Leven in angst

Ds. E. Gouda / 5 reacties

Vraag

Ik leef de laatste tijd echt in pure angst. Angst voor de hel, angst om gestraft te worden, angst om veroordeeld te worden. Ook bij elke zonde doe ik doe, voel ik meteen schuldgevoel en wil ik dit meteen belijden aan iemand. Bijvoorbeeld als ik verkeerde gedachten krijg over iemand, voel ik me meteen gedwongen om dit tegen diegene te zeggen en om vergeving te vragen. Dat maakt mijn leven echt tot een hel... Ik moet dit doen om me weer goed te voelen, zeg maar. Enerzijds voelt het fijn om het te hebben gezegd, maar anderzijds gaat dit wel echt te ver. Ik word er gewoon elke dag op elk moment mee geconfronteerd. Ik word er echt niet goed van. Verder ben ik echt heel erg bang voor de dood, dat ik misschien toch niet naar de hemel mag, dat er toch net iets is waardoor ik me niet kwalificeer voor het eeuwige leven. Er staat toch ook in de Bijbel dat niet iedereen die zegt “Heere Heere”, zalig wordt? Alleen diegene die de wil van de Vader doen, toch? Nou wat is die wil dan? Want ik weet zeker dat ik elke dag weer niet de wil van God doe... Ik probeer het wel, liefhebben, aardig zijn, gul zijn, noem het maar op. Maar ik ga altijd wel weer de mist in. Het lijkt zo hopeloos. Ik ben gewoon mijn zekerheid verloren in het geloof. En dat vind ik zo erg. Vroeger kon ik me nog zo ziek of ellendig voelen, maar ik kon altijd in m’n bed de Bijbel lezen en tot God bidden en Zijn liefde en veiligheid ervaren. Terwijl ik nu gewoon voel dat mijn vaste grond weg is gehaald en God me heeft verlaten en pas terugkomt wanneer ik iets moet doen... iets specifieks biecht... of iets anders. Ik weet het echt niet meer.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller, wat een zwaar leven moet jij hebben! Het getuigt van moed om het via Refoweb te delen, want de last drukt je neer. Persoonlijk denk ik dat je twee dingen goed van elkaar dient te onderscheiden: 1. Het psychische en 2. het geestelijk leven. Hoewel beiden wel met elkaar verband houden en in elkaar overvloeien.

Ik ken jou niet persoonlijk, dus dat maakt het lastig om de situatie goed in te schatten. Ik lees echter in je verhaal een stuik psychische nood. Blijf hier niet mee rond lopen, want je hebt wellicht professionele hulp nodig waardoor je de zaken in het juiste licht leert plaatsen. Schaam je daarvoor ook niet, want je bent er zelf mee geholpen door je te laten helpen. Je kunt zo verstrikt raken in je eigen gedachten, dat je er niet meer uitkomt. Het lijkt een heel kluwen waarin je verzeild bent geraakt en het is goed als iemand eens over jouw schouders meekijkt, zodat je als het ware uit het labyrint van je gedachten geleid wordt.

Als het gaat om het leven met God, dan kan ik je hierop wel antwoorden. De Heere Jezus zegt inderdaad dat niet iedereen die “Heere Heere” zegt ook behouden zal worden. De Heere Jezus zegt dat wel in een bepaald verband, als Hij het heeft over de valse profeten. Zij namen ook de Naam van de Heere op hun lippen, maar aan hun vruchten herken je de boom! Leven met God is geen doe-leven waardoor we ons voor God aangenaam kunnen maken en waardoor God van Zijn kant ook ons wel tegemoet zal komen. Het leven met de Heere is geen verhouding van heer en knecht. De Heere wil zondige mensen aannemen tot Zijn kinderen! Daarom komt God van Zijn kant met alles in Zijn Zoon Jezus Christus, omdat God weet dat zondaren Hem niets te bieden hebben dan enkel zonde en schuld. Maar juist met al jouw zonden en met heel je schuld wil God dat je tot Hem komt, omdat Hij in Christus de enige en eeuwige weg tot de Vader en het Vaderhuis is. En dan zegt Hij: “Die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen.”

En nu zegt de Heere Jezus in Mattheüs 7, waaruit ook de tekst van “Heere Heere” komt ook dit: “Bidt, en u zal gegeven worden.” De Heere kan en wil het doen, omdat mensen het niet kunnen en ook niet willen. Leg je hand op Hem en op Zijn Woord en dan zál Hij het doen en maken. Je kunt aan veel twijfelen, maar aan Hem en Zijn Woord niet, want God doet wat Hij zegt.

Dit betekent niet dat je daarmee van al je problemen of worstelingen direct verlost wordt. We leven hier in het ondermaanse waar de zonde machtig heerst en waar de duivel z’n best doet om mensen te laten zondigen. Laat het jou en mij dan brengen aan Zijn gezegende voeten en Hem bidden: “Wees mij zondaar genadig!” Want dat is nu de wil van God, namelijk dat alle mensen zalig worden door het geloof in de Heere Jezus Christus. En wie in Hem gelooft, gaat dagelijks meer en meer vragen naar Zijn heilige wil die God op elke bladzijde van Zijn Woord laat afdrukken. En zo gaan we bidden met Paulus: “Wat wilt Gij dat ik doen zal!” Dan wordt God en Zijn wet een dagelijks vermaak. En als je in Hem bent door de kracht van Christus’ bloed, dan wijkt de angst, want in de liefde is geen vrees.

Ik wens je een bedelend leven toe aan de troon van God, totdat Hij ook jou genadig is. En hoop dan op Hem, want, zegt David: “Ik zal Hem nog loven.” De Heere geve je moed, kracht en sterkte en een zien op Hem.

Ds. E. Gouda

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Nieuw-Lekkerland
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

angstzonde
5 reacties
AHHK76
Lief meisje, beste jongen,
Jouw leven is vol angst en daar word je heel moe en verdrietig van! Ook mis je het contact met God wat je had...
Wat is dit erg en moeilijk voor je. Jezus is niet gekomen voor perfecte mensen maar voor zondaars. Hij wil niet dat we in angst leven, maar in vertrouwen. Maar als de angst toch vat op je heeft gekregen...?! Dan heb je inderdaad hulp nodig om hier uit te komen. Medicijnen en/of gesprekken met een hulpverlener kunnen jou helpen. Dit los je niet zomaar zelf op. Je hebt iemand nodig die je hierbij helpt. Iemand die naar je luistert, begrijpt wat er gebeurt, met je meeleeft en meedenkt en je op weg helpt om hier uit te komen. Medicijnen kunnen daarnaast ook een middel zijn om angst te verminderen....
Ik hoop dat je snel de stap zet om naar de dokter en/of een goede christelijke hulpverlener te gaan. Weet dat je niet de enige bent die hiermee worstelt. Goed dat je de eerste stap al hebt gezet, door deze vraag aan refoweb te stellen! Veel sterkte en als je wilt, mag je mij mailen. Ik denk dat ik je begrijp.
Groetjes van Heleen (ahhk76@gmail.com)
liesz
Hoi vraagsteller,

Ik herken je helemaal in je verhaal!. Ik heb zelf een half jaar geleden in dezelfde soort angsten geleeft. Ik werd wakker en me gedachtes begonnen te draaien en stopte pas weer als ik in slaap viel. Ik moest ook van alles doen om me gedachtes "goed" te maken. Wat mij heel erg hielp was gesprekken met onze dominee. Ook had ik een psygoloog nodig. Ik wil jou de tip geven om dit ook te doen! Maar het belangrijkste van al is dat je op God blijft vertrouwen. Want op zulke momenten lijkt Hij verweg, maar ik heb ervaren als je terug kijk dat Hij van me af wist.

Je mag mij ook altijd mailen als je iets wil vragen. lieszh@outlook.com
11_10
Je voelt heel veel. Je doet heel veel. Daar heb ik respect voor. Ik kan het niet, direct naar iemand toe te stappen en vergeving te vragen o.i.d. Ik kan me niet voorstellen hoe het is, al die angsten, maar het lijkt me ontzettend moeilijk voor je!

Wat me vooral opviel in je vraag is het volgende:
'dat er toch net iets is waardoor ik me niet kwalificeer voor het eeuwige leven'

Klopt. Jij kan je niet kwalificeren. Wat? Wat flauw. Bedenk dan één ding: Jezus is naar de aarde gekomen voor mensen zoals jou. Mensen die verkeerde dingen doen. Welke stap ik moet zetten als ik verkeerde dingen doe: Naar Jezus toe gaan en mijzelf aan Hem overgeven. Als je het eerlijk wil weten, ik vind het hartstikke moeilijk om dat te doen. Vertrouw Hem. Je kan en mag Hem vertrouwen omdat Hij niet voor niets door de hemelse Vader naar jou en mij en alle anderen is gekomen. Ik kan het niet, maar door Hem kan ik het wel. Met Jezus kan jij stappen zetten die je uit jezelf nooit zal doen.

Sterkte ermee!
inChristus
Ik kan bovenstaande alleen maar bevestigen: ga naar Jezus toe!! Doe dat als eerste! God is Geest en kan je zeker helpen met Geestelijke zaken en je vertellen wat te doen... jezelf opgeven is daar bijvoorbeeld 1 van. Dat kun je niet zelf, pak daarvoor de Genade aan. Bid of God je Zijn Genade wil openbaren; alles wat Hij van je vraagt, krijg je! Dat je wederom geboren mag worden, dan komt de Heilige Geest, de Geest der Waarheid in je wonen en zul je de waarheid kennen!
En vwb angst, dat is van de duivel. Wijs hem de deur, in Jezus naam!
juni
vragensteller, vertel de Heere maar dat je enkel zonde bent!

of Hij je toch dat ware zaligmakende geloof wilt geven.
vertel maar dat je het niet hebt
en alles mist wat je nodig hebt.

schep in mij o God een rein harte
en geef mij ene nieuwe vaste geest