Trouwen vanwege de seks

Redactie Refoweb / 2 reacties

Vraag

Ik heb een poos geleden een vriend gehad en we hebben meerdere malen seks gehad. Hij is wel christen, maar vond dat dit gewoon kon in een relatie. Omdat ik besefte dat hij er niet mee kon leven als ik wilde wachten tot het huwelijk, heb ik toegegeven (ik was naïef en verliefd). We hebben er nooit uitgebreid over gepraat of het goed was of niet, want ik wist dat het niet zo was en hij werd al chagrijnig als ik er over begon. Ik had me voorgenomen gewoon snel met hem te trouwen (wat hij ook wilde voor in de toekomst) en dan was het weer zoals God het bedoeld heeft. Hoewel ik inmiddels van een ander was gaan houden, ben ik bij hem gebleven omdat we leefden als man en vrouw. Ik vond dat ik het niet uit mocht maken omdat wij voor God nu waren als man en vrouw, één vlees. Maar hij heeft het uitgemaakt. Ik weet dat hij het nooit zou begrijpen als ik zou zeggen dat we moeten trouwen vanwege de seks, dus dat hoef ik niet te proberen. Zou ik ooit nog een ander mogen trouwen of zal ik mijn leven nu alleen moeten blijven omdat ik al een man heb gehad van wie ik niet door de dood ben 'gescheiden'?

Antwoord

2 reacties
arendine
Je hebt een harde les gehad. Een huwelijk wordt in alle openheid gesloten, voor God en getuigen. Niet door twee personen in een donkere slaapkamer. Seks is slechts een onderdeel van het huwelijk, niet de basis. Uit wat je over je ex-vriend vertelt, kan ik niet opmaken dat hij (op dit moment) een goede echtgenoot zou kunnen zijn in een huwelijk zoals God bedoeld heeft.

Verder zeg je dat tijdens deze relatie je van een ander bent gaan houden. Ergens ben je het zicht op je grenzen kwijtgeraakt, in het contact met een ander. Je hebt waarschijnlijk dingen met hem besproken die je in een goede relatie met je partner zou hebben besproken. Op deze manier beginnen de meeste ongeplande verliefdheden.

Liever had je dit niet op deze manier geleerd, maar het verleden is niet te veranderen. Je kunt wel in de toekomst betere keuzes maken en standvastig zijn als het aankomt op jouw eigen grenzen.
Lord_Mcgold
Trouw nooit enkel omdat je gemeenschap heb gehad. Dat is een uiterst slechte basis.
Wat wel een cruciaal onderdeel is voor een goede basis van een huwelijk is communicatie. En zo te lezen was daar maar beperkt sprake van.

Ik zou je willen adviseren om in toekomstige relaties meer op de communicatie te letten. Vooral die punten waar je misschien liever niet over communiceert (zoals intimiteit) zijn juist belangrijk om over te communiceren!