Trouw aan eigen kerkverband

Ds. J.A. van den Berg / Geen reacties

Vraag

Al enige tijd zit ik met een kwestie aangaande belijdenis en de kerkkeuze. Ik heb twee jaar geleden belijdenis van mijn geloof gedaan en ik bemerk nu dat ik me toen niet geheel realiseerde dat ik daarmee ook zei altijd trouw bij mijn eigen kerkverband naar de kerk te gaan. Nu doet het zich voor dat ik student ben en regelmatig andere kerken bezoek, gelegen bij mijn studentenwoonplaats en met mijn studentenvrienden (zij zijn van andere kerkverbanden dan ik). Ik bemerk dat ik de diensten in andere kerken als erg goed ervaar en dat voel ik als een verloochening van mijn eigen kerkverband. Wat is uw gedachte hierover? Is het verkeerd wanneer je belijdend lid bent en daarbij toch 'shopt' in andere kerken? Nu ik in andere kerken kom, voel ik me daar soms meer bij betrokken dan de kerk waar ik belijdenis heb gedaan. Het verwart me omdat ik daar helemaal niet mee bezig was toen ik belijdenis deed. Mijn belijdenis was eigenlijk een geloofskeuze, niet een al te overheersende kerkkeuze. Ik sta achter mijn kerkverband, maar ook bij andere predikanten buiten mijn verband kan ik het goed vinden. In hoeverre is dit fout? Ik ben zeer benieuwd naar uw idee hierover!

Antwoord

Beste vriend, het is goed dat je hier over nadenkt. Te vaak lijkt de belofte van de geloofsbelijdenis vergeten te worden. Ik zal proberen je vraag te beantwoorden. Nu denk ik dat de vragen die gesteld worden bij de geloofsbelijdenis iets kunnen verschillen.

Zelf stel ik een vraag waarin staat of je in verbondenheid met de gemeente alhier getrouw zult zijn onder de bediening van het Woord. Volgens mij betekent dat niet dat je belooft altijd in eigen gemeente en altijd bij eigen kerkverband naar de kerk te gaan. Door de omstandigheid dat je student bent, bezoek je regelmatig andere kerken. Tegelijk merk ik dat je verbondenheid hebt met je eigen kerkverband.

Ik denk niet dat het verkeerd is als je door omstandigheden diensten van andere kerken bezoekt. Belangrijk is of daar de bijbels gereformeerde prediking klinkt van zonde en genade. Wordt de boodschap gebracht dat we persoonlijk verlost moeten worden door het geloof in Christus en door het werk van de Heilige Geest? Hoor je er over ellende, verlossing en dankbaarheid? Worden er twee wegen gepreekt, een smalle en een brede?

Het is vreemd dat je het gevoel hebt je eigen kerkverband te verloochenen wanneer je diensten in andere kerken als goed ervaart. Mag je die niet als goed ervaren? Is je eigen kerkverband het enige kerkverband waar diensten goed kunnen zijn? Zou je er niet blij om moeten zijn wanneer ook in andere kerkverbanden de waarheid wordt verkondigd? Het gevaar bestaat dat we meer ons vertrouwen stellen op ons kerkverband dan op het werk van Christus.

Toch is het goed om trouw in de praktijk te brengen naar een eigen kerkverband. Ik hoop dat daar het Evangelie in alle eerlijkheid, maar ook in alle ruimte klinkt. Het is niet goed als we gaan zoeken naar diensten waar we het meest een fijn gevoel bij krijgen. Waar de waarheid klinkt, hebben we niet altijd een fijn gevoel. De waarheid kan heel confronterend zijn.

Het zou kunnen dat er een onevenwichtigheid is in eigen kerkverband. Mogelijk is er meer aandacht voor zondekennis dan voor de verlossing in Christus. Of er is iets anders uit balans. Het is mogelijk dat je door het bezoeken van andere kerken merkt dat de prediking in eigen gemeente niet evenwichtig is. Wees dan voorzichtig dat je niet jezelf zo sterk afzet tegen die onevenwichtigheid dat je aan de andere kant uit evenwicht raakt.

Besef dat geen kerkverband hier op aarde volmaakt is. Wij moeten allemaal voortdurend bidden dat de Heere ons leidt in de rechte weg. Onderzoek het Woord. Bid voor de kerk en voor Gods knechten. Laat er een groeien mogen zijn in je leven in de genade en kennis van de Heere Jezus Christus.

Ds. J. A. van den Berg,
Grand Rapids (USA)

Tags in dit artikel:

kerkgangkerkkeuzekerkverband