Nederland Zingt-dag

Dr. C. A. van der Sluijs / 5 reacties

Vraag

Laatst was ik op de Nederland Zingt-dag in Utrecht. Vond het echt mooi om met elkaar God groot te maken en te zingen tot Zijn eer. Wat me ook opviel was dat verschil tussen kerkverbanden wegviel en we echt samen met elkaar waren. Er kwam ook een ‘christelijke’ comedian. Met gereformeerden, brabanders enz. werd wat de spot gedreven. Maakt me niet uit, want wij zijn maar mensen. Maar op een gegeven moment werd ook de Bijbel er bij gehaald en hij wilde graag dat er een christelijke carnavalskraker zou komen of een liedje over de brieven van Paulus, maar dan op de wijs van een nummer van Frans Bauer. Ik ben er eigenlijk best van geschrokken. Op het ene moment wordt God de eer toegezongen  en 5 minuten daarna wordt het geloof zo voor gek gezet. Er werd luid voor geklapt en veel mensen vonden hem geweldig. Ik snap het niet, heb ik niet genoeg humor? Ik vond het echt verschrikkelijk!! Denk ik nu te moeilijk, of heeft de EO er niet goed over nagedacht? Begrijp me goed, we doen, zeggen en denken allemaal dingen waar we God verdriet mee doen hoor, ik net zo goed!

Antwoord

Nee, jij denkt niet te moeilijk. En de EO heeft er wel over nagedacht, maar niet goed!

Kijk, de EO doet veel goeds. Je geeft dat zelf aan. Je kunt gesticht worden door het lied, door het samen zingen en door het Woord (al of niet met een hoofdletter). Laat dit allemaal waar zijn. Ik doe daar niets van af. Maar wat ik niet begrijp en wat ik ook nooit zal begrijpen, dat is de verbinding tussen het heilige en het profane. Ik heb daar met verantwoordelijken meerdere keren over gesproken. Ik doe dat niet meer. Want het komt gewoon niet over. Punt. Ik voorspel je dat de EO aan deze innerlijke verrotting op den duur ten onder zal gaan. Als er tenminste op dit punt geen hartgrondige bekering komt.

Ondertussen wijst een en ander op een dieper liggend probleem. Als je het al een probleem kunt noemen. En dat is dit: hoeveel ‘christenen’ houden zich zelf, en anderen, voor de gek!? Want leem en ijzer houden niet (vgl. Dan. 3:33-35). Wat meent te staan, hoeft niet toe te zien dat hij of zij zal vallen (1 Kor. 10:12), want hij of zij is al gevallen. In Adam. En nooit opgestaan met Christus. En men weet het niet! Men denkt zelfs wedergeboren te zijn. Hoe ver kan het gaan als je nooit hartgrondig aan jezelf wordt ontdekt door de Heilige Geest?! Angstwekkend ver!!!

Wat in de kerk zichzelf verzoend heeft met God, en nooit door God met God verzoend is, gaat zich op den duur in de kerk vervelen. En heeft zo nodig een ‘uitje’ verzonnen. Daar kun je helemaal jezelf zijn zonder van Christus te zijn. Ik ben scherp. Maar ik heb het dan ook helemaal gehad met dit soort christendom. Wie niet horen wil (in diverse discussies) moet dit dan maar voelen. Er is een tijd van spreken en van zwijgen (Pred. 3 : 7).

Je kunt op de Nederland Zingt-dag gesticht worden door het zingen, maar wie bij genoemd profaan gebeuren niet wegliep mag zich in gemoede afvragen of hij wel werkelijk christen is. Mijn vraag is een antwoord. En mijn antwoord aan jou.

Het moet maar eens voor altijd gezegd worden dat dit Godonterende samengaan van het heilige en het profane voor God niet kan bestaan!

Met ernstige groet,
Ds. C. A. van der Sluijs

5 reacties
jaaph
Wat jammer dat dhr van de Sluis zo veroordelend is. Wat ik mis is de boodschap van de brieven van Paulus. Gods liefde voor (eo)mensen. En wat Paulus schrijft in Rom. 14:1 1 "Aanvaard dan wie zwak is in het geloof, maar niet om over meningsverschillen te strijden".
Wat is er overigens mis met een mooi lied op een wijsje van Frans Bauer? Een loflied zou best wat meer in overeenstemming mogen zijn met de vorm.
mina
@jaaph. Ben er zelf ook geweesd. En inderdaad was het gewoon spotten wat deze man deed.
(dhr. Spoelstra) Met de wijs van liedjes van Frans Bauer is niets mis.
Maar het ging over de manier waarop!!
Ben niet weggelopen, maar had dat misschien wel moeten doen ja.
Goede leer voor volgend jaar: gewoon thuis blijven!!
Mona
Deze standup-comedian heeft een eigen website natuurlijk. Er staat geen woord geschreven over zijn (eventuele) link met het geloof. Het dichtst wat op zijn site bij 'religie' in de buurt komt is een tab met zogenaamde Chinese wijsheden.
Dit hoort ook bij het niveau van de EO.
Persoonlijk kan ik me niet voorstellen gesticht te worden door iemand die comedy speelt met/over het geloof.
Ds vd Sluis is scherp. Maar wel eerlijk! Ook dat is liefde voor de mensen @Jaaph.
Femke
Wat een harde woorden. Zelf ben ik ook op die dag geweest en vond het mooi en opbouwend. Er was inderdaad ook wat humor tussendoor, o.a. door de comedian. Ik heb het niet als spotten met de Bijbel ervaren maar wel werden de mensen die met de Bijbel omgaan in de maling genomen. Ik vond juist dat hij het heel zuiver hield, God en de Bijbel werden wel genoemd maar daar werd niet mee gespot wel met alle gekrakeel eromheen en met alle interpretaties van ons als mensen. Volgens mij moet dat kunnen..
Gerard
Ik moest denken aan 2 Petrus 2