Bang voor Ebola

ir. Raymond H. Warnaar / 8 reacties

Vraag

Ik ben heel erg bang geworden voor ebola nu het zich zo snel uitbreidt in Afrika. Stel dat het over de hele wereld gaat uitbreiden. Dat iedereen ziek wordt en dezelfde taferelen ontstaan als indertijd met de Spaanse griep. Wat dan? Ik heb al nachtmerries dat ik mijn kinderen zie sterven of zelf sterf en zij -of zelfs maar een van hen- achterblijven. Ik probeer me er niet zo op te focussen, maar het lukt niet. Ook bid ik aan een stuk door of God toch alsjeblieft de dokters daar wil helpen om het gevaar in te dammen. Of Hij ons bewaren wil. Maar de rust wil niet komen. Ik bedenk de raarste dingen om onszelf te beschermen, zoals op een afgelegen stuk grond kamperen tot het virus uitgewoed is. Ik houd ook continu de nieuwsberichten erover in de gaten. Hoe moet ik hier toch mee omgaan, ik word er letterlijk misselijk van. Kunt u me een tip geven?

Antwoord

Beste vragensteller,

Bij deze enkele korte concrete antwoorden. Als eerste citeer ik vanuit een werkbezoek aan Nigeria, het land dat al jarenlang geteisterd wordt door corruptie, armoede en terreuraanslagen, een dagelijks gebruikt gezegde. Je zou verwachten dat het leven daar onmogelijk is, gezien het verdriet en het onrecht dat daar op straat voor het oprapen ligt. Maar gewend aan de dagelijkse ellende en tegenslagen, hanteren de Nigerianen de uitdrukking: “Each problem has its expiry date.” Met andere woorden: elk probleem gaat vanzelf een keer over, of iets anders geformuleerd: “de tijd heelt alle wonden.” Dit is geen simplistische Afrikaanse dooddoener, maar een beproefde en realistische observatie en conclusie vanuit een samenleving die weet wat lijden is! Toen deze vraag bij Refoweb binnenkwam, was het begrip ebola in veel kranten voorpaginanieuws. Inmiddels, drie weken later, is het onderwerp niet snel meer terug te vinden in de krant...

Een tweede  -en beter- antwoord kwam bij me op naar aanleiding van een tweetal bekende gedichten van de dichter en schrijver Nicolaas Beets (1814-1903): “Een mens lijdt dikwijls het meest, door het lijden dat hij vreest. Doch dat nooit op zal dagen. Zo heeft men meer te dragen, dan God te dragen geeft.”

Het tweede (bekende) gedicht van zijn hand heet “De moerbeitoppen ruischten” en gaat als volgt:

“De moerbeitoppen ruischten;
God ging voorbij;
Neen, niet voorbij, Hij toefde;
Hij wist wat ik behoefde,
En sprak tot mij;

Sprak tot mij in de stille,
De stille nacht;
Gedachten, die mij kwelden,
Vervolgden en onstelden,
Verdreef Hij zacht.

Hij liet Zijn vrede dalen
Op ziel en zin;
'k Voelde in Zijn' vaderarmen
Mij koestren en beschermen,
En sluimerde in.

De morgen, die mij wekte
Begroette ik blij.
Ik had zo zacht geslapen,
En Gij, mijn Schild en Wapen,
Waart nog nabij.”

Dit gedicht brengt me daar waar ik zijn wil: bij die grote en liefdevolle God die ons behoud, onze vrede en ons welzijn op het oog heeft. Die daar zelfs Zijn eigen Zoon voor overgegeven heeft! Bij die God die ons op deze aarde in allerlei verschillende situaties geplaatst heeft en ons daar beproeft en onderwijst om bij Hem te schuilen! Hij laat ons daarom in Zijn Woord op vele plaatsen vertroostende bemoedigingen en na te volgen aanmaningen achter:

De Heere Jezus zegt in Johannes 14:27 aan zijn volgelingen: “Vrede laat Ik u, Mijn vrede geef Ik u; niet zoals de wereld die geeft, geef Ik die u. Laat uw hart niet in beroering raken en niet bevreesd worden.”

Of in Mattheüs 6:31-34: “Wees daarom niet bezorgd en zeg niet: Wat zullen wij eten? of: Wat zullen wij drinken? of: Waarmee zullen wij ons kleden? Want al deze dingen zoeken de heidenen. Uw hemelse Vader weet immers dat u al deze dingen nodig hebt. Maar zoek eerst het Koninkrijk van God en Zijn gerechtigheid, en al deze dingen zullen u erbij gegeven worden. Wees dan niet bezorgd over de dag van morgen, want de dag van morgen zal voor zichzelf zorgen; elke dag heeft genoeg aan zijn eigen kwaad.”

Zo schrijft ook de apostel Paulus vanuit de gevangenis (!) aan de de Filippenzen het volgende (4:6-7): “Wees in geen ding bezorgd, maar laat uw verlangens in alles, door bidden en smeken, met dankzegging bekend worden bij God; en de vrede van God, die alle begrip te boven gaat, zal uw harten en uw gedachten bewaken in Christus Jezus.”

Tenslotte, ik herinner me een kerkdienst van jaren geleden in de zendingsgemeente in Guayaquil, Ecuador. De gastpredikant preekte over het afleggen van al onze lasten, zorgen en bekommeringen.  Ze mogen op Christus geworpen en daar achtergelaten worden. Hij deed het voor met een stapel boeken. Die verplaatste hij van de ene naar een andere plaats op de preekstoel. Daar lagen ze nu en daar moesten ze blijven liggen. Daarna deed hij voor wat veel onverstandige mensen blijven doen: ze pakken de stapel na een poosje weer op en leggen die dan toch opnieuw bij zichzelf neer!

Ik zou je daarom willen adviseren: leg al je bekommernissen, je angsten en je vragen over jezelf en je gezin eens en steeds weer opnieuw door middel van het gebed bij de Heere neer! Hij weet wat goed is. Laat het daar liggen, vertrouw op Hem, Zijn trouw en bescherming falen nooit!

Waar zou je anders heengaan? Praktisch betekent dat ook: jezelf tot de orde roepen, jezelf geen ruimte geven om door te piekeren over alle mogelijke problemen die er kunnen gaan ontstaan. Hoe? Door, nu wij zijn omringd door de getuigen van alle eeuwen (die vervolgingen en zwaard daadwerkelijk meegemaakt hebben) alle last en de zonde, die ons zo gemakkelijk verstrikt, af te leggen. En met het oog gericht op Jezus, de Leidsman en Voleinder van het geloof, met volharding de wedloop te lopen die voor ons ligt (Hebreeën 12). Achter Hem aan, de opgestane Levensvorst!

Met vriendelijke groet,
Raymond Warnaar

Lees meer artikelen over:

angstvirusziekte
8 reacties
sydneylover
Weinig aan het prachtige antwoord toe te voegen!

@Vraagsteller: kijk eens nuchter om je heen:
- Hoeveel mensen zijn er in Nederland overleden aan Ebola?
- Hoeveel andere mensen in je omgeving gaan ook precies zo om als jij met dit soort dingen?

Ik moest pas voor mijn werk naar Saudi-Arabië, toen ik de huisarts vroeg of ik daarvoor nog wat vaccinaties moest halen. Toen kwam er een indrukwekkende lijst van ziektes zoals dengue, rabies, hepatitis A en eventuele andere.
Ik heb besloten geen extra vaccinaties te halen (ben 40+, heb wel de standaard inentingen gehad zoals dtp) omdat ik het overdreven vond. Ik heb op diverse plaatsen heerlijk gegeten en heb qua ziektes nergens last van gehad. Wel zat ik ik vrij goede hotels, dat is wel een verschil, je moet bepaalde risico's natuurlijk niet gaan opzoeken.

Maar het punt dat ik wil maken: in Nederland wordt in mijn ogen vaak heel overdreven gereageerd op ziektes/epidemieën waar we niet direct een medicijn voor hebben. In het buitenland gaat men daar veel nuchterder mee om.
Leer hiervan en wees zelf ook nuchter, volgens mij heb je vooral zelf last van je angsten..
drernie
Ik zou eerder ongerust worden door het niet inenten dan het ebola virus dat tot nu toe enkel in afrika toe heeft geslagen.
drernie
@sydneylover: dat jij het overdreven vindt om allerlei vaccinaties te halen voor een bezoek aan Saudi-Arabië is jouw eigen keus. Persoonlijk zou ik geen risico nemen, ook al zit je in goede hotels want ook dat is geen garantie.

Hoe kom je erbij dat in Nederland vaak heel overdreven wordt gereageerd op ziektes/epidemieën?
evantorisch
Vreselijke ziekte!
Zijn we ook bewogen over de mensen die er daadwerkelijk mee te kampen hebben? Of is het wel oké als het maar ver van ons bed blijft?
Laat God a.u.b. de dokters daar helpen om het gevaar in te dammen, zodat het ons niet bereikt ....sorry hoor, maar het doet gewoon zeer aan m'n ogen.
louis2
De epidemie in Afrika is al behoorlijk ingedamd. Die landen in West-Afrika worden vrij vaak getroffen door uitbraken van gevaarlijke ziektes. Dit komt door slechte hygiëne, maar ook door de manier waarop mens en dier daar samenleven.
Wat ik wel wil zeggen is dat ik denk dat er voor Nederland andere bereidingen zijn. Zoals de alsmaar toenemende obesitas onder de bevolking, door een combinatie van weinig beweging en te veel eten.
Dat lijkt mij een veel groter gevaar dan bv. de Spaanse griep of het Ebola virus.
Het Ebolavirus verspreid zich niet door mensen die nog geen symptomen hebben en overleeft niet lang buiten een besmet persoon, daarom blijven uitbraken vaak beperkt. Er is een aantal jaar geleden een vrouw geweest die het Marburgvirus naar Nederland had gebracht, zij is overleden maar heeft niemand besmet.

Ik denk niet dat de mens kan winnen van de natuur, we zullen altijd moeten lijden en er zullen altijd ziektes blijven.
cootje26
hoi vragenstelster
zou je mij eens willen mailen?cootjehobo@hotmail.com
AHHK76
Lieve vraagsteller,
Ik hoop dat dit je enige grote angst is en dat je wat hebt aan het antwoord en dat je angst kwijtraakt bij God.
Maar als je meer en vaker last hebt van angst dan kan hulp van mensen ook nodig zijn... Dat heb ik zelf ook gehad!
(Mensen die schrijven over inenten of preventie tegen ziekten: daar zitten soms ook nare bijwerkingen bij....!)
Sterkte en groetjes van Heleen (ahhk76@gmail.com)
drernie
@AHHK76: zou je die nare bijwerkingen eens willen toelichten?