Persoonlijk contact met dominee

Ds. R. van de Kamp / 6 reacties

Vraag

Mag een (jonge) vrouw of meisje een brief schrijven aan een dominee? En mag een dominee dan terug schrijven? Ik zou zo graag eens met onze dominee willen praten over de zekerheid van het geloof, maar ik weet niet hoe. Ik bid vaak of de Heere de dominee op mijn pad wil brengen zodat ik hem kan spreken hierover. De Heere kan soms zo wonderlijk leiden. Maar hoe zit dat? Een vrouw/meisje mag niet met een man alleen zijn toch? Hoe kan ik hem dan vertrouwelijk spreken zonder dat er iemand bij zit? Tot slot nog een vraag: krijgt een dominee veel brieven? Ik ben daar benieuwd naar.

Antwoord

Beste vriendin,

Gelukkig mag je naar iedereen een brief sturen. Ook naar een dominee. En een dominee mag gewoon een brief terug sturen. Ook naar een (jonge) vrouw. Een groot gevaar echter is dat er een relatie ontstaat die meer dan pastoraal is. Daar moet een predikant altijd alert op zijn. Dit gevaar bestaat als de communicatie over en weer te intensief wordt. Daar is echter geen sprake van als je een keer contact zoekt met je dominee. Ik moedig het altijd aan als gemeenteleden met vragen zitten,dat ze die ook stellen. Er zijn geen domme vragen. Het is ook goed voor een dominee, dat helpt hem ook bij het maken van preken, als hij weet welke vragen er in de gemeente leven.

Als predikant moeten we erg voorzichtig zijn voor de schijn des kwaads. Als je steeds bij een bepaalde vrouw komt, kunnen mensen daar wat achter zoeken. Als ik een gesprek heb met een vrouw dan probeer ik altijd het gesprek in de pastorie plaats te laten vinden. Dan doe ik dat op een tijdstip waarop mijn vrouw of een van de kinderen ook thuis is. Als een vrouw niet bij mij thuis kan of wil komen, dan ga ik naar haar huis. Dan neem ik iemand mee, b.v. een ouderling, of als het om een vertrouwelijk gesprek gaat, waarbij alleen met mij moet worden gesproken, zorg ik altijd dat ik zichtbaar ben, door b.v. een stoel voor het raam te nemen. Het is ook altijd belangrijk om in alle gevallen gepaste afstand te bewaren. Dus er zijn wel wat mogelijkheden om toch een goed pastoraal contact te hebben met je dominee. Als dat contact niet mogelijk is, is het wellicht goed om daar eens met iemand uit de kerkenraad over te spreken. Sowieso is het nodig om alles voor de Heere neer te leggen. Zeker als je uitziet naar een ontmoeting met je predikant om over de vragen van je ziel te spreken.

Of dominees veel brieven krijgen, weet ik niet. Ik krijg er niet zoveel. Ik krijg wel regelmatig emails. Als het wat ingewikkelder vragen zijn, dan beantwoord ik die het liefst in een persoonlijk gesprek. Dat kan ook telefonisch. Zo zie je, dat er genoeg mogelijkheden zijn om contact te hebben met je dominee. Ik hoop dat je daardoor je vragen niet meer op refoweb hoeft te stellen.

Met hartelijke groet en Gode in alles bevolen,

Ds. R. van de Kamp

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Putten
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

predikant
6 reacties
AHHK76
Als meisje heb ik wel een paar keer met de dominee gepraat in zijn studeerkamer... Een belijdenisgesprek en een andere gesprek over mijn vragen waren de aanleiding. Van buitenaf zouden mensen ons waarschijnlijk wel kunnen zien, dus je wordt echt niet zomaar intiem. Als je het zelf niet wilt, kun je vragen of een vriendin van jou of de vrouw van de dominee erbij wil zijn. Maar men gaat toch ook alleen naar een dokter of hulpverlener van het andere geslacht?
Als het goed is zullen mannen vanwege hun beroepshouding goed omgaan met deze situaties. Als het leeftijdsverschil groter is, maakt dat de situatie meestal minder gauw ongemakkelijk. Als je allebei het goede wilt voor elkaar, hoeft het volgens mij niet echt een probleem te zijn, als je een of meerdere keren met een man van gedachten wisselt. Als het goed is bid je beiden voor het gesprek en houd je afstand. Het beste ermee!
Arjan
Frappant om te lezen hoe we in de kramp schieten bij contact tussen een broeder en een zuster. Geeft dit niet aan dat ook dominees steeds verder van hun gemeenteleden af staan? Veel in de studeerkamer, eindeloze publicaties in kerkelijke bladen, veel doordeweekse diensten, maar weinig op stap, weinig het dorp in. Het kerkelijk leven is in veel reformatorische kerken zo geformaliseerd dat er weinig tot geen ruimte meer is voor een open en vrij gesprek. Jammer.
En de angst dat er praatjes ontstaan is misschien terecht maar je kunt het ook overdrijven.
Arjan
Ik heb een (hervormde) dominee gekend die elke zaterdagmiddag op een bankje op het kerkplein zat. Daar las hij wat en was aanspreekbaar voor iedereen. Hij had zicht op het winkelend publiek en pikte er soms eens iemand tussenuit die hij wilde vragen hoe het ging met deze of gene. "Hoest met je oma?' vroeg hij me dan. "Zwak" was mijn antwoord. "En met je ziel?" was vaak zijn vervolgvraag. Eerlijke gesprekken. Niks formeels. Betrokken. Dit soort contact is er nog maar weinig.
lin1991
Viel mij ook op Arjan! Inderdaad veel preken, veel studeren maar weinig op stap. Zeker weten doe ik het niet natuurlijk maar er zit een kern van waarheid in. Zeggen als dominee dat je pastoraal bent en dat iedereen welkom is dag en nacht betekend niet dat de dominee ook echt pastoraal is. Wat zou het fijn zijn als ze net als vroeger (lees het vaak zat van oude dominees) de hongerige en dorstige mensen eens op zouden zoeken.
MUS
Waarom speciaal met een dominee... Ga eens naar een gelovige buurvrouw!
wk156
Je kunt ook algemener bidden. Of de Heere iemand op je pad wil brengen met wie je over deze dingen kunt praten. Soms komt er dan iemand op je pad waarvan je het totaal niet verwacht had, maar met wie je een heel bijzonder gesprek hebt.