Doctortitel voor predikant

Dr. C. A. van der Sluijs / 1 reactie

Vraag

Verschillende van onze predikanten hebben een doctortitel behaald. Wanneer er over hen geschreven wordt, worden zij vaak als dr. benoemd en ook als zij zelf schrijven ondertekenen zij als dr. Ik vraag me af waarom ze zich dan geen ds. noemen, of prevaleert het dr. boven ds.?

Antwoord

Ik weet niet of ik de meest aangewezen persoon ben om je vraag te beantwoorden, omdat ondergetekende zich ook schuldig schijnt te maken aan het door jou gesignaleerde verschijnsel.

Doctor (afkorting: dr.) is in de meeste landen de hoogste academische graad of titel die een persoon kan verwerven aan een universiteit. Het behalen van deze graad wordt aangeduid als een wetenschappelijke promotie en vindt plaats op basis van wetenschappelijke kwalificaties, waarvan het publiceren van een proefschrift doorgaans het belangrijkst is. De doctorstitel is in Nederland wettelijk beschermd en het ten onrechte voeren van deze titel is verboden.

Doctor is een term die stamt uit het Latijn en kan letterlijk vertaald worden met leraar. De term heeft verwantschap met woorden als doceren (lesgeven) en doctrine (leer).

De titel doctor werd al gehanteerd in de vroege Middeleeuwen. Ze overleeft de grillen en modes van de tijd (vgl. doctorandus gaat vervangen worden door master) en is internationaal. De kerkvaders werden doctor ecclesiae (leraar der kerk) genoemd.

Calvijn leerde op grond van Ef. 4:11 dat er in de kerk geen drie, maar vier ambten zijn. De herders (pastores) waren de predikanten ter verzorging van de gemeenten en de leraren (doctores) functioneerden ter verklaring en verdediging van de waarheid. Het convent van wezel in 1568 nam deze opvatting van Calvijn over. Naast het ambt van predikant, ouderling en diaken was er dus ook het ambt van doctor of leraar in de tijd van de Reformatie.

De titel ds. is onbeschermd en vereist geen universitaire vorming. In feite kan iedereen deze titel straffeloos dragen.

Prevaleert de titel dr. boven de titel ds., is je vraag. Ja, omdat in de titel doctor de hele traditie meekomt van leraar van de kerk te zijn. En omdat dit laatste in onze dagen in hoge mate onderschat wordt, stel ik prijs op het dragen van deze academische titel. Heeft dus niks te maken met hoogmoedswaanzin, maar met realiteitszin. Van een dominee die gepromoveerd is, mag verwacht worden dat hij de leer van de kerk der eeuwen weet over te dragen in onze eigen tijd.

Met vriendelijke groet in de hoogst denkbare bescheidenheid,
Dr. C. A. van der Sluijs

Tags in dit artikel:

predikantTheologie studeren
1 reactie
juni
prima als ds. een graad wil halen
of professor wordt.

wel te begrijpen,dat de herder zijn schaapjes niet kent.
vele schaapjes krijgen nooit herder/ds. bezoek.

voor studeren voor een graadje en boekjes schrijven=altijd tijd voor.[anders kwam het niet af]

vragensteller,om niemand te kort te doen,lijkt me ,eerst studeren,graadje halen evt prof.

dan ds worden.=hij gelijk herder en leraar. komen de schaapjes niks te kort.
alle grootheid gaat door de stilte dus zeg gerust dominee tegen de dr.