Van elkaar genieten

E. (Betsy) Westeneng / 9 reacties

Vraag

Mag je elkaar, bijbels gezien, bevredigen (met handen) tijdens een menstruatieperiode? Tijdens deze periode is gemeenschap geen optie. Op welke manier kan en mag je dan van elkaar genieten binnen het huwelijk?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

De Bijbel geeft nauwelijks voorschriften voor de manier waarop de seksualiteit binnen het huwelijk gerealiseerd kan/mag worden. Er is veel ruimte om deze samen als echtgenoten vorm te geven. Maar de onderstroom is steeds de liefde. Het plezier om de ander te zien opbloeien. Het respect voor de anders wensen en grenzen. Het zorgen voor bestendiging van de veilige en intieme huwelijksband, waarin seksualiteit een essentieel (maar ook slechts één) onderdeel is. Vanuit die basis mag je als echtpaar de ruimte en vrijheid ervaren om je seksualiteit in te vullen. Je kunt eventueel hierover meer lezen in het boek “Samen genieten, gids voor groei in je seksuele relatie”, onder redactie van Piet Wagenaar.

Betsy Westeneng

E. (Betsy) Westeneng

  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Zeist
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Psychotherapeute/relatietherapeute/seksuologe (eigen praktijk)

    Mw. Westeneng is op 1 juni 2023 overleden.

Tags in dit artikel:

seksualiteit in het huwelijk
9 reacties
tja
Je menstrueert toch maar eens per maand? Gewoon gaan slapen is ook heerlijk vind ik zelf...
AHHK76
Helemaal eens met het antwoord en de eerste reactie.
In het O.T. was een vrouw onrein tijdens deze periode, zie Leviticus 15. Zowel elkaar bevredigen als gemeenschap hebben was dus geen optie. Maar nu leven we in niet meer voor de geboorte van Christus. Dus alles mag wat niet tegenstrijdig is met de respect en liefde tot de naaste en de eer van God.
Maar het kan ook heerlijk zijn in elkaars armen te liggen en samen te praten over wat je bezighoudt. Dit is een andere vorm van intimiteit die ook heel goed voor de relatie is....!
Ineke
Dit zal per stel verschillend zijn, er zijn mensen die elkaar ook liefhebben tijdens de menstruatie. Praktisch gezien kun je wel gemeenschap hebben ;) tis maar net wat je als koppel wilt. Zolang je het samen maar eens bent. En ja je kunt er ook voor kiezen om elkaar met de hand of oraal te bevredigen als je het tijdens de menstruatie niet " fris" vindt. Lees bovenstaand boek maar eens dat kan een eye-opener zijn.
AHHK76
Aanvulling op mijn vorige reactie:
Alles wat kan en mag, hoeft/moet niet!
Liefde is meer dan seks. Seks mag een onderdeel zijn van de liefde!
Degene die het minst ver wil gaan, mag de grenzen aangeven...
Alles wat tegen iemands wil gebeurt, is niet goed voor de relatie!
Blijf open en eerlijk communiceren...
Catherine
De Bijbel spreekt er zo mooi over, er is overal een tijd voor.
Mijn man laat mij gelukkig met rust als ik menstrueer, ik zou het ook maar een knoeierige bedoening vinden.
En het zijn toch maar een paar dagen?
Op welke manier kan en mag je van elkaar genieten. heeft dit altijd met seks te maken?
Ik denk het niet.
Als mijn schouders- en nekspieren helemaal strak gespannen staan, masseert mijn man deze wat los.
Daar geniet ik van.
twijfelaar
De wetten in Leviticus zeggen dat je 'uitgeroeid' moet worden als je bij een 'onreine' vrouw ligt. Of die wetten wel of niet meer gelden (waar staat dat ze niet meer gelden) is een andere discussie, ik denk dat niemand zich er hoe dan ook meer aan houdt (wie heeft er snoertjes bij zijn geslacht, Numeri 15).

Dat gezegd hebbende, denk ik dat mevr Westeneng een punt heeft, er staat hier nauwelijks iets over in de bijbel. Dat je je afvraagt of iets banaals als handmatige bevrediging wel bijbels is. Ik weet het niet, het komt bijna over als trollen, hoewel ik je niet wil aanvallen als je hier serieus mee zit.
bakvis
@twijfelaar ik vind het woord 'banaal' hier niet op z'n plaats! Zo-wie-zo niet als iemand hier mee zit!
Om de wetten uit leviticus hier bij te slepen is natuurlijk helemaal onterecht. Of gaan alle dames die hier reageren tijdens de menstruatie ook elders slapen?En gaat iedereen die iemand aangeraakt heeft die menstrueert zich wassen? en alles waar ze die dagen aanzitten; wassen en poetsen? Immers als je leviticus zo serieus neemt als het over gemeenschap tijdens de menstruatie gaat, moet de ook alle andere weten voor de menstruatie serieus nemen! Dus dames; breng leviticus 19:19-33 dan in praktijk!
Of zouden die wetten ook te maken hebben met de omstandigheden? Veel minder hygiëne, warmte, veel mensen bij elkaar, verblijf in tent ipv huis, etc.etc.??

Ik denk dat ieder echtpaar hier zelf een weg in moet vinden. Het ene echtpaar vind het prettig, het ander niet. Geniet van elkaar in het huwelijk op de manier, tijd en plaats die bij jullie samen past!!
mieptruus
De wetten in Leviticus kunnen ons leren. Gemeenschap tijdens menstruatie?
Het afgaande bloed gaat weer terug het lichaam in. Lijkt me niet handig.

Nee we hoeven ons niet 7 dagen af te zonderen. Maar wel nadenken over hygiene en gezondheid.
Alles heeft een betekenis.
Ook al leven we niet meer in die tijd, wil niet zeggen dat je Gods naam mag misbruiken..
twijfelaar
@bakvis je bevestigd mijn punt t.a.v. De wetten in leviticus. Niemand houdt zich daar aan. De vraag is zelfs of het toen wel uitvoerbaar was, al dat water in een woestijn. Maar goed als gezegd is dat een heel andere discussie.

Ik heb geprobeerd me voorzichtig uit te drukken. Ik wil zeker vraagsteller niet kwetsen als dit een serieuze vraag is. Banaal in de betekenis van alledaags is het zeker. Ik wil niet plat worden, vandaar dat het enigszins vaag is misschien. Ik probeerde uit te drukken dat ik me op geen enkele manier kan voorstellen dat je gaat denken terwijl je dat doet, is dit bijbels. Maar goed ik ben niet perse doorsnee, dus als anderen dat wel denken prima!