Geestelijk lauw

Ds. H. Veldhuizen / Geen reacties

Vraag

Wat kan de oorzaak zijn dat de preken, de Bijbel en andere geestelijke lectuur me niets meer zeggen en dat na ontvangen genade? Kunnen er oorzaken van occulte belasting zijn? Graag advies van een deskundige!

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vriend of vriendin,

Je schrijft dat preken, de Bijbel en allerlei geestelijke lectuur je niets meer zeggen en dat na ontvangen genade. En nu vraag je of er soms oorzaken van occulte belasting kunnen zijn. Laat ik meteen maar zeggen: dat kan natuurlijk, beste vriend(in). Maar toch kun je dat niet zo gauw zeggen. Occultisme en occulte belasting zijn namelijk heel ruime begrippen, waar bovendien de ene christen anders over denkt dan de andere christen. Ik ken jou niet, maar ik veronderstel -als ik je vraag goed lees- dat je je niet bezig houdt of bezig hèbt gehouden met waarzeggerij, glaasje draaien of iets dergelijks, maar dat je in alle oprechtheid altijd geprobeerd hebt te leven zoals God van ons vraagt. En als je je er wèl mee bezig gehouden hebt, of er bepaalde zonden in je leven zijn, dan mag je de Heere, als je daar van harte berouw over hebt, vergeving voor vragen.

Ik denk echter veel meer aan andere invloeden van de boze. Zou het niet kunnen dat veel indrukken en invloeden zoveel beslag op ons (ik betrek er mezelf en anderen bij in) leggen dat we in een heel andere wereld verkeren dan de wereld van preken, de Bijbel, enz. Veel mensen, misschien geldt dat ook voor jou, hebben in hun werksituatie contact met mensen die niet of nauwelijks in God geloven. Of: er is de drukte van het werk, studie, gezin, inkomen, enz., waardoor we dikwijls met onze gedachten zitten bij veel dat zo heel anders is dan preken, de Bijbel en geestelijke lectuur. Zegt Jezus dat zelf niet in de uitleg van de gelijkenis van het zaad: de zorgen (zorgvuldigheid) van deze wereld en de verleiding van de rijkdom verstikken het Woord, en het zaad wordt onvruchtbaar (Matth.13:22). Ik denk dat daardoor in veel opzichten onze tijd getekend is. Rijkdom, ons inkomen, allerlei bezigheden, de vele sociale contacten, enz. kunnen zoveel beslag op onze gedachten leggen dat het zaad van het evangelie dreigt te verstikken. Je zou dat, omdat het vaak zo ongrijpbaar is, ook een vorm van occulte belasting kunnen noemen.

Daar komt voor onze tijd nog een aantal dingen bij: het mobieltje (facebook, twitteren) kan ons (vooral jongeren) bijna 24 uur per dag beheersen. Internet, wat we zien op de tv, enz. is vaak een heel andere wereld dan wat we zondags in de kerk horen. Daarbij denk ik niet in de eerste plaats aan goddeloze programma's (want dan weet je dat je verkeerd zit), maar aan 'Godloze' programma's: programma's die op zichzelf heel netjes zijn, maar waarin God geen enkele plaats heeft. Soms vind ik Godloze programma's gevaarlijker dan goddeloze programma's. Ik denk aan het boek van John Bunyan “De heilige oorlog” (misschien ken je het of heb je ervan gehoord): daarin is onder andere sprake van de Oogpoort en Oorpoort, waardoor de vijanden (de boze) de stad Mensenziel proberen binnen te vallen en te veroveren. Wat komt er in onze tijd niet allemaal via onze ogen en oren binnen dat van zo heel andere aard is dan wat de Bijbel ons voorhoudt.

En er is nog iets. Ik weet niet hoe jong of oud je bent, maar in de jonge jaren zijn er dikwijls heel sterke gevoelens, die bij het ouder worden minder kunnen worden of kunnen verdwijnen. Zou dat bij jou zo ook niet kunnen zijn? Je spreekt van ontvangen genade. Mooi! Dat heeft je vast heel veel gevoelens gegeven van dichtbij de God en Zijn Woord leven. En nu zijn die gevoelens er niet meer. Maar, beste vriend(in), je moet niet op je gevoel of gevoelens leven, maar op het geloof. Het gevoel is wisselend: vandaag heb je het, morgen is het weg. Het gaat om het geloof. Het geloof is de basis. Daarom is het heel belangrijk om het geloof te beoefenen, misschien, in jouw geval, zoals de vader van de maanzieke jongen: “Ik geloof, Heere, kom mijn ongeloof te hulp” (Markus 9:24). Of denk aan Thomas (Joh. 20:2429). Thomas wil tasten en voelen, hij gebruikt er zelfs heel grote woorden voor. Maar Jezus zegt tegen hem (ik zeg het met mijn eigen woorden): niét voelen, Thomas, zalig is hij die niet voelt, maar die gelooft. Let er meteen op dat het voor een groot deel Thomas' eigen schuld was dat hij niet geloofde. Hij was er niet toen de discipelen bijeen waren en Jezus aan hen verscheen. Zou dat ook niet voor jou kunnen gelden? Ben je er niet dan loop je een eventuele 'ontmoeting' met de Heere Jezus mis.

En dan ben ik meteen bij wat je er tegen zou kunnen doen dat preken, enz. je weinig of niets zeggen. Ik maak uit je vraag namelijk op dat je graag zou willen dat het anders werd en je weer door de preken, de Bijbel en andere geestelijke lectuur aangesproken wordt. Mag ik eens een paar dingen noemen?

-Wees zoveel mogelijk trouw in de zondagse eredienst. Ook al spreken de preken je weinig of niet aan, je bent er samen met de gemeente, je bidt en zingt samen, er is de ontmoeting met anderen; lees, ook tijdens de preek als het Bijbelgedeelte wordt uitgelegd, mee in je Bijbeltje. En als het mogelijk is, lees thuis nog eens het gedeelte, waarover de preek ging in bijvoorbeeld een bijbelverklaring. Soms kom je tot andere gedachten dan je in de preek hoorde, dat geeft niet, dat kan zelfs, als het een goede verklaring is, verrijkend zijn.

-In de tweede plaats: probeer tegen de drukte en alles wat ons kan bezighouden in, elke dag stille tijd in te bouwen, zonder mobieltje, internet of tv e.d. Het is heel veelzeggend dat we van Jezus verschillende malen lezen dat Hij de eenzaamheid zocht om Zijn Vader te bidden. Als Jezus dat nodig had, zou dat voor ons dan ook niet heilzaam zijn? Misschien weet je dat wel: er is in onze tijd bij een aantal mensen sprake van af en toe een tv-loze of internetloze dag. Of (vooral voor jongeren) elke dag een bepaalde tijd zonder sociale media, enz., om los te zijn van allerlei weinig zinvolle dingen die beslag op onze gedachten kunnen leggen. Ik denk dat dat erg heilzaam is.

-In de derde plaats: je zou kunnen denken aan het deelnemen aan een bijbelkring of vereniging, waar ontmoeting met elkaar is en je met elkaar kunt spreken over allerlei dingen die ons bezighouden, waarbij ook het al of niet moeilijk kunnen luisteren naar preken ter sprake kan komen. De ontmoeting met medechristenen kan heel belangrijk en opbouwend zijn.

-In de vierde plaats: Ik weet niet of jullie een eigen dominee hebben. Als dat het geval is zou je eens kunnen vragen of je met hem een gesprek mag hebben over het minder of weinig betrokken zijn bij de preek. Misschien zijn de preken, in ieder geval voor jou, te weinig concreet en landen ze niet in de leefwereld waarin jij en veel anderen zich bevinden. Zo'n gesprek kan ook heilzaam voor een dominee zijn. Dominees kunnen veel leren van gesprekken die ze met hun gemeenteleden hebben.

Weet je wat ik zo mooi vind, beste vriend(in)? Dat je spreekt van ontvangen genade. Dat wil zeggen dat je niet los bent van God. Alleen zijn in veel opzichten de gevoelens daarvan weg. Heb je er wel eens aan gedacht dat dat in de Bijbel ook dikwijls voorkomt, vooral in de psalmen. Ik denk onder andere aan de dichter van Psalm 42. Moet je die psalm eens heel nauwkeurig lezen. De ene keer zit hij helemaal in de diepte (tranen, aanvechting, onrust, zijn ziel is neergebogen, golven en baren), de andere keer is hij er helemaal bovenuit (mijn Steenrots, God van mijn leven, goedertierenheid van God). Het is in die psalm als het ware een golfbeweging. En kijk dan eens naar vers 6 en 12 (en in psalm 43:5 vind je dat ook): Zijn ziel buigt zich neer, is binnen in hem onrustig. Maar wat doet hij? Hij spreekt zichzelf toe, ik kan ook zeggen: hij pakt zichzelf aan, en zegt: wat ben je toch onrustig, hoop toch op God, Hij is een God bij Wie zoveel is te verkrijgen, volkomen verlossing. Denk dus niet teveel aan occulte belasting. Maar aan het vele dat ons en onze geest en ziel in onze tijd kan belasten. En probeer je daar, met Gods hulp, tegen te wapenen.

Beste vriend(in), Ik hoop dat ik je wat geholpen heb. God zegene je.

Ds. H. Veldhuizen

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Wapenveld
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:
    Emeritus

Tags in dit artikel:

geloof en gevoellauwheid