Gods zonen

Redactie Refoweb / 2 reacties

Vraag

Hoe moeten wij deze tekst verstaan? “En het geschiedde, als de mensen op den aardbodem begonnen te vermenigvuldigen, en hun dochters geboren werden, dat Gods zonen de dochteren der mensen aanzagen, dat zij schoon waren, en zij namen zich vrouwen uit allen, die zij verkozen hadden.” Die Gods zonen, wie zijn dat? Ik hoorde van iemand dat dat gevallen engelen zijn die hoereerden met die vrouwen en dat daar reuzen uit geboren zijn. Weet u hier iets van? En de tekst “En zij riepen Lot toe, en zeiden tot hem: Waar zijn die mannen, die dezen nacht tot u gekomen zijn? Breng hen uit tot ons, opdat wij ze bekennen.” Dat “bekennen”, betekent dit dat de mannen sexueel contact wilden?

Antwoord

2 reacties
John61
Er bestaan veel misverstanden over deze mysterieuze tekst. een veel gehoorde uitleg is dat het om gevallen engelen gaat. In de Bijbel is echter geen enkele grond te vinden voor de veronderstelling dat engelen zich kunnen voortplanten en al helemaal niet met mensen. Ik heb veel gehad aan het boekje "Waar engelen wonen en werken" van dr. L. Floor. Zie ook Mattheus 22 : 30: "Want in de opstanding nemen zij niet ten huwelijk, noch worden ten huwelijk uitgegeven; maar zij zijn als engelen Gods in den hemel".

Het feit dat de term zonen Gods ook in het boek Job gebruikt wordt, betekent niet per definitie dat hier hetzelfde mee bedoeld wordt. De schrijver van de boeken van Mozes was niet de schrijver van het boek Job en de tijd waarin beide geschreven zijn is ook niet hetzelfde. Pas later zijn deze boeken samen in onze Bijbel terecht gekomen.

Meest logische verklaring is dat het bij de zonen Gods om zonen van gelovigen gaat, en bij de vrouwen der mensen om de vrouwen van ongelovigen. Dat verklaart weer niet dat er reuzen uit voortkwamen. Deze tekst zal wel altijd een mysterie blijven.
Nen
Vorige week ging het daarover bij ons in de kerk.
En er is een heel duidelijk filmpje op Youtube (in het Engels, dat wel).
Ik vond het een eye opener, met ook teksten vanuit het nieuwe Testament.

https://www.youtube.com/watch?v=gyQXlHjoJWo