Ten diepste geen zin

Ds. R. W. van Mourik / 3 reacties

Vraag

Bij mezelf merk ik (met mijn verstand) dat ik bekeerd moet worden, want ik ben erg bang voor de dood. Niet dat ik daar altijd mee bezig ben of er aan denk, maar soms voel ik (net als nu na een preek: de dominee zei: “Je gaat niet verloren omdat je niet uitverkoren bent, maar omdat je niet hebt gewild”), een soort angstig gevoel wat me onrustig maakt. Maar helpt het wel als je in de Bijbel leest of andere 'goede' boeken, als je er eigenlijk helemaal geen zin in hebt? Dan lees je het tot een oordeel. Ik merk dat ik het zoeken naar God uitstel, omdat ik er niet zo’n zin in heb. Ik merk bij mezelf opstandigheid, bijvoorbeeld over dingen in het nieuws. Waarom laat God dit toe? Is het net als bij Job dat de duivel aan God vraagt om toestemming om Job alles af te nemen? Dus m.b.t. de Yezidi's in Irak, heeft God de duivel dan toestemming gegeven om die mensen te doden en vrouwen te ontvoeren? Niet iedereen dan, maar wel veel. Dan zou je het nog aan God kunnen verwijten dat dit allemaal gebeurt, maar God is niet de auteur van het kwaad. Ik loop vast met deze gedachten. Hopelijk heeft u antwoord op mijn vragen. Vooral ook op de vraag of het dan toch geen zin heeft om me in God te verdiepen, als ik er ten diepste geen zin in heb. Liever ga ik wat anders doen 's avonds om te ontspannen. Ik bedoel dit natuurlijk niet grof, anders zou ik niet met deze vraag zitten.

Antwoord

Dat is een lastige vraag. Jij zit er mee dat je opgeroepen wordt om je te bekeren, maar je wilt eigenlijk helemaal niet dat je je leven aan de Heere geeft. En je hebt ook nog heel veel kritiek op het beleid van God. Hoe moet dat? Hoe kom ik tot geloof? Kan ik me wel bekeren?

Natuurlijk is het waar dat we ten diepste niet willen dat God het voor het zeggen heeft in ons leven. Wij blijven liever onszelf en we maken zelf de dienst wel uit. Toch komt daar die oproep tot bekering en geloof. Nu is het belangrijk om te zien Wie deze oproep doet. Het is God Die jouw behoud zoekt. Hij wil niet dat je verloren gaat, maar het eeuwige leven zult hebben. Zo moeten we naar die roepstem van God luisteren.

Helaas ben je nog teveel op een negatieve manier bezig met de vragen van bekering en geloof. Uit angst voor de dood. Niet willen weten van een God Die zoveel leed op deze wereld laat gebeuren. Hij houdt het niet tegen. Ja, dat zijn geen drijfveren om tot God te gaan. Het is belangrijk om te ontdekken dat er een God is Die je behoud op het oog heeft. Die je lief heeft. Die Zijn Zoon voor jou gegeven heeft. Die liefde en die genegenheid moet je overweldigen en inwinnen voor Hem zodat je, ondanks het feit dat je vanuit je zelf niet wil, toch niets liever deze God wil dienen. Aangetrokken wordt door Zijn overweldigende liefde. Niet uit angst zich tot Hem wendt, maar uit liefde. Liefde die God uitstort in je hart.

Dat doet de Heere als je daar bent waar Hij tot je spreekt en van Zijn genade en liefde getuigt. Met Zijn Woord bezig zijn waar van bladzijde tot bladzijde deze liefdevolle stem van God klinkt. Laat dat je mogen inwinnen voor Hem en je doen klein worden onder deze overweldigende liefde. Wie daarvan onder de indruk raakt, leert het zeggen: Heere, ik heb U lief, omdat U mij eerst hebt liefgehad. Dan heb je er zelfs zin in om deze God te dienen. Dan wil je niet meer bezig zijn met de dingen die je van God afhouden. Ja, dat kost strijd, maar dat is de goede strijd van het geloof. Steeds maar weer zien op Hem in Wie God Zijn liefde heeft geopenbaard voor mensen die Hem eigenlijk niet willen dienen en toch niet anders kunnen.

Ds. R. W. van Mourik, Elburg

Tags in dit artikel:

onbekeerd
3 reacties
Bambi
@Vragensteller:
Waarom vertel je het niet gewoon tegen God Zelf?
Vertel Hem waar je bang voor bent, waar je mee worstelt, waar je boos om bent, waar je geen zin in hebt, enz..
En vraag Hem om het opstandige in je hart weg te nemen en je Zijn liefde te openbaren en inzichten te geven in de dingen waar je mee worstelt.
Dat negatieve denken over God zijn vaak influisteringen die de duvel ons influistert, om ons bij God vandaan te houden.
Bij God moet je zijn met alles wat je bezighoudt.
Hij kan en wil je hart veranderen.
En negatieve dingen in ons hart en hoofd (die ons verblinden, zodat we Zijn liefde niet zien) wegnemen.

Het enige wat jij moet doen is die drempel over en het allemaal in Zijn Handen leggen.

En dan komt de rest vanzelf.
Want een veranderd hart, gaat vanzelf ook andere dingen zoeken om zich mee bezig te houden.
Mona
Ten diepste heeft niemand er zin in, omdat we ten diepste allemaal zondaren zijn.
De dienst aan God lijkt saai en vol regels van wat niet mag.
De wereldse zaken zijn veel leuker en gezelliger.
En wat er in de wereld gebeurd, is dat dan wat God wil?
Ik begrijp precies wat je bedoelt, vragensteller!

Maar weet je wat nu het mooie is?
Dat God je hart zo wil veranderen dat je er wel zin in krijgt!
Ik heb zelf wel eens gedacht: Maar ik wil er helemaal geen zin in krijgen...
Ja zo erg is een mens van zichzelf.
Als je er achter komt hoe heerlijk en waardevol een leven dichtbij God is,
dan krijg je spijt van al die onterechte gedachtes over Hem.
Want de duivel laat je zien hoe verschrikkelijk het het, hoe saai, hoe somber, je mag niets meer...
Maar met God mag je alles doen hoor, alleen je hart wil niet meer de wereld in.
Leg je onwil en je harde hart maar voor Hem neer.
Hij roept je, door te laten zien dat je zoveel onwil hebt. je geweten spreekt.
Leg dat niet naast je neer. Hoe vaker je het naast je neer legt, hoe harder en onwilliger je hart wordt.
Buig je knieën en zeg alles aan Hem. De Heere ziet er naar uit dat je het doet, want Hij roept je.
En je zult zien dat het dienen van God 100% anders is, dan dat de duivel je nu voorspiegelt.
Veel mooier, en zo onverdiend!
Haast je, laat je met God verzoenen. Het kan immers nog?
juni
vragensteller,maakt u zich maar niet mooier dan u bent.
wij zijn van nature allemaal,zoals u zegt hoor.

het leven is net een kluwen van bochten,vragen en raadsels

vertel de Heere toch alles,wat u voelt ,denkt en vindt.

vraag hem om raad.

vertel uw vijandschap

joh. wie weet,vijanden worden met God verzoend.

wij zien alleen aan,wat voor ogen is,niet hoe God gekrenkt is/wordt.!!!!
wie weet,wat de Heere nog met u voor heeft?

lees en herlees Gods Woord,vraag of het Woord u gaat lezen....[heb ik ook nodig hoor]