Ver van Zeeland

C. M. Chr. Rots - de Weger / 12 reacties

Vraag

Ik ben nu drie jaar getrouwd en woon sindsdien in een buurtschap dicht in de buurt van Amersfoort vanwege het werk van mijn man. Zelf kom ik uit Zeeland. Voordat we gingen trouwen hebben we nagedacht over waar we zouden gaan wonen. Omdat mijn man fulltime werkt bij een prettig bedrijf, vond ik het niet meer dan logisch om bij zijn werk in de buurt te gaan wonen. Ik heb uiteindelijk ook een baan in de buurt gekregen. Hoewel ik fijne familie en vrienden in Zeeland heb, vond ik het in het begin van ons huwelijk niet zo'n probleem om verder weg te wonen. Ik vond het ook wel gezond om een eigen leven te leiden en dacht: ik zal ze heus wel regelmatig blijven zien met verjaardagen etc. Maar sinds we (twee) kinderen hebben, begin ik het steeds moeilijker te vinden dat ik zover bij de mensen vandaan woon waar ik van houd. Natuurlijk ben ik heel erg gelukkig met mijn man en kinderen, maar ik kan nooit eventjes gezellig naar mijn moeder (of andere familie/vrienden) gaan om o.a. dingen van de kinderen te delen of gewoon gezellig bij te kletsen. Vanwege de kinderen ben ik veel thuis en ik voel me best eenzaam. Ik heb inmiddels wel wat mensen leren kennen via de kerk, maar daar heb ik toch veel minder mee. Ik zou het graag anders willen, maar een weg terug (naar Zeeland) is eigenlijk niet meer mogelijk, want dan zou mijn man zijn baan moeten opzeggen. Kunt u mij advies geven hoe ik hier het beste mee om kan gaan?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste mevrouw,

Ja hoor, hier kan ik wel advies geven: ga skypen! Als je wilt kun je ‘op de koffie’ via het scherm van je computer. Niet alleen in Zeeland, maar overal ter wereld! Waarbij je elkaar niet alleen kunt spreken, maar ook zien! Net echt en het kan dagelijks!

Tegenwoordig hoeven afstanden niet meer zo’n rol te spelen, toch? Er zijn zóveel manieren van contact maken mogelijk! Verdiep je er eens in.

Groet,
Marijke Rots

C. M. Chr. Rots - de Weger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Aalten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Marijke leverde op 25-05-2017 haar 1000ste antwoord in de vragenrubriek af. Lees hier het jubileuminterview.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

contactheimwee
12 reacties
ajl
Geef het ook de tijd! Ik ben ook verhuisd na mijn trouwen ( nu 8 jaren geleden) en ik merk eigenlijk pas dat ik de laatste twee jaar begin te 'wortelen'. De sociale contacten worden beter en vriendschappen beginnen echt te ontstaan. En ik ben echt dingen voor mijzelf gaan ondernemen om mensen te leren kennen. De ene keer had dat meer resultaat dan de andere keer, maar zo wordt ook je sociale leven wat groter. En ik plan nu een paar keer in het jaar echt een dag voor mijzelf en vriendinnen om lekker bij te praten en er echt uit te zijn zonder de kinderen.
M71
Vragensteller, ik snap dat je nu in een moeilijke periode zit!
Hoop dat je wat aan het antwoord hebt.
En kun je niet regelmatiger een dagje naar Zeeland gaan, met of zonder kinderen (weet niet of ze al op school zitten?).
Sterkte!
Autumn
Ik snap de vragensteller ook heel goed. Ik ben zelf ook verhuisd ver bij mijn familie vandaan, en ook de familie van mijn man woont niet in de buurt. Ik mis dit best wel! We bellen en skypen wel regelmatig, maar dat is toch anders dan langsgaan en elkaar in het echt zien...
Catherine
Is het niet mogelijk voor deze moeder om bijv. eens per maand/2 maanden een dagje naar Zeeland te gaan? Ik weet niet of de kindjes al op de kleuterschool zitten, maar het zou toch mogelijk moeten zijn om ze tussen de middag daar te laten eten of bij een moeder (en dan een keer ruilen met haar kindjes)?
We spreken toch tegenwoordig niet meer over onoverbrugbare afstanden in Nederland, of het nu per auto of per o.v. is.
Zo'n dagje ZONDER KINDEREN, (knipoog) bij de familie waar je uit komt, lijkt me heel waardevol en kun je er weer lekker tegenaan.
Mevrouw Rots: voor skypen zijn er 2 nodig, vraagstelster vermeldt niet of haar ouders, of opa en oma met de computer om kunnen gaan, veel ouderen kunnen of willen dat niet.
Maar ik snap heel goed dat je zomaar effe een bakkie doen bij je moeder, heel erg mist. Ik heb geen moeder meer en ik mis het nog steeds!
Sterkte en probeer er een mouw aan te passen, als dat mogelijk is.
shaila
Lieve vragenstelster,

Wat ontzettend moeilijk om zo ver van je familie en vrienden te wonen. Al kan ik ook begrijpen dat je de keus hebt gemaakt ivm werk van je man. Dat is in deze tijd erg belangrijk!
Ik heb het volgende advies: plan 1 of 2 keer in de maand een zaterdag om iemand uit te nodigen van je familie of vrienden! Want dat voordeel heb jij wel, ze komen wel gelijk een hele dag! Dat zie ik wel bij mijn zussen, daar gaan mijn ouders soms een hele dag naar toe en dat doen ze bij mij weer niet, omdat ze dichtbij mij wonen!!! En als straks je kinderen naar school hopen te gaan krijg je vanzelf meer contacten. Sterkte en moed houden!!!
tfgelderblom_solcon9
Ga vrijwilligerswerk doen! Er is genoeg, zo breiden je contacten zich vanzelf uit.
ajl
@vragenstelster Ik neem aan dat jouw kinderen klein zijn ( omdat je nog maar 3 jaar getrouwd bent). Ik merk nu mijn kinderen naar school gaan en meer buiten spelen dat ik ook steeds meer mensen leer kennen in de buurt en omgeving.
Werk je ook nog? Ik merkte toen ik net verhuisd was dat een baan het gevoel van eenzaamheid ook aanzienlijk verminderde. Je hebt toch meer sociale contacte en een eigen leven.
Autumn
@ajl: Heel herkenbaar wat je schrijft. Ik werk ook 3 dagen in de week en doe daardoor ook meer contacten op.

@vragensteller: Misschien is een bijbelkring of een interkerkelijke kring ook iets voor jou? Ik heb daar veel mensen uit de buurt door leren kennen. En in de speeltuin met de kids spreek ik zo nu en dan ook andere moeders. Ik heb hierdoor wel meer feeling en verbondenheid met de omgeving ervaren, alhoewel ik het soms nog moeilijk vind dat onze families niet in de buurt wonen.
lydian
Ook ik woon ver van mijn familie vandaan, maar in de eerste jaren van mijn huwelijk, toen de kinderen nog niet op school zaten, ging ik geregeld een paar dagen naar mijn ouders. Misschien is dit voor jou ook een idee? Mijn familieleden hebben ook vaak een weekend bij ons gelogeerd, dit doe je niet als je dichterbij zou wonen, dus er kan ook een hele (drukke) gezellige kant aanzitten.
zandkasteel
Als het financieel mogelijk is, zou je kunnen overwegen een caravan te kopen en die op een seizoensplek op een camping in de buurt van je familie te zetten, evt met een "oude" fiets erbij, zodat je af en toe daar een weekje naar toe kan gaan en lekker naar je familie fietsen met de kinderen. Ook leuk voor de vakanties van de kinderen als ze naar school gaan. Je kan je familie bezoeken en ook af en toe op jezelf zijn.
Autumn
Zelf woon ik 150 km van beide families en dat is serieus best moeilijk. Ook voor de kids om geen opa en oma om de hoek te hebben of dat je zomaar even bij een familielid kunt aanwippen of een beroep op ze kunt doen. Vind het een beetje flauw als je de vragensteller en anderen die in die situatie zitten als een 'lachertje' afdoet. Het kan zeker een moeilijk probleem zijn als je familie niet echt in de buurt woont.
Ik kan je uit ervaring vertellen dat het gewoon lastig is. Wij zouden heel graag even binnen wippen bij onze ouders , zeker nu ze ouder worden en aan het tobben zijn. Niet zo gemakkelijk om 2 of 3,5 uur te rijden als je met ze mee wilt naar een bezoek aan de arts.
Ook onze beide ouders zouden het heerlijk vinden als er zomaar even een kleinkind op bezoek kwam. Zo'n afstand heeft dus wel degelijk invloed op het dagelijks delen van verdriet, blijdschap en het bieden van hulp.