Vragen stellen op Refoweb

Redactie Refoweb / 1 reactie

Vraag

Er zijn al heel veel vragen gesteld op Refoweb. Het is fijn als mensen hun vragen anoniem kunnen stellen aan een van de deskundigen. Wat ik me nog wel afvraag: waarom stellen mensen hun vragen niet aan hun eigen predikant (of als men geen predikant heeft: aan een predikant bijvoorbeeld bij hen in de buurt)? De predikant is toch niet voor niets je eigen herder en leraar? Hij moet toch beschikbaar zijn voor alle persoonlijke vragen?! Misschien speelt tijdsaspect een rol? Nu bedoel ik zeker niet dat Refoweb er niet toedoet. Maar ik vraag me wel af waarom velen hun vragen via Refoweb stellen en hoe dit in verhouding staat met het stellen van een vraag aan je eigen predikant. Is het bijvoorbeeld beter om, als je een vraag hebt, die eerst aan je eigen predikant te stellen en vervolgens aan Refoweb?

Antwoord

Boeiende vraag, die overigens meer geschikt is voor ons forum. Daar bevinden zich immers onze bezoekers en is er interactie mogelijk. Ook wij zijn overigens van mening dat alle vragen inzake geloof en bekering, dogmatiek en kerkleer en pastorale zaken in eerste instantie in de eigen gemeente behandeld dienen te worden. Veel antwoorden op vragen zijn bovendien eenvoudig zelf op te zoeken via het zoekprogramma in onze vragenrubriek of via Google.

Daarnaast kan het natuurlijk wel zijn dat bepaalde vragen als kritisch of stigmatiserend worden beschouwd door de eigen kerkenraad. Je kunt ze immers in je eigen gemeente niet anoniem stellen. Pastorale kwesties vormen weer een ander probleem. Zeker als je eigen familieleden vertegenwoordigd zijn in de kerkenraad. Dan kan de kans aanwezig zijn dat een pastoraal probleem zich tegen iemand keert. In dat geval is het prettig om aan iemand van hetzelfde kerkverband, anoniem, je probleem voor te leggen. Dat kan dan via Refoweb.

Redactie Vragenrubriek

Lees meer artikelen over:

refoweb
1 reactie
VICADH1
Sommige mensen zijn teleurgesteld in hun dominee of ze kúnnen hem, hoezeer ze het ook proberen, niet vertrouwen.

Het zou niet zo moeten zijn, maar soms is het zo.