Depressieve klachten

drs. J(oke) Ronner-Wattel / 1 reactie

Vraag

Elk jaar rond deze tijd merk ik dat ik depressieve klachten krijg. Hoe kan dat nu? Het is weer langer licht, alles begint weer te groeien en te bloeien. Dan zou ik mij toch juist beter moeten gaan voelen? Waardoor kan dit komen?

Antwoord

De meeste mensen hebben meer moeite met de winter, kortere dagen, veel minder licht, lagere temperaturen. Mensen voelen zich vaak somberder, meer depressief in deze periode. Maar dat geldt niet voor iedereen. Net zoals er mensen zijn met rood haar en met zwart haar, zijn er ook mensen die depressieve klachten krijgen in de zomer en juist niet in de winter. Hoe dat komt is niet helemaal duidelijk, maar een aantal factoren kunnen meespelen.

-Doordat de dagen langer zijn slapen mensen vaak korter. Er is een duidelijk verband tussen te weinig slaap en depressieve klachten.

-Praktische factoren kunnen een rol spelen: half Nederland is op vakantie, veel activiteiten als verenigingen en clubs stoppen een periode, waardoor je je eenzaam kunt voelen. En ook al zeggen veel mensen erg uit te kijken naar de vakantie, heel veel mensen voelen zich toch het best bij het ‘gewone’ werk etc., ritme.

-Het lijkt er soms ook op dat je je vrolijk moet voelen in de zomer. Als de zomer minder jouw seizoen is, kan die opgelegde vrolijkheid je nog meer somber maken.

Wat kan helpen? Probeer te kijken of er bij jou een oorzaak kan liggen in een veranderd dag-nachtritme. Zorg voor voldoende slaap, eet gezond en beweeg voldoende. Zoek leuke activiteiten, maak een planning voor dagen dat je niet naar werk of school moet. En accepteer dat de winter meer jouw favoriete seizoen is dan de zomer!

Drs. Joke Ronner-Wattel

Lees meer artikelen over:

depressief
1 reactie
Dorah
Naast deze mogelijke oorzaken, zou je ook kunnen denken aan fysieke oorzaak, zoals een vitamine D-tekort, zeker als je ook nog andere klachten hebt zoals vermoeidheid en spierpijn.
Ik heb zelf een groot tekort gehad, ben daar nu van hersteld en ik ervaar geen depressieve klachten meer...
Lees mijn reactie niet als DE oplossing want de oorzaken die in het antwoord zijn genoemd, kunnen ook zeker eraan bijdragen en een mogelijk tekort zal via bloedonderzoek moeten worden aangetoond. Ik raad je aan om ook eens langs de huisarts te gaan...