Ichthusvis op auto

Ds. H. van der Ham / 5 reacties

Vraag

Een Ichthusvis (symbool) zie je zo af en toe op auto's. Voorzover ik weet komt dit voornamelijk voor bij christenen die niet uit onze reformatorische gezinte komen. Is hier een reden voor (te hard rijden mag je zowel met, als zonder Ichthusvis niet; het lijkt me een zwak argument)? Toch vind ik de boodschap "Jezus Christus, Gods zoon, (en/de) Redder" erg mooi en kan een stille manier van evangelisatie zijn, toch?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je stelt een interessante vraag. Het Ichthusteken is inderdaad prachtig: Jezus Christus, Gods Zoon, Redder der wereld! Je kunt een Ichthusteken op je auto plakken. Op je schriften. Op je spullen. Op je schip, maar gaat het om? Belangrijk is, dat merkbaar is dat je christen bent! Dat geldt voor evangelischen en reformatorischen beiden.

Hoe kun je dat merken dat iemand christen is? Dat blijkt uit de vruchten. De eerste vrucht is ootmoed, geestelijke bescheidenheid. Dan staan we niet hoog met onszelf. Je zegt niet: “Ik ben het. Ik heb het. Ik weet het.” We kijken dan niet op anderen neer. Het kenmerk (dat je een oprecht christen bent) is dat je mild en ruim bent voor een ander en stipt en zorgvuldig voor jezelf.

Waaraan kun je merken dat je een christen bent? Aan de ootmoed en aan de liefde. God stort liefde uit in je hart; dat geeft wederliefde. Het is zoals de zon haar licht op de maan laat schijnen. De maan kaatst het licht terug. Zó. Dan kan het niet anders. Dan geef je liefde af: liefde tot God en liefde tot de naaste.

Als we deze zaken in praktijk mogen brengen, is het niet zo heel belangrijk meer of we wel of geen Ichthusteken op onze auto hebben. Als het een stille manier is van evangelisatie, dan mag het wel! Laten we het Ichthus-teken niet gebruiken om uit te maken of iemand voldoende reformatorisch is. Niet als etiket gebruiken. Een christen is verbonden aan... Christus.

Hartelijke groeten,
Ds. H. van der Ham

Tags in dit artikel:

autoIchthus
5 reacties
dagvlinder
Tja, het visje... Waarschijnlijk dat de meeste nietgelovigen geen flauwe notie hebben wat zo'n visje betekent. En onder die christenen die ermee te koop lopen krijg ik altijd het gevoel dat iemand ermee wil zeggen: kijk mij eens christen zijn! Als God wilde dat we zichtbaar waren voor de wereld had Hij toch zelf wel voor een merkteken gezorgd. Leef christelijk, maar ga er ajb niet mee pronken....
Gerard314
Een paar jaar geleden, toen waren de visjes meer in zwang dan nu, zwommen de meeste visjes naar links. Behalve op de auto's van behoudende christenen, daar zwommen de visjes naar rechts. :-)

Ooit kwamen wij met de auto (met visje) aan op een camping. Een man vroeg : Bent u ook sportvisser? Ik moest ontkennend antwoorden maar het was wel het begin van en goed gesprek over achergrond van het visje op onze auto.
juni
in tijd van vervolging,zullen dan de visjes ook zo zichtbaar zijn?
Mona
Het Ichthusvis symbool heeft een diepe betekenis, en was voor de vroege kerk erg belangrijk. Zo kon men mensen herkennen die ook van 'De Weg' waren. Ontzettend belangrijk, en waardevol in een tijd van vervolging.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ichthus_(symbool)

Voor christenen die nu in de brandhaard van vervolging leven, is zo'n herkenningssymbool ook van heel groot belang, dat kan je je wel voorstellen. Geloven kan immers grote gevolgen hebben? We zien het voor ogen gebeuren op het nieuws. Boven het symbool staat natuurlijk de Betekenis van het teken, en daar gaat het om!

Voor ons in Nederland heeft het die waarde niet direct. Maar wel dat je herkenbaar bent, en dat je daardoor op dat teken bent aan te spreken, of af te rekenen.
Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat iemand zo'n teken op de auto plakt om daarmee te zeggen: kijk mij eens christen zijn! Als je hem er op plakt, ben je ook verantwoordelijk voor wat je met de inhoud van het teken doet.
We moeten idd herkenbaar zijn aan de vruchten, zoals de dominee zegt.
Wie weet komt er wel weer een tijd waarin wij als christenen in Nederland ook zo'n herkenningssymbool nodig hebben. We weten het niet, maar laten we er op voorbereid zijn.
Vervolging zal zich immers over de hele wereld uit gaan breiden, in welke vorm dan ook.
AZZ
Wat een aparte reacties lees ik hier? Te koop lopen met een Visje? Waarom te koop lopen, misschien jaloers op iemand die wellicht meer vrijheid kent in openbaar Christen zijn. Zoek alsjeblieft eens uit wat het visje betekend, hopelijk wordt je er stil van en zal je denken aan vervolgde broeders en zusters.

Wanneer komt voor ons de tijd dat we een vis in het zand tekenen om te weten of dat we te maken hebben met een ander lid van het lichaam van Christus?

Met Jezus Christus loop je niet te koop, want wie te koop is, is niet gekocht door het bloed der Verzoening van Jezus Christus en ook niet opgestaan in zijn opstanding.

Wel eens nagedacht over vervolging, ga je ook mee naar een schuilkelder midden in de nacht om Gods naam groot te maken, overdag naar de kerk of andere samenkomst is niet meer mogelijk. Misschien is het Bijbelboek openbaring en Daniel wel een aanrader om te lezen.

Als deze reactie scherp klinkt mijn excuses, het is uit liefde geschreven!