Vergeving verdienen

Ds. A. Simons / Geen reacties

Vraag

Kunt u mij helpen met een paar vragen? Ik heb altijd het idee dat ik vergeving van God moet verdienen, maar dit is toch niet zo, je kunt het toch niet verdienen? Kunt u mij vertellen hoe ik vergeving krijg, de Heilige Geest ontvang, het eeuwige leven krijg? Aan wie moet ik vergeving vragen enkel aan God? Alvast heel erg bedankt voor uw antwoord, moeite en tijd.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

We gaan proberen een bijbels antwoord te geven op je vragen. Jij denkt dat je vergeving moet verdienen. Ik denk dat je gelijk hebt. Vergeving krijg je bij God niet zomaar. God is immers rechtvaardig. God eist rechtvaardigheid of anders gezegd betaling. Er moet betaald worden, dat eist Gods rechtvaardigheid. Als God de schuld door de vinger ziet, dan is dat in strijd met Gods rechtvaardigheid. God kan niets door de vingers zien om jou te redden. Dat is in strijd met wie God is.

Jij hebt sterk het idee dat jij het moet verdienen. Het verkeerd denken van jou ligt niet in het feit van verdienen, maar wie verdient het? Weet je wat Evangelie is? Je kunt vergeving krijgen zonder dat je het verdient. Misschien zeg je wel; maar dat is toch in strijd met wie God is? Ja, maar er is meer te zeggen. Heb je zoiets ooit wel eens gehoord; dat een God die eist, dezelfde God is die geeft? Jij kunt het niet meer verdienen. Jij kunt niet voor jou zonden betalen. God eist betaling van mij en jou. Maar kom, laten we het samen belijden; “ik kan niet Heere, ik heb niet en ik weet niet!”

Maar hoor, God heeft zelf betaald in Christus. In Zijn lieve Zoon is de prijs betaald. God is met God verzoend (2 Kor. 5:18). Vandaar dat God vergeving schenkt. De bazuin stoot op het oorlogsveld. God is met God verzoend. Laat je daarom zaligen! Laat je met God verzoenen! Dit is het wonder van Gods genade; God biedt in Christus vergeving aan om niet.

Je vraagt je misschien af; hoe krijg ik persoonlijk deel aan Gods genade? Hoor, God laat de boodschap van verzoening bij je brengen. Je kunt niets en hebt niets. Je ligt dood op het slagveld. Getroffen door het zwaard uit de val van het Paradijs. Je ligt er dood in de zonde en misdaden (Efeze 2:1). God brengt in Christus vergeving bij je ( 2 Kor. 5:20). Hij brengt het in de belofte van Zijn Evangelie. Hij laat je verkondigen, door het Woord en in het Woord dat een iegelijk die in de Zoon gelooft, het eeuwige leven ontvangt. Hoor je het dode zondaar of zondares? Een ieder die in de gekruisigde Christus gelooft heeft vergeving van zonde!

Je schrijft aan wie moet ik vergeving vragen? Vriend of vriendin... God biedt vergeving aan. Hij is het die ons Zijn vriendschap biedt (Ps. 103:5). De Rechter van hemel en aarde biedt in Christus het heil aan, aan goddelozen!

Wat moet ik doen om zalig te worden? Kus de Zoon en God zal niet meer op je toornen (Psalm 2). Wie heeft zulks ooit gehoord: de Rechter biedt Zelf aan om de Prijs te betalen om de veroordeelde misdadiger vrijuit te kunnen laten gaan. Eeuwig wonder. Ook voor jou? Heeft God dit heil ook verworven voor jou? Het geloof zegt: “Ja Heere ook voor mij.” Het geloof jubelt: “Alzo lief heeft God Kees, Irma, Marja en Piet gehad, dat Hij Zijn enig geboren Zoon gegeven heeft opdat Kees, Irma, Marja en Piet’ die in Hem gelooft niet verderve maar het eeuwige leven hebbe” (Joh. 3:16).

Gods zegen vriend(in),
Ds. A. Simons, Montfoort

Ds. A. Simons

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Valburg-Homoet
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

vergeving