Drumstel in de kerk

Ds. A.T. Vergunst / 1 reactie

Vraag

Aan ds. Vergunst. Als eerste wens ik u nog heel veel kracht en sterkte in de moeilijkheid op uw weg met Kim. Ik hoop en bid dat God u en uw gezin en familie veel kracht en troost mag schenken. Ik heb van mijn zus uw boekje gekregen, “De brug naar Markus”. Hierover heb ik een vraag. In Markus 3:11 en 12 verkondigen de kwade geesten dat de Heere Jezus de Zoon van God is. En hij verbood hun dat om dat te zeggen. U geeft hierbij een voorbeeld waarbij u de wereldse rockmuziek aanhaalt waarin men de naam van de Heere looft. Nu hoorde ik van een broeder in de kerk dat er inderdaad rockbands zijn die dit doen. Alleen mijn vraag is: wij gebruiken zelf in de kerk ook wel regelmatig een drumstel. Dit in combinatie met piano, gitaar, orgel en soms dwarsfluit. Ik twijfel over dat drumstel. Dit wordt weliswaar op de achtergrond gebruikt, maar toch zet uw uitspraak mij aan het denken. Wat vindt u van een drumstel in de kerk? En ik heb nog een vraag. De Heere heeft mij weer teruggebracht in de kerk. Sinds zes maanden ga ik weer naar de kerk. Maar soms twijfel ik of ik bij de juiste kerk zit. Opgegroeid in de Gereformeerde Gemeente in Nederland was deze Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt wel even wennen. Heel fijn is wel dat er veel ruimte is voor warmte en liefde voor elkaar. Maar ik mis wat diepgang in de preken. Hoe beproef ik of ik wel bij de juiste gemeente zit? Er zijn zoveel kerken dat ik er duizelig van word en verdrietig van al die verdeeldheid.

Antwoord

Beste vriend,

Bedankt voor je warme woorden.  Ondertussen zijn we al weer weken verder en God heeft wonderen gedaan en de vele gebeden beantwoord.

Wat betreft je vragen... Persoonlijk zou ik zeker geen drumstel in de kerkdienst willen hebben. Niet omdat een drumstel op zich een verkeerd instrument is. In een orkest worden verschillende percussie-instrumenten gebruikt en dus is er ook een taak voor een drum. Maar ik vind niet dat een drumstel een taak heeft in de eredienst. Het is totaal onnodig om de gemeentezang te begeleiden. Ook roept het drumstel verkeerde associaties op. Bovendien moeten we in de eredienst oppassen dat de muziek niet de boventoon gaat voeren. De muziek in de eredienst is begeleidend en staat ten dienste van het zingen. Er hoeven geen concerten gehouden te worden in de eredienst, want de gemeentezang is het orkest! Natuurlijk kan dat ook met het orgel gebeuren en om eerlijk te zijn -als ik zo af en toe in Nederland preekt- vind ik het daar soms gevaarlijk op gaan lijken! Laat de muzikale begeleiding  niet de aandacht leggen op de organist en zijn of haar talenten!

Ik kan me voorstellen dat je wel moet wennen aan de Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt als je opgegroeid ben in een veel behoudender kerkverband. Toch hoop ik dat je niet kunt wennen aan een kerk waar de diepgang in de prediking en de ernst in de eredienst ontbreekt. Wees heel voorzichtig om niet een 'fijn sfeertje' in te ruilen voor een eerlijke en bijbelse prediking, waar je niet opgebouwd wordt in jezelf maar juist afgebroken wordt om zo Christus nodig te krijgen in ons leven. Als dat gemist wordt, dan zou ik daar niet blijven, maar op zoek gaan naar een andere kerk waar je dat wel mag ervaren. En als ze daar dan niet zo warm en lief voor elkaar zijn... wel, dan zou je misschien nog veel kunnen betekenen voor zo'n gemeente door zelf het voorbeeld te geven.

Het is heel jammer als men in een ‘ware’ gemeente niet warm en lief voor elkaar is, maar echt gevaarlijk is het als ze dat wel zijn terwijl de waarheid niet zuiver wordt gepredikt. Begrijp dat ik niet zelf kan bevestigen wat jij over je huidige gemeente schrijft omdat ik totaal onbekend ben met de inhoud van de prediking waar je nu kerkt. Als je daar wezenlijk vragen over heb, neem dan eens iemand mee van je vorige gemeente -of een andere behoudende kerk- en luister naar hun advies.

Hartelijke groeten,
Ds. A. Vergunst,
Oakfield, WI, USA

Tags in dit artikel:

kerkmuziekmuziekinstrumenten
1 reactie
Hobbes
* reactie verwijderd door Refoweb *

<i>Reageren op een antwoord is mogelijk mits de reactie iets toevoegt en niet in strijd is met het antwoord van de deskundige. Vraagstellers zijn niet gebaat bij tegenstrijdige reacties en bovendien vinden we het ongepast ten opzichte van de deskundige die zijn/haar vrije tijd ter beschikking stelt om onze bezoekers te helpen. Voor discussies is er het forum.</i>