Anti-psychotica

dr. J. van der Wal / Geen reacties

Vraag

Ik heb een schizotypische persoonlijkheid. Helaas heb ik ook burnoutklachten die al tien jaar oud zijn. Tien jaar geleden heb ik om deze reden medicijnen gekregen waar ik kort geleden mee wilde eindigen. De reden was omdat het al tien jaar geleden is wat ik heb mee gemaakt en dat het eigenlijk wel goed ging. Dus dacht ik, laat ik mijn medicijnen afbouwen. Nou dat is mij niet goed bekomen. Veertien jaar geleden ging ik werken in een fabriek en daar werd van mij verwacht dat ik ging werken in een groep van vijf personen. Dat is vreselijk misgegaan. Ik kreeg burnoutklachten en zat onder de medicijnen. Ik slik anti-psychotica. Ik ben drie maanden geleden gestopt met die medicijnen maar ik kreeg iets terug waarvan ik dacht dat het wel over zou zijn: enorme haat. Ik ben na een maand stoppen weer begonnen met slikken. Na vier weken slikken was de haat eindelijk minder, nu anderhalve maand later is het weg. Ik wil graag wel weer gaan minderen, maar hoe krijg ik die haat weg? Ik denk dat het komt uit frustratie en angst, maar hoe krijg ik dat weg, anders kan ik nooit stoppen. Ik heb de haat los kunnen koppelen van de persoon, maar ik ga het nu projecteren op mijn chefs en dat zijn beste mensen. Ik maak ze dan geestelijk helemaal kapot. Daarom wil ik het weg hebben. Hoe kan ik zulke gedachten of stoppen, of ombuigen naar positief?

Antwoord

Het is duidelijk dat hier sprake is van een diep persoonlijk lijden aan de beschreven problemen en klachten. Dat vraagt om een zorgvuldige benadering. Verder blijkt uit de vraag dat er veel verschillende factoren een rol spelen en dat ook de klachten zeer uiteenlopend zijn. En dan praten we alleen nog maar over wat er in de vraag staat en niet over nog onbenoemde zaken, die intussen ook van belang zijn om de situatie goed te kunnen beoordelen. Alleen al om deze redenen lijkt het mij niet gepast om louter op basis van de informatie in de vraag uitspraken te doen over wat er mogelijk aan de hand is en wat in dit geval de aangewezen weg is om de schadelijke gedachten om te buigen.

Het beste advies dat ik kan geven is om de klachten met de behandelaar te bespreken. Mocht dat onvoldoende werken, dan kun je bi je behandelaar altijd een second opinion aanvragen en een andere deskundige er naar laten kijken.

Dr. J. van der Wal

Lees meer artikelen over:

burn-outpsychose