Nederlands Gereformeerde Kerken

Ds. H. Korving / 5 reacties

Vraag

Ik heb heel uitgebreid al gezocht of er ook iets beschreven staat over de NGK. Hier kan ik helaas niets over vinden. Ook niet in het prachtige dossier “Kerken”. Mooi hoe de informatie daar geordend staat. Dit brengt me ertoe toch mijn vraag te stellen. Ik zou graag willen weten wat het wezenlijke verschil is in leer en geloofsbeleving tussen de NGK aan de ene kant en de meer behoudendere kerken HHK, PKN (bond) en CGK (met LCJ als jeugdbond) aan de andere kant. Ik voel me verbonden aan de laatsten, maar heb contact met een jongen uit de NGK. Hartelijk dank voor de moeite om deze vraag te beantwoorden.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Op een vraag als deze is niet zomaar een zwart-wit antwoord te geven. Dit omdat de vraagstelling jouw persoonlijke voorkeur al duidelijk verraadt. De Gereformeerd-Vrijgemaakten en de Gereformeerde Gemeenten blijven buiten beschouwing, om nog maar twee andere spelers in het veld van de gereformeerde gezindte te noemen. Verder zijn er nogal wat spanningen tussen de gereformeerde Bond (PKN) en de HHK, die jij hier in één adem noemt. Terwijl aan de andere kant er nogal wat Christelijke Gereformeerde Gemeenten zijn die volledig samenwerken en zelfs zijn samengegaan met de NGK. Kortom, het is een complexe materie.

Maar ik begrijp natuurlijk wel wat je bedoelt. Voor het antwoord verwijs ik je naar een boekje van wijlen ds. J. H. Velema, “Wie zijn wij?” (Amsterdam 1992). Misschien kun je het nog ergens tweedehands op de kop tikken.

Daarin bespreekt hij de positie van de Chr Geref. Kerken in hun verhouding tot andere kerken. Ook de Ned. Geref. Kerken komen dan aan bod (p. 158-166).

Drie verschillen benoemt hij, die mijns inziens nog steeds aan de orde zijn. Hoewel er meer te noemen zou zijn (zoals het feit dat in de NGK de binding aan de belijdenis minder strikt is, zoals ook de binding aan kerkordelijke regels; en het feit dat men vrouwelijke ambtsdragers heeft toegelaten – dat raakt de visie op de Schrift en het Schriftgezag) beperk ik me tot deze drie onderwerpen, die ik in mijn eigen woorden weergeef.

Gemeentebeschouwing: De NGK ziet de gemeente als gemeente van gelovigen die als zodanig moet worden aangesproken en behandeld; sterke nadruk op de eenheid van de gemeente. De CGK ziet de gemeente als verbondsgemeente: in die verbondsgemeente zijn gelovigen en (nog) ongelovigen en met dat verschil moet rekening gehouden worden. In de prediking moeten de sleutels van het hemelrijk worden bediend (HC zondag 31). Waarschuwing en nodiging, maar ook geestelijke leiding komen dan naar voren.

Wedergeboorte: De NGK legt weinig of geen nadruk op de noodzaak van persoonlijke wedergeboorte omdat dat min of meer met het in-het-verbond-zijn samenvalt. De CGK legt nadruk op de persoonlijke wedergeboorte volgens Joh. 3:5 en DL hoofdstuk 3.

Geloofsleven: In de NGK nadruk op de heiliging, daden, getuigenis en activiteit voor Christus’ Koningschap. In de CGK wordt meer aandacht gegeven aan de noodzaak van de rechtvaardiging, het geloof, met zijn strijd en aanvechtingen, de verborgen omgang met God, de bevinding en de heiliging als de gehoorzaamheid van het geloof.

Ik realiseer mij wel dat de werkelijkheid genuanceerder is dan ik hier heb beschreven, maar ik heb geprobeerd iets aan te geven waar je op moet letten in de ontmoeting met de NGK en de beoordeling van hun zienswijze.

Ik hoop je vraag hiermee enigszins beantwoord te hebben.

Met vriendelijke groet,
Ds. H. Korving

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Urk
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Ds. Korving ging in november 2021 met emeritaat.

    Lees ook het artikel dat Refoweb met ds. Korving had n.a.v. zijn boek 'Taal en teken'.

    En kijk/luister:

Tags in dit artikel:

NGK
5 reacties
John61
Het boekje "Wie zijn wij?"van ds. Velema, kun je bij deze winkels bestellen:

http://www.boekwinkeltjes.nl/uitgebreid_zoeken.php?schrijver=velema&titel=wie%20zijn%20wij&overig=&tweedehands=1&nieuw=1&p=1&sort=prijs&order=0&prijsvan=&prijstot=
rvanbeers
Beste vragensteller, geachte mijnheer Ds. Korving,

Wat ik mij ten eerste afvraag, waar zit de vragensteller nu ? Zit u al in een gemeente of bent u op zoek naar een gemeente. Maakt dat uit, ja dat maakt uit want aan een ietwat theoretisch antwoord van ds. Korving niet veel duidelijker geworden, dat is overigens geen verwijt naar u mijnheer Korving. Want laten we eerlijk zijn, de CGK heeft een linkerflank die meer nijgt naar NGK(wel opwekking, gezangen en psalmen op ritmisch, Bijbelvertaling, minder kledingeisen) en een rechterflank die meer nijgt naar HHK (alleen maar psalmen op hele noten, wel vrouwen met hoed en rok, oude(re)bijbelvertelling) dus of u nou het juiste verschil geeft, dat weet u alleen. Persoonlijk zou ik zeggen ga een dienst bezoeken en ervaar zelf het verschil in beleving. De theorie is niet verkeerd, maar ik zou er niet veel mee opschieten. Ik denk zelfs dat je naar overeenkomsten moet gaan kijken om daar een goede keus te kunnen maken. De overeenkomst is de Bijbelgetrouwheid. Ondanks dat wij dus wel vrouwelijke ambtsdragers, diakenen en zelfs ds. heeft ga ik hoe dan ook met veel plezier er heen. Ik ben in mijn reactie niet uit op twist met CGK mensen of dat wel of niet kan. Persoonlijk maakt het mij niet uit, als het woord maar getrouw is vanuit het Woord en als bij mij de Geest land heeft de persoon in kwestie (in dit geval) haar werk goed gedaan. Net als ds. Korving met zijn antwoord.

Ik wens u samen met uw collega's Polinder en de Boer veel heil en zegen toe met uw dankbare werk op Urk.
rav
De NGK heeft zelfs z'n eigen smartlap!
--
Ja, ja, ja NGK, 't is de rots waarop ik sta
't Is mijn huis, 't is mijn thuis, daar hoor ik bij
Ja, ja, ja NGK, m'n antidepressiva
Dat is zeker niet verkeerd, Nederlands Gereformeerd

NGK, ik hou van jou
NGK, ik blijf je trouw
En geloof me als ik zeg
NGK, ik ga nooit meer bij jou weg
dkw
@rvanbeers,
Je noemt nu juist alleen maar bijkomstige zaken en randzaken aangaande verschillen, psalmen, kleding, hoed en dergelijke.
Dat zijn geen kernverschillen, op basis daarvan is er geen verschil te noemen.

Bijvoorbeeld, de strengste oud gereformeerde gemeente in Nederland kan goed contact hebben met een chinese kerk waar vrouwen lange broeken dragen en op zondag uit eten gaan.

Als je verschillen wil benoemen, doe dat dan op basis van de leer, van de belijdenis, van de kern, niet op basis van uiterlijke bijkomstigheden.
rvanbeers
Mwah, daar heb je deels wel uw gelijk dkw. Maar kort door de bocht zou ik zo mij afvragen of dit antwoord, van dhr. Ds. Korving NGK is. Ik ontken zijn antwoord niet want ik ben dan zo ontzettend NGK dat ik mij dit dus niet eens opvalt. Ik denk dat je als antwoord gever ook best die verschillen mag noemen die ik benoem , vooral als iemand (heb ik t niet eens over de vragensteller/ster) opzoek is naar een gemeente. Die verschillen kunnen juist voor iemand de doorslag geven. Als er vrouwen zijn die liever geen of helemaal geen rokken dragen dan ''verwijs'' ik ze echt niet door naar de rechterflank en dat is niet omdat ik rokken draag afkeur maar omdat diegene zich dan waarschijnlijk niet thuis voelt in zo'n gemeente. Ik voel mij in de NGK op mijn gemak omdat ik niet per sé in mijn trouwpak of ander nettere kleding dan door de weeks hoef aan te trekken. Vind je opwekking niks, ja dan is de NGK niet de meest geschikte plek om de Heer te prijzen. Zo kunnen we nog wel even doorgaan met welke verschillen benoem je wel en welke niet. Maar ik wil je hoe dan ook danken voor je eerlijke en oprechte reactie zonder die twist aan te gaan, want ook hier leer ik van.

Vriendelijke en broederlijke zegen groet en in Christus verbonden

Rens van Beers