gewoontes wil aanpassen voelt dat in het begin onnatuurlijk en voor het een beetje normaal aanvoelt ben je zeker 8 weken verder mits je het wel steeds toepast.

Heel veel sterkte en Gods Zegen toegewenst.
AHHK76
Relatietherapie lijkt me heel goed... Dat klinkt misschien beladen?! Alsof je niet blij bent met de nieuwe relatie. Maar relatietherapie is toch bedoeld om de relatie te verbeteren en dat is toch wat jullie willen? Waarom wachten totdat de spanning verder oploopt of het misschien weer bijna stukloopt? Samen aan de slag met een onafhankelijke derde erbij, dat kan echt heel goed zijn!
Oude pijn, die aangeraakt wordt door nieuwe situaties... doet heftiger reageren! In therapie kan oude pijn verwerkt worden en naarmate je langer samen bent, komt de oude situatie dan meer op de achtergrond. De basis van deze relatie wordt dan steviger!
Helaas spreek ik uit ervaring.... Sterkte!