Ontstaan van de PKN

Ds. J.L. Schreuders / 2 reacties

Vraag

Ik doe voor een school een onderzoek naar het ontstaan van de PKN. Ik zou graag willen onderzoeken wat het gevolg is van het ontstaan van de PKN m.b.t. de eenheid binnen de kerken. Mijn vraag is of er boeken zijn van een dominee uit de HHK, VGK of de PKN zijn die het proces van de fusie beschrijven en wat dat voor gevolgen had. Ik kan op internet genoeg info vinden, alleen zou ik er ook graag wat boeken over lezen.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Boeken uit de HHK en uit de VGK over het fusieproces en daarna ken ik niet. Wel is er in de gang naar de fusie een aantal brochures verschenen van uit de Ger. Bond en  het comité tot behoud van de Nederlandse Hervormde Kerk, alsook een groot aantal publicaties in het blad van genoemd comité: “Om de Hervormde Kerk”. Maar boeken: Nee. Uiteraard is er destijds ook veel in de landelijke pers gepubliceerd. Ik zou je aanraden in de archieven te duiken en de brochures, die ik bedoel, boven water zoeken te krijgen.

Wat de PKN betreft is er het boek van Barend Wallet “Samen op Weg naar de Protestantse Kerk in Nederland” (Uitgave Boekencentrum Zoetermeer ISBN 9023908457). Dit boek is qua toonzetting als sterk pro-PKN te kerkschetsen en daardoor dan ook gekleurd. Pas is er bij de herdenking van de fusie nog een boek verschenen over de PKN. Auteur en titel zijn mij niet bekend,  maar het zal zeker in de boekhandel verkrijgbaar zijn.

Urk, Ds. J. L. Schreuders

Ds. J.L. Schreuders

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Boven-Hardinxveld
  • Status:
    Actief
2 reacties
Ermelo
Ds. Belder, Ziek van de kerk.
19481954dhl
een heel duidelijk en begrijpelijk boekje is .,,vragen naar de weg,,............. van ds W van Vlastuin. daar staat heel duidelijk beschreven...het ontstaan van de pkn.en alles wat daar bij hoort..............