Vanuit het niets boos

C. M. Chr. Rots - de Weger / 1 reactie

Vraag

Ik heb een relatie met iemand die vaak aardig is en zorgzaam, maar soms schrik ik van de keren waarin hij vanuit het niets boos kan worden en allerlei dingen tegen mij zegt die kwetsend zijn. Aanleiding is meestal een situatie die anders is al gepland. Hij wordt dan erg persoonlijk, waardoor ik me onzeker en onveilig ga voelen. Nu hebben we het er op zich wel over en probeert hij er aan te werken, maar zulke opmerkingen blijven toch hangen. Vooral omdat hij de woorden niet echt terugneemt en alles veralgemeniseerd, zodat we beiden schuld hebben... Zou iemand mij bruikbare tips kunnen geven?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Ja, ik heb één tip: lees het nieuwste boek van Gary Chapman. De titel is “Als sorry niet meer helpt.” Dat gaat niet zozeer over gedrag, maar over hoe je omgaat met verontschuldigen. Want dat is -als ik het goed lees- jouw grootste punt. Lees het boek samen, zodat je er beiden van kunt leren. Ik stel het op prijs als je me eens laat weten of deze tip heeft geholpen in het omgaan met zijn plotseling opkomende boosheid.

Mogelijk kunnen we het over dát probleem dan later nog eens hebben.

Een hartelijke groet,
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

boosheidexcuses
1 reactie
AHHK76
Wat is dit lastig voor je! Blijkbaar kan de persoon waar je een relatie mee hebt, niet goed omgaan met onverwachtse dingen... en reageert hij zich af op jou. Ik kan me goed voorstellen dat dit moeilijk is.
Als je hierop, dan zegt hij dat jullie allebei 'schuldig' zijn... terwijl jij er (voor jouw gevoel) niets aan kunt doen.
Kun je er een volgende dag beter over praten? Kun je met ik-boodschappen vertellen wat dit gedrag met je doet?
Kun je grenzen stellen aan zijn gedrag? Laat niet over je lopen! Zoek desnoods (samen) hulp!