Ook mijzelven niet kwetse

Ds. P.C. van Keulen / 1 reactie

Vraag

De afgelopen zondag werd in de kerk gepreekt over het zesde gebod. Bij het lezen van vraag 105 uit de catechismus viel mij op dat er staat: " ...ook mijzelven niet kwetse...". De laatste tijd heb ik veel last van sombere gedachten en kritische stemmen. Ik zeg bijvoorbeeld in gedachten: “Dat is dom van je. Je verdient geen aandacht. Je bent onhandig. Anderen hebben niets aan jou.” Ook denk ik wel eens: “Was ik er maar niet meer.” Het is niet zo dat ik echt niet zou willen leven, maar ik zou willen dat de sombere gevoelens en gedachten over waren. Zijn deze gedachten zonde? Of wordt met deze zin alleen bedoeld datgene wat je jezelf daadwerkelijk aandoet?

Antwoord

Beste vragensteller,

Je hebt veel last van sombere gedachten en kritische stemmen en je zou willen dat die sombere gevoelens en gedachten over waren.

In de eerste plaats zou ik je willen zeggen: breng het bij de Heere! Ga met deze nood naar Hem toe, Die in alle omstandigheden kan schenken wat nodig is. Hij kan krachten geven om verder te kunnen gaan, zoals te zien is bijvoorbeeld in de moedeloosheid bij Elia, al waren zijn omstandigheden anders. Ik denk ook aan Psalm 31:18 en 19 berijmd; ook hier zijn de omstandigheden anders, maar het laat wel zien wie God wil zijn. Daarom breng ook jouw sombere gevoelens en gedachten bij Hem en bidt om bevrijding hiervan.

In de tweede plaats zou ik je willen zeggen: wat ik hierboven schreef betekent niet dat je geen professionele hulp in zou mogen roepen; het lijkt mij raadzaam in jouw omstandigheden hulp te zoeken om weer een positieve kijk op jezelf te krijgen. God wil ook de weg van de middelen zegenen. Via je huisarts kun je verwezen worden naar een (christelijke) instelling voor hulp.

Wat betreft jouw vraag: zijn deze gedachten zondig, laat ik eerst Ursinus, medeopsteller van de Heid. Cat. aan het woord als er gesproken wordt over “ook mijzelf niet kwetse.” Kort maar krachtig wordt hierover gezegd: dat ik niet de handen aan mijzelf sla en mijzelf niet doodt. Wel is het waar dat wij ook kunnen zondigen in onze gedachten (woorden en werken), en zo kunnen jouw gevoelens en gedachten je aanklagen. Zo hebben wij in alles elke keer weer het verzoenend werk van de Heere Jezus Christus nodig, Die al wat zondig is van ons mensen op Zich heeft genomen. We lezen in de bijbel: De HEERE weet de gedachten van de mensen, maar we lezen ook: Ik weet de gedachten die Ik over u denk, gedachten des vredes en niet des kwaads, en zo wil Hij in Zijn Zoon ons genadig zijn.

Heel veel sterkte toegewenst en Gods zegen.

Ds. P. C. van Keulen

1 reactie
AHHK76
Het is inderdaad niet de bedoeling dat je zo negatief over jezelf denkt. Maar God weet ook waarom je zo denkt... Als je dit van jezelf gaat veroordelen, dan worden jouw gedachten daar niet positiever van... eerder het tegendeel!
Daarom lijkt het mij inderdaad goed dat je hier met God en met mensen over praat om eruit te komen. Ik hoop dat dit jou gaat helpen.
Op een dag werd ik gekweld door groot schuldgevoel. Ik had zoveel dingen fout gedaan en voelde me zo mislukt... Toen pakte ik de zangbundel "Uit aller mond" en begon het eerste lied te zingen. Het tweede couplet was:
Ere zij aan Hem, wiens liefde
ons bevrijdt van elke smet,
ere zij aan Hem, die zondaars
in de rij van koon'gen zet.
Halleluja, halleluja
't Lam, dat vrijkocht en dat redt!

Mijn schuldgevoel maakte plaats voor verwondering. Ik ben een zondaar, maar ik mag een Koningskind zijn.
Dat je dat mag weten dat wens ik jou ook toe! De duivel wil wanhoop en onze ondergang. Maar God heeft jouw behoud en verlossing op het oog. Uit liefde tot mensen zond Hij zijn Zoon om ons te verlossen van de zonde.