Postnatale depressie

M. M. Methorst / 1 reactie

Vraag

Kan het dat een postnatale depressie ontstaat als een kindje al vijf maanden is? Of is er dan sprake van een ander soort depressie?

Antwoord

Een postnatale depressie (ook vaak postpartum depressie genoemd) ontstaat volgens de definities binnen vier weken na de geboorte. Dus als het vijf maanden na een geboorte ontstaat is het strikt genomen geen postnatale depressie. Echter de impact kan even groot zijn. En behalve als er borstvoeding wordt gegeven maakt het voor de behandeling niet uit. Behandeling is echter wel belangrijk aangezien een depressie negatieve invloed kan hebben op de psychosociale ontwikkeling van het kind, met name wat betreft de interactie en de hechting.

Met vriendelijke groet,
Martijn Methorst

Tags in dit artikel:

depressiefpostnatale depressie
1 reactie
linda9742
Volgens mij kan het wel, ik heb 10 maanden na de geboorte van onze dochter een post partum psychose gekregen. Ik weet dat een postnatale depressie heel wat anders is. Wel onstaat het allebei na de bevalling. Ze zeggen niet voor niets 9 maanden ontzwangeren.