Vrede met God

Ds. N. den Ouden / 6 reacties

Vraag

Aan ds. N. den Ouden. Mijn vraag is samengevat het volgende: Hoe krijg ik vrede met God? Door het lezen van de brieven van Paulus weet ik dat ik hier zelf helemaal niets voor mee kan brengen. Niet mijn doen of laten, niet mijn kerkgang of gevoel, helemaal niets van mij kan iets toevoegen of heeft enig gewicht in het zalig worden. Het gaat de Heere om het hart en dat is nu juist het probleem, want mijn hart is alleen maar boos en verdorven en zit vastgeketend in de zonde. Alleen het geloof in Jezus verzoenend sterven kan mij redden, maar ook dat kan ik niet want ik worstel al zoveel jaren met de toeëigening van het heil. Kortom: in alles helemaal vastgelopen. Kunt u mij de weg wijzen naar Christus?

Antwoord

Wat een belangrijke vraag! Dezelfde vraag werd lang geleden ook aan een predikant gesteld. Zijn antwoord was: Er ís geen weg naar Christus. Hij is de Weg! Maar ik wil er ook  wel meer op willen zeggen. Het eerste gedeelte van de vraag, zoals door jou gesteld, bevat veel ware dingen. Om vrede met God te ontvangen kunnen wij niets meebrengen. Zo is het inderdaad. Daar zit overigens voor ons de grootste moeilijkheid. Er is in ons hart zoveel vermeende en gewaande rijkdom. Onze diepste boosheid en verdorvenheid komt het meest naar voren in zelfhandhaving voor God, en denken dat we wat hebben en zijn.

Toch hoef ik het daar niet bij te laten. Het gaat de Heere om het hart, schrijf je. Inderdaad. Hij zegt: Geef mij uw hart. Maar hij zegt niet: Geef mij uw hart, nadat u het eerst gereinigd en geheiligd en bevrijdt hebt... Wat een wonder: Hij wil jouw vuile trotse, hart vol hoogmoed hebben. Jij kunt het zelf op geen enkele manier rein en gewillig maken. Jij kunt geen enkele zondeketting breken. Dat is Zijn werk. Daar is Hij Christus voor. Daar is Hij een Zaligmaker voor. Je moet niet jezelf eerst willen genezen voordat je komt tot de hemelse Arts. Genezen en vernieuwen, reinigen en heiligen is helemaal Zíjn werk.

Nog een stap verder: Komen tot Hem is ook Zijn werk. Jouw ongeloof wegnemen is ook Zijn werk. Gods Woord is het Woord des geloofs. In Christus is de genade des geloofs. Zijn Geest is de Geest des geloofs. De Zaligheid (inclusief het gelovig komen tot Hem) is helemaal in Hem te vinden. Er rest maar één ding: Klaag jezelf aan bij God. Studeer in wie jij zelf bent. Lees Romeinen 3, en betrek het op jezelf. Maar weet ook dat Christus een geschikte Zaligmaker is voor jouw geval. Leg je zo in gebed voor Hem neer. Belijdend wie jij bent (al weten we daar nog zo weinig van), en belijd wie Hij is. Het kan niet anders, of wie zo op Hem wacht, zal Zijn vrede smaken, op Zijn tijd.

Ik zou graag nog veel meer van deze dingen willen schrijven. Maar ik verwijs maar naar de boeken van mannen als J. C. Ryle (“Om het hart van het Christelijk Geloof”) en Bunyan (“Komen tot Jezus Christus”). Daarin wordt heel duidelijk over deze dingen geschreven.

Hartelijke groet en zegen in alles,
Ds. N. den Ouden

Tags in dit artikel:

bekering
6 reacties
Hotel
J.C. Ryle weet inderdaad op een eenvoudig heldere wijze de weg naar deze vrede uit te leggen. Ik kan je dus van harte adviseren om deze boeken van Ryle te lezen, inclusief 'Christen zijn in het dagelijks leven'.
Ronald86
In Handelingen 2 staat de geschiedenis van tenminste 3.000 radelozen beschreven. Deze radeloosheid kwam voort doordat de Heilige Geest (op de prediking van Petrus) hun overtuigd had van zonden, gerechtigheid en oordeel (vers 37). Tegen deze radelozen zegt Petrus, bekeert u!(vers 38). En hierop volgt vers 41:
Die dan zijn woord gaarne aannamen, werden gedoopt, en er werden op dien dag tot hen toegedaan omtrent drieduizend zielen.
Zie de kanttekeningen voor een bredere uitleg.

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/15095/overtuiging-van-zonde
CrA
Je weet, dat je doen en laten niet enig gewicht heeft in het zalig worden, je hart boos en verdorven is en dat alleen het verzoenend sterven van Jezus je zal kunnen redden. Waarom verlaat je je daar dan niet op? Wat houd je tegen? Je kunt niet geloven, zeg je. De Bijbel zegt wat anders: je wilt niet. Geloof je dat ook? Haast u, spoed u om uw levens wil. De weg weet je.
juni
vragensteller,
schoon ik ganse nachten ween
kunnen redden
Gij Alleen.
blijf maar aanhouden,bedelen aan de troon der Genade,
om geholpen te worden ter bekwame tijd.
Antonia
Vastgelopen op weg naar de vrijstad? Dat is gevaarlijk, de bloedwraak kan je ieder ogenblik treffen. Wat gebeurde er als iemand stond voor de poort van de vrijstad, de poort was gesloten, je kon niet verder en de bloedwerker kwam dichterbij? Zo iemand sprak zijn woorden(Joz. 20:4). Geen lang verhaal meer: Ik ben een doodslager. Daarna mocht hij naar binnen. Later kwam er nog een nader onderzoek of hij de waarheid had gesproken. Maar toen hij in de vrijstad was, had hij rust, eindelijk. Beste vraagsteller, hoe komt het dat je hart boos, verdorven en vastgeketend zit in de zonden? Wie heeft u te kennen gegeven dat je naakt bent(Gen. 3:11)? Is het hoge woord er al uitgekomen, vastgelopen voor de poort van de Vrijstad: en ik heb gegeten?
Mona
Vragensteller,
gister kreeg ik dit mijn mailbox, graag geef ik het aan je door.

Komende zondaars gaan tot een milde Christus.

Jeruzalem, Jeruzalem, gij die de profeten doodt, en stenigt die tot u gezonden zijn, hoe menigmaal heb Ik uw kinderen willen bijeenvergaderen, gelijkerwijs een hen haar kiekens bijeenvergadert onder de vleugelen, en gijlieden hebt niet gewild. Mat 23:37.

Komende zondaar, we zagen dat u tot een volle Christus komt. Maar wie tot Christus komt, trekt nog een ander voordeel van Hem, want Hij is niet alleen vol, maar ook mild. Hij is niet karig met het Zijne. Hij is openhartig en 'openhandig'.

Dit blijkt uit het feit dat Hij u roept. Hij roept u om tot Hem te komen. Hij zou dat niet doen, als Hij niet vrijgevig was. Ja, Hij beveelt u dat u komt, dat u zult vragen, zoeken en kloppen. Tot uw moedgeving doet Hij bij elk gebod een belofte: zoekt, en gij zult vinden, vraagt, en gij zult hebben, klopt, en u zal opengedaan worden. Als een rijk mens zulke woorden tot een arme zou spreken, zou men hem dan niet voor een gulhartig mens houden? Als hij tot de arme zou zeggen: 'Kom naar mijn deur, klop aan mijn deur, en u zult vinden en hebben', zou men hem dan niet genadevol vinden? Zoveel te meer doet Jezus. Neem dat eens ter harte, komende zondaar.
Hij gebiedt u niet alleen te komen, maar zegt ook dat Hij u van harte wil goeddoen. Ja, dat Hij dat wil doen met blijdschap.
Het blijkt dat Hij mild is, omdat Hij geeft zonder te verwijten. Hij werpt al uw ongerechtigheden achter Zijn rug; uw zonden en ongerechtigheden zal Hij niet meer gedenken.
Ook blijkt dat Christus mild is, uit de klacht die Hij doet over degenen die niet tot Hem komen om genade. 'Hoe menigmaal heb Ik uw kinderen willen bijeenvergaderen, gelijkerwijs een hen haar kiekens bijeenvergadert onder de vleugelen, en gijlieden hebt niet gewild'. Komende zondaar, zie hier de gewilligheid van Christus om u te behouden. Zie eens hoe mild Hij is om het leven en alle goede dingen mee te delen aan mensen als u. Hij klaagt als u niet komt, en het hindert Hem als u Hem niet aanloopt.

Komende zondaar, luister nog eens. Toen Jeruzalem tot haar behoudenis niet wilde komen, keek Hij naar de stad en weende over haar, zeggende: 'Och, of gij ook bekendet, ook nog in dezen uw dag, hetgeen tot uw vrede dient! Maar nu is het verborgen voor uw ogen'. Komende zondaar, is dit niet een gezegende Christus?

Auteur: John Bunyan (1628-1688).