Bijbels-gereformeerde prediking

Ds. J.A. van den Berg / 1 reactie

Vraag

Aan ds. J. A. van den Berg. U zegt in de derde alinea van het vraag en antwoord, dat het belangrijk moet zijn dat er een bijbels-gereformeerde prediking is? Bedoelt u dat de andere niet-gereformeerde kerken allemaal een dwaalleer verkondigen? Zonde en genade is toch niet meer van toepassing, aangezien de Bijbel ons leert dat waar de Geest van de Heer is, dat daar vrijheid is? Wij zijn namelijk vrijgekocht door het bloed van Jezus Christus.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller, het is goed om er iets dieper op in te gaan. Inderdaad is het niet zo dat alle niet-gereformeerde kerken een dwaalleer verkondigen. Met gereformeerd bedoel ik dat de Bijbel wordt uitgelegd in overeenstemming met de belijdenisgeschriften, Heidelbergse Catechismus, Nederlandse Geloofsbelijdenis en Dordtse Leerregels. Het kan inderdaad zo zijn dat een kerk niet deze belijdenisgeschriften gebruikt en toch de goede bijbelse uitleg heeft.

Zelf ben ik er van overtuigd dat deze belijdenisgeschriften op een rijke en grondige manier de bijbelse weg tot de zaligheid uitleggen. Er zijn ook zaken waarover christenen van mening mogen verschillen omdat die zaken niet het fundament van de zaligheid betreffen. Dat wil niet zeggen dat het niet uitmaakt wat we denken. Het is nuttig en goed om zo volledig mogelijk de bijbelse leer te verstaan en te belijden.

In het tweede deel van je vraag stel je dat zonde en genade niet meer van toepassing zijn. Dat is een hele ernstige misvatting. Waarom leert de Heere Jezus aan Zijn discipelen om te bidden: Vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven onze schuldenaars? Wanneer we door genade weten dat onze zonden vergeven zijn, betekent dat niet dat wij geen zonden meer doen. Johannes zegt in zijn brieven: Indien wij zeggen dat wij geen zonde hebben, zo verleiden wij onszelf en de waarheid is in ons niet (1 Johannes 1:8)

Ds. J.A. van den Berg

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Sint Anthoniepolder
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Bekijk ook:

1 reactie
coby
* reactie verwijderd door Refoweb *

<i>Reageren op een antwoord is mogelijk mits de reactie iets toevoegt en niet in strijd is met het antwoord van de deskundige. Vraagstellers zijn niet gebaat bij tegenstrijdige reacties en bovendien vinden we het ongepast ten opzichte van de deskundige die zijn/haar vrije tijd ter beschikking stelt om onze bezoekers te helpen. Voor discussies is er het forum.</i>