Frequentie Heilig Avondmaal

Redactie Refoweb / 3 reacties

Vraag

In onze kerken viert men vier keer per jaar het Avondmaal. In veel evangelische en Pinkstergemeenten de eerste zondag van elke maand. In sommige gemeenten elke zondag. Maar als je de Bijbel leest, zie je dat Avondmaal maar één keer werd gevierd, namelijk bij het Pascha, vlak voor het Lijden van Christus. Eigenlijk zou er in onze gemeenten en kerken maar éénn keer per jaar Avondmaal gevierd moeten worden, namelijk Goede Vrijdag. Dat lijkt mij bijbelser. Ik weet wel dat daar natuurlijk weer bezwaren tegen zijn, maar dat is allemaal traditie. We zijn het nu eenmaal zo gewend en het zit er zo ingebeiteld. Kortom, waarom al deze verschillende frequenties en waarom in onze kerken dan niet één keer per jaar of gewoon elke zondag, net als de allereerste christengemeenten? Dat is echt bijbels!

Antwoord

3 reacties
Johnvb
Allereerst is het de vraag of de Heere Jezus wel op Goede Vrijdag is gestorven.
Wat? Ja, Hij zegt Zelf: Zoals Jona drie dagen en drie nachten in de buik van de vis is geweest, zo zal de Zoon des Mensen drie dagen en drie nachten in het hart der aarde.
Ga je terug rekenen met drie dagen én drie nachten kom je niet op de vrijdag.
Ja, maar de sabbat die aanstaande was?
Christus is op de veertiende Nissan gestorven, vijftien Nissan was Pesach. Zoals bij ons eerste Kerstdag altijd op 25 december valt is het ook met de Joosse feestdagen ze vallen altijd op dezelfde datum en dus niet op dezelfde dag. De eerste feestdag van een feest, meestal duren de Joodse feesten een heel aantal dagen, de eerste feestdag werd ook een sabbat genoemd, eer staat zelfs dat die sabbat een grote sabbat was, dat is dus de feestsabbat.
Dus, als je alles zo bijbels mogelijk wilt doen.....

Daarnaast staat er geschreven dat de apostelen en de eerste bekeerlingen dagelijks volhardende waren in de leer der apostelen, ze waren dagelijks volhardende in de tempel, dagelijks in de gemeenschap en van huis tot huis het brood brekende.... en ook dagelijks in de gebeden.
Het brood brekende, daar wordt dus het Avondmaal mee bedoeld. Dagelijks staat er!
Als we dan zo bijbels mogelijk willen leven.....

Doet dat zo dikwijls als gij dit brood eet, zegt onze Heiland Zelf. Zou Hij dan dikwijls bedoelen? Ons woordje vaak, of bedoeld de Heere Christus dan een keer per jaar?

Zomaar wat gedachten, ter overweging en ter overdenking!
Gods zegen!
karlo
Tja, dat van die drie dagen en drie nachten heb ik nooit begrepen. Bij ons gedenken kom je toch niet verder dan twee nachten?!
Ruben92
Calvijn vond zelfs dat het Heilig Avondmaal elke week gevierd moest worden.