Essure-methode

drs. A. Meijer / 4 reacties

Vraag

Wij hebben een goed en gezegend huwelijk en zijn dankbaar met vijf kinderen. Inmiddels zijn we de 40 gepasseerd en is het niet wenselijk meer (vanwege meerdere redenen) dat er nog een zwangerschap volgt. We willen geen hormonale voorbehoedmiddelen gebruiken en willen ook geen risico’s nemen. We zouden het fijn vinden als we zonder condoom kunnen vrijen, want dit belemmert toch vaak. We overwegen de essure-methode, maar we zijn er nog niet helemaal over uit of dit wel ‘mag’.

Antwoord

Beste ouders,

Ik neem aan dat uw vraag is of u principieel juist handelt als u voor de essure-methode kiest.
Ik ben geen ethicus, maar ik ken en deel wel de mening van vooraanstaande ethici die zich door de Bijbel willen laten leiden. Ik zal deze mening hieronder weergeven.

Geboorteregeling kan bij de gezinsvorming soms nodig zijn. Welke methode hierbij gebruikt wordt maakt geen moreel verschil. Zolang de methode maar niet (mogelijk) abortief is. De essure-methode voldoet aan deze voorwaarde.

Vriendelijke groet,
A. Meijer

Tags in dit artikel:

gezinsvormingvoorbehoedsmiddel
4 reacties
dushi-yiu
Wordt altijd beetje moe van zulke vragen, waarom moet er maar een hele maand gemeenschap kunnen zijn, rond de vruchtbare dagen kan je het ook gezellig met elkaar hebben (in bed ;-) ) dan alleen maar sex hoor mensen! Zoiets als je een beetje kunnen beheersen heet dat en is onthouding zo heel erg moeilijk voor veel mensen..?
balksplinter
Sluit ik me bij aan, en dat kan ook gewoon veilig: http://www.nfp-nederland.nl
drj
@dushi-yiu

Het is fijn dat je je goed kunt beheersen, maar dat is voor niet iedereen even makkelijk. Het is altijd een evenwicht tussen de hoeveelheid zelfbeheersing en de hoeveelheid aandrang. Sommige mensen die erg tevreden zijn met hun zelfbeheersing hoeven zich misschien minder te beheersen dan de anderen waar ze zich stiekem over verheffen.
moedervan2
Periodieke onthouding is niet voor iedereen weggelegd. Sommige vrouwen merken niet aan hun lichaam of ze vruchtbaar zijn. Dit zijn meestal vrouwen die onregelmatig ongesteld zijn. En de temperatuurmethode is de meest onbetrouwbare methode van allen... dus jaa.... onthouding is zeker voor de meeste mensen niet zo moeilijk, maar er zijn al heel wat vrouwen zwanger geraakt die op hun manier aan periodieke onthouding deden... dus laten we niet zo laag reageren!