Tankini

C. M. Chr. Rots - de Weger / 40 reacties

Vraag

Ik heb sinds een half jaar een relatie met een heel leuk meisje. Haar ouders zijn echter veel strenger dan die van mij, ondanks dat we tot hetzelfde kerkverband horen. Zij hebben een veel strakker beleid over het dragen van broeken en bikini's en dergelijke. Mijn vriendin moet per se een tankini aan als ze gaat zwemmen. Ik had nog nooit van zo'n ding gehoord, totdat zij het mij vertelde. Ik snap eerlijk gezegd niet waarom iemand nou een tankini aan moet. Ik als jongen neem nooit aanstoot aan een buik of een rug. Ik ben van mening dat een nette bikini veel zedelijker is dan een of andere tankini die opkruipt o.i.d. Kunt u mij misschien vertellen waarom iemand een tankini aan zou moeten, want mijn schoonvader kan er geen duidelijk antwoord op geven, maar wil ook niet toegeven aan een bikini. Bij voorbaat dank!

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste jongeman,

Nee, ik kan de reden van je schoonvader ook niet doorgronden.

Een tankini is een praktisch kledingstuk búíten het zwemwater (dus op het strand of bij het zonnen) en íéts meer gekleed dan een bikini – misschien een centimeter of 20/25 meer in de lengte. Maar of het bij het zwémmen zelf zo handig is... opkruipend textiel lijkt mij niet prettig: dan liever een leuk badpak! Misschien is dit meteen ook de gulden middenweg: een leuk modieus badpak haalt wellicht alle ‘narigheid’ uit de lucht! Allerlei kledingstukken kúnnen een sexy uitstraling hebben, maar dat hangt mede van de draagster af! Praktische kant en/of degelijkheid in het dragen van badkleding worden ook mede bepaald door de draagster ervan, niet alleen door de hoeveelheid textiel.

Ik ben echter geen schoonvader... vraag hem nogmaals naar een antwoord als deze strikt blijft volhouden dat een tankini wel mag en een bikini niet. Wel graag een duidelijk antwoord, met argumenten omkleed. Dat je dan ook nog eens naar mij (lees: Refoweb) mag doorsturen.

Een hartelijke groet,
Marijke Rots

C. M. Chr. Rots - de Weger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Aalten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Marijke leverde op 25-05-2017 haar 1000ste antwoord in de vragenrubriek af. Lees hier het jubileuminterview.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

zwemkleding
40 reacties
wk156
Ik draag zelf uit bewust een badpak of tankini i.p.v. een bikini, de reden dat ik dat doe is dat er meer bedekt is. Maar ook bij een tankini let ik op de hoogte van de bovenkant en de grote van het broekje.
mluther
Beste vraagsteller,

Alhoewel ik persoonlijk niet zozeer moeite heb met een bikini, snap ik je schoonvader wel.

Alhoewel ik er dus niet zozeer moeite mee heb, zou ik (mocht ik een vrouw zijn - dat ben ik niet), er niet zo snel mee gaan lopen. De reden waarom is dat er wat mij betreft weinig verschil zit tussen lingerie (BH & slip) en een bikini. De meest vrouwen zullen niet zo snel in hun BH en slipje rond gaan lopen. Sterker, veel vrouwen willen helemaal niet dat je dat ziet. Echter bij het zwembad, strand of waar dan ook, lijkt erop niets over van deze houding. Natuurlijk, het heet bikini en geen BH/slip. Echter zie ik een bikini persoonlijk als een stukje 'bad- lingerie'.

Het is ieders persoonlijke afeging. Zelf zou ik niet zo snel met m'n (bad) lingerie gaan rondlopen (in dit geval bedoel ik dus bikini/BH & slip). Toch wil ik nogmaals gezegd hebben dat het een beslissing voor ieder persoonlijk is. Tevens meen ik ook zeer bescheiden te moeten zijn, want ik ben nu eenmaal iemand van het mannelijk geslacht.

Overigens wijst mw. Rots, terecht op het alternatief badpak. Zeker als iemand wat gezet is (daarbij niet zeggend dat het zo is bij jou vriendin!), ziet een badpak er toch wat netter uit.

Tot slot, ik hoop dat je dit probleem of discussie niet op de spits zal drijven. Er zijn veel middelmatige zaken, waar we als christen het wellicht niet direct mee eens zijn, maar die geen directe invloed hebben op het wel of niet zalig worden. Dat geld voor jou, maar ook je schoonvader. Die zachtmoedige houding en geduldig zijn met de gebreken van je (schoon)ouders, wens ik je van harte toe.
Mona
Bovenstaande reacties zeggen genoeg.
Bikini is inderdaad niet meer dan bh en onderbroek, alleen van andere stof.
Vrouwen laten daar zoveel mee zien aan mannen. Voor mij persoonlijk als christen heb ik het gevoel een grens over te gaan. Het is te onbedekt, te bloot. Maar waarom zou je eigenlijk zoveel van jezelf willen laten zien? Een badpak of tankini is een heel goed alternatief.
Nen
Interessante vraag en antwoord!

Ikzelf zwem niet. Zoals Mona al zegt, je loopt rond in ondergoed van een ander stofje.
Dus als je heel nuchter nadenkt, is het toch bizar dat we dat als christenen doen?
Los van het zwemmen an sich, dat kan een leuke ontspanning of sport zijn.
Maar tot niet zo heel lang geleden (een jaar of 50) ging dat niet gemengd in het openbaar. Dan had je mannen, vrouwen en gezin momenten.

Als kind ging ik 'gewoon' zwemmen, maar zodra ik begon te ontwikkelen (in mijn geval rond 10 jaar al) was het gedaan. En nu als volwassene zwem ik niet gemengd.
Mijn man denkt er wat anders over, dus ik ga wel (gekleed) mee als hij met onze (kleine) kinderen het water in gaat.

Maar ik blijf me verbazen dat wij christenen het heel normaal vinden.
En dan al de discussies over legging, lengte rok, kleur van kleding etc....
Jello
In sommige culturen is het normaal dat vrouwen gewoon in hun kleding te water gaan. Daar kunnen wij christenen misschien inderdaad een voorbeeld aan nemen.
Hompje
Ik verbaas mij er ook over dat veel christenen al die naaktheid maar normaal vinden.
Als man kom ik niet graag op het strand op zonnige dagen. Veel te veel naaktheid daar.
Spatie
Een bikini, tankini of badpak, ze zijn er in allerlei soorten; van niets verhullend tot alles verhullend. Met kleding aan zwemmen, ja dat heb ik ook wel eens gezien. T was waarschijnlijk een islamitische vrouw. Toen ze met drijfnatte kleren het water uitkwam, dacht ik "nou, u had beter een badpak aan kunnen trekken....." het materiaal van badkleding schijnt meestal niet door.

vraagsteller: de ouders stellen de regels op in een gezin. Zij hoeven niet alles te beargumenteren naar hun kinderen toe. Er zijn ook regels bij die met gevoel te maken hebben. Wie ben jij om de vader van je vriendin ter verantwoording te roepen over een bikini?! Als deze man zijn dochter zou slaan of zou terroriseren dan was het iets anders, maar over een bikini... sorry
Jello
@Spatie, wellicht is kleding over badkleding dan een uitkomst...
twijfelaar
De in de reacties terugkomende krampachtigheid met naakt en dat koppelen aan erotiek/seksualiteit is mijns inziens verantwoordelijk voor veel ellende in de reformatorische hoek.
Hompje
Het is jammer dat men de Christelijke zedelijkheid altijd maar weer moet uitschelden voor krampachtigheid.
evantorisch
Gewoon niet op badplaatsen komen als je niet tegen 'naaktheid' kunt.
Bovendien, als je zelf een keurig badpak aanhebt dan zie je nog genoeg andere vrouwen lopen.

Verder lijkt het mij beter dat de zelfbeheersing wordt geoefend dan dat de dames weer de dupe moeten zijn door hen weer eens regels voor te schrijven.
Met kleding aan gaan zwemmen, hoe verzinnen ze het!

Krampachtigheid is geen schelden, twijfelaar heeft m.i. gewoon een goed punt.
Jello
Vroeger ben ik ook op of in de vakantie naar badplaatsen geweest. Niet zo over na gedacht, ook al stoorde eea me wel en zwom ik als vrouw zelf met een ruim T-shirt over mijn badkleding (tegelijk tegen verbranden).

Nu vraag ik me af: kan ik als christen op warme zomerdagen naar badplaatsen gaan omdat ik weet dat ik tegen 'naaktheid' zou kunnen...? Ik zou er geen 'ja' op durven zeggen. En al zou ik dat wel kunnen zeggen, dan waarschuwt Gods Woord mij ernstig (in 1 Kor. 10:12) 'Zoo dan die meent te staan, zie toe dat hij niet valle'

Daarbij: door er zelf vrijwel 'naakt' bij te lopen, kunnen we anderen verleiden tot zonden en dan doen wij het werk van de duivel, maken wij ons schuldig aan anderer mensen zonde en noodzakelijkerwijs ook aan hun verderf (zo schrijft M. Henry)
Jello
Bovendien, hoezo de dames de dupe? Bij heren wist ik ook vaak niet waar ik kijken moest... zo schaamde ik me ook voor de kinderen, toen ik ze eens mee genomen had naar het zwembad en er in het zwembad aan de kant hun meester van school stond, lange tijd met moeders te praten, zij in hun bikini en hij met alleen een klein zwembroekje aan.... Moet je weten dat er in die tijd tegelijkertijd ernstige waarschuwingen tegen het dragen van een legging in de schoolkrant stonden en meer van dat soort kledingvoorschriften.

Dat moet toch verwarring scheppen bij kinderen? Ik snapte er zelf al niets van en kon het ook niet uitleggen.
evantorisch
Een christen heeft de vrijheid om te kiezen of hij-zij wel-niet naar een badplaats gaat.
Je kunt je eigen gevoelens niet op die van een ander projecteren.
Als iemand er met opzet sexy uitdagend bijloopt, en zo een ander tot zonde verleidt, is zij indirect medeschuldig.
Maar als je gewoon zwemmen wilt is een badpak heel geschikte badkleding.
Als een ander daarmee aan de haal gaat in zn fantasie, is dat toch echt de eigen verantwoording. (Gebeurt trouwens ook als je normale dagelijkse kleding draagt)

Dus de heren moeten dan ook maar met kleding aan gaan zwemmen!
Tjah, die zie je normaal ook niet in een boxershort.
Ik kan me voorstellen dat het verwarring schept bij kinderen wanneer ze zo preuts opgevoed worden.
Je hoeft niet met je lijf te pronken, maar je hoeft je er evenmin voor te schamen.
Ik vind krampachtig eigenlijk wel een heel goed woord.
Mona
citaat evantorisch:
Gewoon niet op badplaatsen komen als je niet tegen 'naaktheid' kunt.

Wat een vreemde onderbouwing. In ieder geval niet bijbels. In de bijbel kregen Adam en Eva van God dierenvellen, juist om hun naaktheid te bedekken!
In het NT zegt Paulus dat onze kleding eerbaar moet zijn.
Dus niet tegen naaktheid kunnen, (in de zin zoals jij het bedoelt) is misschien wel helemaal niet zo raar, als je dit bij de bijbel wilt blijven.

citaat:
Verder lijkt het mij beter dat de zelfbeheersing wordt geoefend dan dat de dames weer de dupe moeten zijn door hen weer eens regels voor te schrijven.
Deze bijbelse regels, zoals ik hierboven aangaf zijn ons gegeven tot bescherming van man en vrouw, om geen verkeerde gevoelens te laten ontstaan door onze naaktheid te tonen. Maar als ik het goed begrijp, vind jij zelfbeheersing beter dan de beschermende Bijbelse regels? Het zijn geen regels die de dames voorschrijven, maar die de bijbel voorschrijft.
evantorisch
@Mona, ik schreef 'naaktheid' tussen haakjes omdat je niet naakt bent als je een badpak, tankini of bikini aanhebt.
Maar als jij met dierenvellen aan wilt zwemmen, ga gerust je gang.

Ja ik vind zelfbeheersing (overigens een vrucht van de Geest) beter dan beschermende regels (al dan niet zelfgemaakt).
Zelfbeheersing komt van binnenuit, daar heb je meer aan dan verstoppertje spelen.
(niet verklappen hoor, maar als ik ga douchen dan heb ik helemaal geen kleding aan...shocking)
En wat die verkeerde gevoelens betreft, de mannen van vrouwen die in boerka's lopen hebben die net zo goed.
Sluiten vrouwen zichzelf in zo'n gewaad op, zitten de mannen achter de computer omdat ze niet genoeg zien. (vrouwen trouwens ook)
Mona
-Maar als jij met dierenvellen aan wilt zwemmen, ga gerust je gang.
-(niet verklappen hoor, maar als ik ga douchen dan heb ik helemaal geen kleding aan...shocking)

Als dit jouw manier van reactie geven is, dan is de discussie natuurlijk gauw klaar!
Jello
evantorisch, je kunt inderdaad in het preuts opvoeden doorslaan. Persoonlijk vind ik kledingvoorschriften op onze reformatorische scholen echter een goed punt.

Ook had ik het niet over een boxershort, maar een klein zwembroekje.
evantorisch
Ja sorry hoor @Mona, jij zegt te weten wat ik bedoel en gaat dan net doen alsof ik het heb over "spiernaakt zijn". Dat schoot mij dan weer in het verkeerde keelgat.
Mijn punt is dat je beter niet naar een badplaats kunt gaan als dat verkeerde gevoelens bij je oproept (als je niet tegen 'naaktheid' kunt)
Ik erger me eraan als er bijv. gezegd wordt dat vrouwen maar in hun kleren moeten gaan zwemmen omdat mannen anders hun hormonen niet onder controle hebben.
"Blijf in het redelijke" is mijn mening, en daar hoort met je kleren aan zwemmen niet bij.
Op deze manier krijg ik bijna de neiging me te verontschuldigen omdat ik besta.
Beter kun je de oorzaak aanpakken dan de gevolgen bestrijden.
evantorisch
Oh ja, en meteen dat geroep van 'onbijbels' zat me ook niet lekker.
Bij mijn weten staat er niks in de bijbel over wat voor kleding we aan moeten als we gaan zwemmen.
't Zou mooi zijn als we elkaar de christelijke vrijheid zouden gunnen.