Apostolische geloofsbelijdenis

Ds. R.H. Kieskamp / 3 reacties

Vraag

Graag zou ik u twee vragen willen stellen over de Apostolische geloofsbelijdenis.

1. Waarom gaat slechts één artikel over God de Vader, ook één artikel over de Heilige Geest en maar liefst zes artikelen over Jezus Christus? Is dit een bewuste keuze van de opstellers geweest en welke reden zit hierachter?

2. Waarom staat er in artikel 4 (over Christus): "Die geleden heeft onder Pontius Pilatus"? Waarom is het zo belangrijk om te vermelden dat Hij onder Pontius Pilatus geleden heeft? Met deze formulering lijkt het wel of alleen Pontius Pilatus de schuldige is van het lijden van Christus. Ook de geloofsbelijdenis van Nicea noemt Pontius Pilatus bij name. Alvast bedankt voor het antwoord.

Antwoord

Zowel van God de Vader, als van God de Zoon, als van God de Heilige Geest, wordt het werk genoemd. Van de Vader wordt gezegd dat Hij de Schepper van alles is, de Almachtige. Van de Zoon wordt al het werk in hoofdlijnen genoemd dat Hij op aarde heeft verricht en nog gaat verrichten. Datzelfde geldt van de Heilige Geest. Er gaan dus vijf artikelen over de Heilige Geest, waarvan de laatste vier het (toepassende) werk van de Geest beschrijven. De twaalf artikelen zijn zeer waarschijnlijk in Rome ontstaan rond het dopen. Vandaar dat het werk van de Christus en de Geest groot accent heeft. Dat Pontius Pilatus wordt genoemd komt omdat men wil aangeven dat het echt gebeurd is, namelijk toen deze man regeerde. Golgotha is dus geen fabeltje.

Ds. R. H. Kieskamp

Lees meer artikelen over:

apostolische geloofsbelijdenisPilatus
3 reacties
hansa
‘Die geleden heeft onder Pontius Pilatus’.

Nee, Christus heeft niet alleen onder Pontius Pilatus geleden, maar de ganse tijd van Zijn leven op aarde, zoals ook in de HC staat:
37. Vr.Wat verstaat gij door het woordeke: Geleden?
Antw. Dat Hij aan lichaam en ziel de ganse tijd van Zijn leven op aarde, maar inzonderheid aan het einde van Zijn leven, de toorn Gods tegen de zonde van het ganse menselijke geslacht gedragen heeft, enz.

Ik vermoed dat in de loop der jaren de komma verplaatst is.
In ons oude psalmboek staat het nl. zó:
‘Die geleden heeft, onder Pontius Pilatus is gekruisigd, gestorven en begraven, enz.’
Sommige predikanten lezen het ook op deze manier.
Jvslooten
Wat hansa zegt inderdaad. Het "onder Pontius Pilatus" heeft uitsluitend betrekking op het "is gekruisigd".
Hanna
Zoals de HC zegt; Hij, Jezus, leed onder het onrechtvaardig oordeel; Hij, een onschuldige, ter dood veroordeeld, en door deze veroordeling werden Zijn kinderen, vrijgesproken.
Jezus stond ten diepste niet voor Pilatus, maar voor Zijn Vader in de hemel, om in de plaats van Zijn schuldige kinderen te staan en te lijden in hun plaats, zodat zij vrijgesproken zouden worden van de straf die zij verdiend hadden. Hun zonden = Zijn lijden.
Het; Ik voor u, daar gij anders de eeuwige dood had moeten sterven. Ik in jou plaats...
Hem alleen de eer!