Vruchtbaarheid

drs. A. Meijer / 1 reactie

Vraag

Ongeveer vijf jaar geleden ben ik de pil gaan slikken i.v.m. het Polycysteus-ovariumsyndroom (PCOS). Daar ben ik twee jaar geleden mee gestopt, i.v.m. met het verergeren van eczeem (na het stoppen met de pil is mijn eczeem drastisch verminderd, tot bijna nul). Ik mocht twee keer per jaar een kuur primolut slikken. Een half jaar terug heb ik een echo laten maken van mijn baarmoeder/eierstokken en dat zag er allemaal goed uit. Sinds drie maanden ben ik weer 'gewoon' regelmatig elke maand ongesteld. Betekent dat, dat ik nu weer normaal vruchtbaar ben en niet meer verminderd vruchtbaar? Zou er een verband kunnen zijn met mijn vriend die ik sinds drie maanden mag hebben?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Allereerst excuses voor de vertraging in de beantwoording.

Als de eierstokken er echografisch goed uit zien en je hebt een regelmatige cyclus voldoe je niet meer aan de criteria voor het PCOS. Je kunt er dan inderdaad van uit gaan dat je normaal vruchtbaar bent. Of dit een verband heeft met jouw relatie durf ik niet te zeggen. Het is wel bekend dat leefstijl een positieve invloed kan hebben, dus wie weet...

Vriendelijke groet,
A. Meijer

Lees meer artikelen over:

de pileczeemPCOSvruchtbaarheid
1 reactie
anna30
Mijn ervaring is dat PCOS ook kan samengaan met een redelijk regelmatige cyclus, echter groeit er dan niet 1 eitje aan de eierstok maar meerdere cystieuze eitjes. Als je verschillende echos zou nemen in verschillende stadia van de cyclus zul je zien dat er trosjes met eitjes aanwezig zijn. De meeste eitjes worden niet rijp. Degene die wel rijp wordt groeit vaak door tot een cyste en springt veel te laat of zakt in elkaar na enkele dagen/weken.
Het kan dan wel zo zijn dat je vruchtbare dagen hebt, maar de kans dat het bewuste eitje op het juiste tijdstip gaat springen is dus kleiner dan bij gezonde eierstokken.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de PCOS bij jou weg is. Ben je ook van je andere klachten af? (acne, overbeharing, wellicht overgewicht)
Heb je een duidelijk voelbare eisprong? Er zijn verschillende handige apps te downloaden waarin je een heel mooi beeld van je eigen cyclus krijgt en je alles precies kunt bijhouden.