Ambtsgeheim verbreken

B.S. van Groningen / 1 reactie

Vraag

Aan een ouderling van de Gereformeerde Gemeenten. Voor ik deze vraag stel heb ik op internet gezocht of ik het antwoord niet daar kon vinden. Dat bleek niet het geval te zijn. Ik vroeg me namelijk af hoever het ambtsgeheim gaat van een ouderling (of dominee, diaken). In sommige gevallen mag het met voorzichtigheid verbroken worden. Wanneer is dat? Ik zal een paar voorbeelden noemen: wapenbezit, misbruik, depressie met gedachten aan zelfmoord. Alvast bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag. Groeten van een jongere (meisje).

Antwoord

Beste vriendin,

Jij hebt een vraag over het ambtsgeheim. Op internet kon je geen informatie vinden, nu doe je het via een vraag op Refoweb. Eigenlijk geef je zelf al een beetje antwoord. Als ambtsdrager, maar het gaat ook verder, heb je ambtsgeheim. Zeker als het over (zeer) vertrouwelijke en privacygevoelige zaken gaat. Omdat jij niet precies aangeeft waar het overgaat, moet ik in ieder geval ook een globaal antwoord geven, omdat ik de situatie niet weet. Je begrijpt dat ik nu zelf ook voorzichtig moet zijn. Ik noem bewust het woord voorzichtig, want dat gebruik jij ook.

Nu is jouw vraag: wanneer mag je het ambtsgeheim doorbreken? Je noemt een aantal voorbeelden: wapenbezit, misbruik, depressie (met gedachten aan zelfmoord) en wellicht zijn er nog enkele situaties te noemen. Wanneer je als ambtsdrager vertrouwelijk gesprekken hebt gevoerd met de persoon die jou vertrouwt, dan is het niet handig om zomaar die vertrouwelijkheid te verbreken. Dan had die persoon net zo goed iemand anders in vertrouwen kunnen nemen. Trouwens, het is ook niet aan te bevelen om te zeggen dat je in alle gevallen zult zwijgen en niets openbaar zult maken, want je weet niet in welke problemen je kunt komen.

Als leerlingbegeleider heb ik verschillende vertrouwelijk gesprekken gevoerd. Maar dan altijd gewezen op het feit, als ik het niet meer voor me zelf kan/mag houden, dan voel ik me genoodzaakt om een ander daarvan in kennis te stellen. Die zwijglast wordt voor mij alleen te zwaar. Hetzelfde kan gelden voor een ouderling (ook in die situatie heb ik e.e.a. meegemaakt), diaken of predikant.

Wat ik zelf altijd meegaf aan een jongen/meisje/man/vrouw is het volgende. Wanneer ik het niet meer alleen kan dragen, schakel ik een medebroeder of een andere docent of een arts in. Maar... dat zal ik nooit doen, zonder jou ingelicht te hebben. Dan ben jij vroegtijdig op de hoogte. Het kan in een noodsituatie zijn dat dit niet meer mogelijk is, dan wordt de vertrouwelijkheid zonder medeweten verbroken. Maar dan spreek ik wel van een uiterste noodsituatie.

Samenvattend wil ik als antwoord geven: ambtsgeheim moet gehouden worden, maar als sprake is van levensbedreigende situaties voor de persoon zelf of voor anderen, dan mag in voorzichtigheid dat ambtsgeheim verbroken worden, maar beslist niet lichtvaardig. Wanneer iemand in het bezit is van een wapen (ongeoorloofd) en geeft telkens signalen, dat hij daar iets mee van plan is dan lijkt het me duidelijk noodzaak om de politie in te schakelen.

Bij misbruik ligt het nog gevoeliger. Ten eerste moet je er wel zeker van zijn dat er sprake is van misbruik. Dan moet je er alles aan gedaan hebben om dat misbruik te stoppen, maar als blijkt dat iemand er aan onderdoor gaat en zelfs depressieve gedachten heeft, ja zelfs zelfmoordgedachten, moet je dan niet ingrijpen? Maar juist op dat gebied ligt soms nog een groot taboe. In de meeste gevallen zal dat misbruik ontkend worden. Dan heb je er nog een probleem bij. Zo’n jongere (want daar hebben we het toch over) krijgt dan schuldgevoelens en die worden vaak door de dader nog aangepraat ook. Zo iemand moet geholpen worden. Als het kan anoniem, zodat hij/zij ergens in een veilige omgeving tot rust kan komen.

Beste vriendin, meer kan ik op dit moment niet zeggen, te meer omdat ik jouw situatie niet ken. Mocht je desondanks niet tevreden zijn met dit antwoord, vraag dan bij Refoweb (vragen@refoweb.nl) of je naar mijn persoonlijk mailadres jouw opmerkingen mag doorgeven.

Met hartelijke groet en hopelijk geldt het jou niet persoonlijk, anders van harte sterkte in deze moeilijke materie. Ga met jouw ‘geheim’ tot Hem, bij Wie je volkomen veilig bent.

B. S. van Groningen

Lees meer artikelen over:

ambtsgeheim
1 reactie
Jello
Wat een lief en helder antwoord. En hoe weerbarstig is de praktijk toch, helaas..., want het ambtsgeheim wordt door sommige ambtsdragers niet altijd in praktijk gebracht, en ook niet zoals hier wordt aangegeven. Er wordt soms (onnodig) gekletst. En dat kan gemeenteleden bijzonder beschadigen. Ik weet van onze dominee dat hij geregeld in de kerkeraadskamer erop wijst: broeders, denk aan het ambtsgeheim! Zo zou het meer moeten gebeuren. Wat overigens niet wil zeggen dat iedereen daar dan ook acht op geeft...

Beste vraagsteller: ga allereerst met je geheim (als het jezelf betreft) tot de Heere, daar ben jij veilig en bij Hem is je geheim veilig!