Erge moeheid

drs. J. de Jongh-van Hoof / 3 reacties

Vraag

Vanwege ons schippersberoep moet ik vaak lange afstanden rijden i.v.m. kinderen brengen en ophalen. Tijdens het rijden krijg ik vaak last van erge moeheid. Zelfs zo dat ik moeite heb om m'n ogen open te houden. Ik ben dan ook bang dat me nog eens iets overkomt, omdat ik daardoor ook te laat ga reageren. Heb al van alles geprobeerd en dat helpt vaak maar echt heel even. Daarna begint het weer. Wat is hier aan te doen en is het herkenbaar bij anderen?

Antwoord

Ik heb geen pasklare antwoord, maar ik zou wel willen nagaan in hoeverre er sprake zou kunnen zijn van slaapapneu. Ik zou uw vrouw willen vragen hoe u slaapt, of u snurkt en of u ademstops heeft. Aan u zou ik willen vragen of u weleens nachts met hartkloppingen o.i.d. wakker wordt en of u makkelijk overdag in slaap valt.

Kortom, vind ik dit wel een reden om een huisarts op te zoeken...

José de Jongh-van Hoof

Lees meer artikelen over:

moe
3 reacties
Hanna
Volgens mij komt het wegbrengen/halen van kinderen in een schippersgezin meer op de moeder aan dan op de vader, mij lijkt het dat de vrouw deze vraag gesteld heeft!
drj
Dat is inderdaad een gevaarlijke situatie. Zelf pendel ik 100 kilometer en kan uit ervaring de volgende tips geven:
- probeer meer te slapen
Veel mensen gaan laat naar bed en zijn bij het opstaan moe. Als je bij het opstaan moe bent, of bijvoorbeeld in de
auto in slaap valt dan is dat vaak een teken dat je te weinig slaapt. Probeer een week lang 9 uur lang te slapen en
kijk of het daarvan beter wordt. Als je een keer een nacht moet doorwerken, probeer dan van tevoren meer te
slapen en daarna ook, dan haal je het slaaptekort het snelst in.
- eet iets tijdens het rijden
Zolang je aan het eten bent kun je niet in slaap vallen. Denk aan eten waarbij je veel moet knabbelen, of met je
mond iets doen (zonnebloempitten, zoutstengels, radijsjes, m&m's).
- drink koffie tijdens het rijden
Sterke koffie/dubbele expresso houdt je wakker. Neem wel een beker die niet morst, want hete koffie op je
schoot is ook niet goed voor de verkeersveiligheid. Er bestaan ook koffiebonen met chocola eromheen.
- zingen
Misschien kun je samen met je kinderen canon zingen. Het werkt niet zo goed als eten.
- een spannend hoorboek
Sommigen vallen daarbij in slaap, maar mij houdt de spanning wakker. Uitproberen.
- neem een pauze
Als je merkt dat je moe bent, dan stop bij de benzinepomt en drink koffie, eet ijs, of ren een rondje over de
parkeerplaats. Het bewegen en het ijs werken helaas slechts 20-30 minuten, maar de koffie kan je nog een uur
langer wakker houden (sterke koffie drinken tijdens het rijden). Herhaal de pauze regelmatig. Mijn moeder zei
altijd: "Liever een half uur later thuis, dan een half uur eerder in het ziekenhuis!".
- let op wanneer je rijdt
's Nachts rijden kent een hoger risico. Vooral de uren tussen 0:00 en 4:00 zijn erg gevaarlijk voor het in slaap
vallen. Let bij jezelf op wat bij jou de triggers zijn.
- koude voeten
Met warme voeten en stoelverwarming val je sneller in slaap. Met koude voeten is het veel moeilijker in slaap
te vallen. Zet dus de airconditioning op de koudste stand als je slaperig wordt en koel je voeten af.
- luister naar dokter De Jongh
Als je slaapapneu hebt, zul je ook na een lange nacht niet uitgerust zijn.

Veel succes
drj
Beste vragensteller,

Hierbij wil ik je een hart onder de riem steken. Ik ben ook altijd bij het autorijden in slaap gevallen. Ik ben zelfs meermaals voor een stoplicht in slaap gevallen en tijdens het rijden had ik precies hetzelfde als jij. Sinds ik zorg dat ik genoeg slaap krijg en altijd wat te eten bij me heb, voor het geval ik moe wordt, zijn er geen gevaarlijke situaties meer ontstaan en ik rij dagelijks honderden kilometers. Koffie bewaar ik voor 's nachts rijden en dat doe ik zelden.

Ik weet niet of je nog jonge kinderen hebt (0-5), maar daardoor kun je ook vermoeider zijn. Vooral als ze 's nachts nog wakker worden. Heb je er al eens aan gedacht een deel van de reis met de trein af te leggen als alternatief? Kinderen zijn vaak gratis of heel goedkoop en je kunt zoveel slapen als je wilt. Als je je treinreis vroeg boekt, kost het ook niet veel. Bijv. Hannover-Amersfoort, volwassene met twee kinderen en bahnkaart 33 Euro. Dan ben je met de auto meer kwijt (benzine, slijtage), vooral als je nog een bon krijgt voor te snel rijden.