Aansluiten bij een gemeente

Kand. G.A. van Ginkel / 1 reactie

Vraag

Mijn vriend en ik komen uit een totaal andere achtergrond maar hebben beide een relatie met God. Beide hebben we, los van elkaar, een hele zoektocht gehad als het gaat om een gemeente om ons bij aan te sluiten. We hebben beide alle uitersten en veel daar tussenin gezien. Zelf heb ik nog geen eigen gemeente, ben ook niet gewend om een eigen gemeente te hebben, maar mijn vriend is sinds vier jaar wel aangesloten bij een gemeente. Dit is een totaal andere gemeente dan de richting waar ik op kijk. Eerst dacht ik hier makkelijk over omdat we over de essentiële zaken hetzelfde denken. Maar nu een huwelijk dichter bij komt, besef ik dat je niet thuis voelen in een gemeente misschien toch een belangrijke rol kan gaan spelen. Samen een andere gemeente zoeken zit er in ieder geval niet in. Ik ben benieuwd wat een buitenstaander hierover adviseert. In hoeverre is het niet thuis voelen in een gemeente (vanwege de beslotenheid en exclusief gedachtengoed) belangrijk om daar een relatie (op weg naar een huwelijk), die verder wel heel goed is, op te bouwen?

Antwoord

De gemeente waartoe je behoort is bepaald niet onbelangrijk. Maar belangrijker is jullie verhouding tot God en tot elkaar. Je hebt beiden een relatie met God, schrijf je. Hoe die relatie is wordt niet duidelijk, maar de suggestie is dat het een goede relatie is. Over de relatie met je vriend ben je meer uitgesproken; die is “heel goed”, behoudens als het gaat over aansluiting bij zijn gemeente.

Je kunt naar ik aanneem je bezwaren in alle openheid met je vriend bespreken, maar je kunt hem (vooralsnog) niet op andere gedachten brengen... Lastig! Want het is wel heel belangrijk om kerkelijk op één lijn of althans in dezelfde kerk te zitten. Dat geldt nog meer als er kinderen (mogen) zijn.

Jullie verhouding is goed. Drijf daarom de zaken niet op de spits. Wees wel open, eerlijk en duidelijk. Bid onze goede God om licht en wijsheid. Je zou samen ook eens met de predikant van de gemeente in alle eerlijkheid over je reserves kunnen spreken. Maar volg dan eerst wel gedurende drie of vier maanden trouw de diensten. En probeer contacten te leggen met mensen. Dan weet je goed waar je over praat.

Ik zou er voor willen pleiten om in principe te kiezen voor de gemeente van je vriend. Je vriend doet daar al jaren zonder grote bezwaren mee en er is geen goed alternatief voorhanden. Overigens: de ideale gemeente die je wellicht zoekt, vind je niet buiten het paradijs.

Kand. G. van Ginkel

Tags in dit artikel:

kerkkeuze
1 reactie
juni
vragensteller,allebei een relatie met God?
geeft de Heere jullie dan geen antwoord,waar je heen moet gaan?

ik neem u echt serieus,en loop daar lang over na te denken.

misschien stel ik verkeerde vraag?
kan.

ga je wel,zelf ergens heen,kijk a u b of u wel geaccepteerd wordt.
en niet te horen krijgt,t is niet voor u,alleen voor onze mensen.

t zou zo,n teleurstelling kunnen zijn.

niet iedereen overkomt hetzelfde,toch een tip, goed te informeren.