Christelijk gastgezin in Duitsland

Redactie Refoweb / 11 reacties

Vraag

Wie heeft er tips voor mij om een christelijk gastgezin in Duitsland te vinden? Liefst een gastgezin dat lid is van een soortgelijke kerk als onze reformatorische kerken.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Een vraag die niet specifiek voor een van de panelleden is, kun je voorleggen aan de bezoekers van Refoweb op het forum.

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Mailadres: vragen@refoweb.nl

11 reacties
mortlach
Dit soort avonturen is toch meestal bedoeld om jezelf bloot te stellen aan andere manieren van leven en andere visies? Daarom begrijp ik nooit zo waarom mensen dan zoeken naar gastgezinnen die vooral zo veel mogelijk op de eigen situatie lijken. Waar ben je bang voor? Een keer een kerkdienst meemaken die anders is dan je gewend bent? Dat als ze niet direct refo zijn, je meteen in een seculiere poel des verderfs terechtkomt? Dat zal toch niet, zeker?

Daag jezelf eens uit. Kijk verder dan je neus lang is en voorbij je eigen kerkmuren. Zoeken naar wat je toch al kent, is volgens mij een gemiste kans.
sydneylover
200% eens met mortlach.

Mijn vrouw en ik hebben in Australië gewoond, toen wij daar naar toe verhuisden gaf dat wel een aantal gefronste wenkbrauwen want we verlieten bewust, zonder directe noodzaak, het veilige reformatorische haventje.

Maar als er 1 ding is dat verrijkend is geweest voor ons leven is het deze stap geweest. Juist omdat je andere mensen/gewoonten ontmoet, terwijl je bij lokale christenen (zo was onze ervaring) heel snel aansluiting vindt, juist omdat je uit dezelfe Bron put..

En ja, kleding, gewoontes, liturgie, noem maar op: alles is anders. Maar waarom zou je die confrontatie niet aan durven gaan?

Succes!
Hermon
@mortlach, heb je zelf ervaring met dit avontuur? Hoe oud was je toen?

@sydneylover, toen jij naar de andere kant van de wereld vertrok was je al volwassen en getrouwd, je kon zelf bepalen waar je heen ging en je hoefde niet alleen.

Misschien is de vraagsteller nog een scholier en minderjarig en wil hij/zij naar Duitsland om de Duitse taalvaardigheid te beoefenen voor examen Duits. Er zijn veel leerlingen die allereerst daarvoor naar bijv. Engeland en Duitsland en Frankrijk gaan in de zomervakantie. In hun geval hebben hun ouders ook nog eens een stem in het kapittel. Tenminste, dat is te hopen. Bij de doop hebben we als ouders bepaalde beloften gedaan en zolang onze kinderen minderjarig zijn, hebben wij daar als ouder onze verantwoordelijkheid in. Ik kan begrijpen dat ouders die bewust voor reformatorisch onderwijs kiezen, als dat voor handen is, helemaal kiezen voor een christelijk gastgezin in het buitenland, waar hun minderjarig kind dag en nacht, week in week uit, en ook op de zondagen verblijft.

Verder ben ik het ermee eens dat je bij mensen die niet direct refo zijn, niet direct terecht hoeft te komen in een poel des verderfs. Soms zijn niet christelijke gezinnen een beschamend voorbeeld voor christelijke gezinnen. De omgang van leerlingen onder mekaar en leerkrachten met leerlingen is op niet christelijke scholen soms ook een beschamend voorbeeld voor de onderlinge omgang op onze (grote) reformatorische scholen..., maar daarom kies ik voor mijn kind nog wel voor reformatorisch onderwijs.
Jane22
Beste vraagsteller, ik heb een adres (en tel.nr./mailadres) voor je van een Duitse dominee, die goed Nederlands kan verstaan, deze man kan je misschien aan een goed adres helpen, het is in ieder geval te proberen. Als je bent geïnteresseerd, laat het maar weten via de redactie van Refoweb! Hartelijke groet.
mortlach
Niet direct met gastgezinnen; wel met blootstelling aan andere/vreemde geloven en culturen. Samen met moslims bidden, Zen-meditatie volgen, een evangelische doopdienst, een refo-trouwdienst, oud-katholiek, rooms katholiek, het maakt allemaal niet uit, wat mij betreft. Overal tref je mensen die op hun eigen manier bezig zijn met naastenliefde - het is ontzettend goed voor je beeldvorming - en er is meestal respect voor elkaars overtuiging als blijkt dat je gewoon méédoet of op zijn minst geïnteresseerd en respectvol elkaars rituelen waarneemt.
Anoniem_89
Mortlach.. Dat heb je mooi gezegd, sluit ik me bij aan
mie46sev
Mortlach + Anoniem=89 Ik ook !
Hermon
@mortlach, ik begrijp uit je reactie dat jij zelf dus geen ervaring hebt met het avontuur van gastgezinnen in het buitenland en je leeftijd, waarop je dan de door jou genoemde ervaringen opdeed, geef je ook niet aan. Mogelijk was jij dus geen minderjarige scholier toen je aan die blootstelling aan andere/vreemde geloven en culturen begon. En je zat ook niet een periode lang in een gastgezin in het buitenland met een andere cultuur/geloof. Dat is dan dus wel makkelijk praten richting vraagsteller. En daar doelde ik in mijn eerste reactie op.

Meestal ben je nog jong, als je op zoek bent naar een gastgezin. En het is niet ondenkbaar dat vraagsteller eerder voor de taal naar het buitenland wil, dan voor de blootstelling aan andere/vreemde geloven en culturen. Immers, dan zijn er wel andere plekken op deze wereld te verzinnen dan ons buurland.

Ik ben het met je eens dat eea goed is voor je beeldvorming en dat je overal mensen treft die op hun eigen manier bezig zijn met naastenliefde en dat respect tonen voor elkaars overtuiging van belang is! In het licht van de tweede tafel van Gods wet, kan ik een heel eind hierin meekomen. Echter, God eist ook van ons dat we gehoor geven aan de eerste tafel der wet. Kan dat als ik bijv. een Zen-meditatie volg? Kan ik als ouder met een gerust hart mijn minderjarig kind naar een gezin laten gaan waar het Zen-meditaties volgt? Persoonlijk zou ik daar moeite mee hebben.
Antonia
Mooi gezegd Hermon!
Vraagsteller is op zoek naar een christelijk gastgezin dat lid is van een vergelijkbare kerk als onze reformatorische kerken. Ze zit, denk ik helemaal niet te wachten op ideeën over gastgezinnen met een andere godsdienst en of cultuur.
Misschien kun je eens contact opnemen met de voorlichter van de stichting Vrienden van Heidelberg en Dordrecht http://www.svvhed.org/contact/
AHHK76
Helemaal eens met Hermon en Antonia. Je gaat naar Duitsland voor de taal of werk of stage. Dus is het belangrijk dat je in een gezin terecht komt, waar je niet steeds hoeft uit te leggen, waarom je bepaalde dingen wel wilt en bepaalde dingen niet.
Het hoeft geen echt reformatorisch gezin te zijn, (als die daar tenminste bestaan?!) maar een christelijk gezin is wel heel fijn.... Vooral omdat je ook best op deze mensen bent aangewezen, in een land waar je niemand kent. Zelf ben ik toen ik 21 was een maand in een christelijk gezin in Engeland geweest, om de taal te leren. Dit gezin hoorde bij een Baptistengemeente. Achteraf mocht ik daarin duidelijk Gods leiding zien dat Hij maar daar gebracht heeft. Ik was uit het beschermde wereldje van thuis en de refo's en toch ontmoette ik daar gelovige christenen en mocht ik er zelf ook één worden... Wonderlijk! Daar ben ik nog steeds dankbaar voor!
Een hele goede tijd in Duitsland toegewenst, God is overal! Betrek Hem bij het zoeken naar een gastgezin en bid om een gezegende tijd daar.
IJsselmond
Als je lid bent van het RD kan je de kranten van ongeveer 2 weken terug even doorspitten. Zelf heb ik ze niet meer, maar er stond een schakeltje in van een gezin dat een au-pair zocht in DL. Misschien dat het wat voor je is!