Onbewust occult belast

prof. dr. M.J. Paul / 1 reactie

Vraag

Ik worstel al heel lang met de vraag of je zonder dat je je er van bewust bent, occult belast kunt zijn. Vroeger toen ik nog thuis woonde had ik een broer die schizofreen was en zich heel veel bezig hield met occulte zaken. Hij had er heel veel boeken over en draaide ook muziek van groepen die hier wel om bekend stonden. Later heeft hij in psychotische toestand zelfmoord gepleegd en ik heb toen samen met mijn vriend alle boeken en lp's die hierover gingen verbrand omdat wij niet wilden dat mijn ouders hier achter kwamen. Zij hadden het al moeilijk genoeg. Ik merk nu dat ik heel veel moeite heb om echt op God te vertrouwen, ben al heel lang depressief. Ik praat wel regelmatig met onze predikant en volg ook therapie, maar bovenstaande vraag heb ik toch nog nooit durven stellen.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Het is inderdaad mogelijk occult belast te zijn zonder dat je dit beseft. Er zijn allerlei gradaties van demonische invloed of occulte belasting: van lichte invloed op gedachteleven, emoties  en wil, tot aan grote invloed. Alleen in het laatste geval spreken we van bezetenheid. Dergelijke invloeden hebben te maken met de mogelijkheid dat jezelf je begeven hebt op ‘verboden terrein’, maar dat kan ook het geval zijn bij (voor) ouders. Zie hiervoor de  literatuur over dit onderwerp.

Uit het bovenstaande maak ik op dat je broer schizofreen was en in psychotische toestand een eind aan zijn leven heeft gemaakt. Heel aangrijpend! Vanuit de psychiatrie is bekend dat mensen met deze aandoening zover kunnen komen. Tevens schrijf je dat je broer zich ook veel bezig hield met occulte zaken. Die zaken zijn voor velen in eerste instantie aantrekkelijk, maar het is ook bekend dat mensen die zich hiermee bezighouden, vaak depressiever worden en ook een sterkere neiging krijgen een eind aan hun leven te maken.

Ik kan uiteraard niet beoordelen wat de hoofdoorzaak was, maar de praktijk leert dat beide factoren (psychische ziekte en occulte invloed) elkaar kunnen versterken.

Later heb je lp’s en boeken die te maken hebben met het occulte verbrand. Op zich is het goed om radicaal afstand te nemen van dergelijke zaken, maar waarom mochten je ouders nergens van weten? Die wisten dan blijkbaar ook niet af van de verkeerde interesse van je broer en konden er toen ook niet op reageren. Dat roept bij mij de vraag op: woonde je broer nog thuis (toen je er zelf nog woonde), of niet meer? Wanneer is die interesse ontstaan en waardoor is die gevoed? Heeft die enigszins te maken met de omstandigheden thuis of niet?

Occulte belasting kan wel in de lijn van de geslachten overgedragen worden, maar gewoonlijk niet van broer op zus, zeker niet als die op een bepaalde leeftijd een eigen leefwereld hebben. Eventueel is het mogelijk dat je broer in het huis waar je was bepaalde rituelen heeft uitgevoerd, maar dat gaat veel verder dan het genoemde lezen en luisteren. In hetzelfde huis merken medebewoners soms iets van een negatieve sfeer, maar directe overdracht is niet aannemelijk.

Dan je persoonlijke situatie. Je schrijft: “Ik merk nu dat ik heel veel moeite heb om echt op God te vertrouwen, ben al heel lang depressief.” Wat betekent het woordje “nu”? Is dat van de laatste tijd, of is dat al jarenlang? Gebrek aan vertrouwen op God kan veel oorzaken hebben, onder andere een bepaalde manier van lezen van de Bijbel, de opvoeding thuis, de kerkelijke sfeer, en persoonlijke traumatische ervaringen. Een van de verdere mogelijkheden is ook een vorm van occulte belasting, maar dat hoeft echt niet het geval te zijn. Ook voor depressiviteit geldt dat er allerlei oorzaken kunnen zijn, waarvan occulte belasting er slechts een van de vele is.

Dit betekent dat de bovenstaande vraag niet goed beantwoord kan worden in een korte schriftelijke reactie in deze vragenrubriek. Hier is echt een grondiger gesprek nodig, waarin allerlei mogelijkheden onderzocht worden. Mijn advies is daarom de genoemde vraag toch bij de therapeut en predikant aan de orde te stellen. Waarom zou je het niet doen? Misschien ben je bevreesd voor een bevestigende reactie, dus dat je zelf door het occulte beïnvloed bent. Dan wil ik gelijk reageren door te wijzen op bevrijding die mogelijk is. Zie hiervoor de voorbeelden in het Nieuwe Testament en de talloze voorbeelden uit de kerkgeschiedenis, tot op de dag van vandaag. Als de therapeut en de predikant te weinig weten van dit onderwerp kunnen ze altijd doorverwijzen, maar blijf niet te lang in eenzaamheid worstelen met de genoemde vragen!

Het gebied van het occulte en de bevrijding daarvan was heel belangrijk in de vroegchristelijke kerk; na de Reformatie is de belangstelling gedaald, zeker bij ons in West-Europa. De laatste tientallen jaren wordt het in onze cultuur steeds belangrijker. Een paar maanden geleden heeft de Protestantse Kerk in Nederland een “Handreiking bevrijdingspastoraat” gepubliceerd (Boekencentrum, 2014), met als ondertitel “Pastorale mogelijkheden en valkuilen.” Deze handreiking gaat ook in op de relatie met de psychiatrie. Het beknopte geschrift is niet concreet genoeg voor specifieke situaties, maar ik ben dankbaar dat de problematiek steeds meer de aandacht krijgt van kerkelijke leiders, juist om mensen in nood verder te kunnen helpen.

Prof. dr. M. J. Paul

prof. dr. M.J. Paul

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Oegstgeest
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    -Eindredacteur Studiebijbel OT
    -Senior docent Oude Testament (CHE)
    -Deeltijd hoogleraar OT te Leuven (B)
    -Directeur-bestuurder THGB

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

occult
1 reactie
adriano313
Beste vragensteller,

Ter bemoediging,
Het is mooi om te horen dat u ondanks alle toestand of weerstand, toch noch op God vertrouwt, al is het misschien maar net een heel klein beetje...

De bijbel leert dat God niet van u vraagt om prestaties te leveren maar in Hem (Jezus) te geloven en naar Hem te luisteren. Want Zijn waarheid maakt vrij! Jezus heeft namelijk alle machten en overheden van de duisternis openlijk ten toon gesteld en over hen gezegevierd. Hij is Heer der Heerscharen.
De Bijbel leert ook dat een ieder die de Naam van de Heere Jezus aanroepen, gered zullen worden en met iedereen bedoeld hij ook jou

Misschien heb je Jezus al een keer bewust in je hart aangenomen, dat Hij ook voor jou zonden gestorven is, voor jou falen, voor jou angsten....
Mag Hij Heer zijn in heel jou hart?

De bijbel leert dat God vraagt naar het hart van de mens, mag Hij dan ook jouw hart?
Als je dat wilt zegt het Hem dan maar gewoon, Bidt maar hardop:

Heere Jezus ik ben zo moe van al mijn proberen, mijn zonden en mijn falen
Ik erken dat ik een zondaar ben, maar ik heb u zo ontzettend hard nodig
Heere Jezus wees zo ontzettend welkom in mijn hart
Wees Heer van mijn hart! Was mij schoon van alle zonden en ongerechtigheden met Uw kostbare bloed. Ik dank u dat u stierf voor mij en mij hierdoor vrij zet en verlost van alle duisternis en plaatst in Uw Koninkrijk, het Koninkrijk van de Zoon Zijner liefde.
Heere Jezus, vul mij met u Heilige Geest en dank u wel dat U een plan heeft met mijn leven en het zo ontzettend met mij ziet zitten!

Was dit moeilijk?
Wilde je nog veel meer bidden?
of vond je het een belemmering?

Vertrouwen op God zal groeien door het horen van Zijn Woord
Horen kun je door zelf meer te lezen of doordat een ander je onderwijst

Ik wens je in alles Jezus toe,
Focus je op Hem en niet op de omstandigheden
Hij is het antwoord op al jou vragen, gedachtegangen en benauwdheden

V.grt