Kaarsen in kerk

Ds. P. J. den Admirant / 71 reacties

Vraag

In sommige gemeenten is het gebruikelijk om gedurende de kerstperiode kaarsen te ontsteken. In de adventstijd wordt dan iedere zondag een extra kaars aangestoken. Waarom wordt dit in de ene gemeente wel gedaan en lijkt het in andere gemeenten (soms in hetzelfde kerkverband) not-done? Waar komt dit verschil vandaan?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Kaarsen aansteken is al een eeuwenoude (rooms-katholieke) traditie. Het aansteken van vier kaarsen wil symboliseren dat Jezus, het Licht der wereld, gekomen is. Sommige kerken binnen de protestantse traditie hebben deze gewoonte overgenomen. Je moet je vraag echter zien in een groter verband en niet beperken tot het wel of niet aansteken van adventskaarsen. Sommige gemeenten maken bij voorbeeld gebruik van oud-kerkelijke (preek)roosters en liturgische kleuren om de tijd van het kerkelijk jaar aan te duiden, terwijl andere gemeenten dat niet doen.

In de traditie van de reformatie geven wij de voorrang aan de woordverkondiging. Andere gemeenten leggen meer nadruk op de liturgie als viering van Gods daden met behulp van andere elementen dan alleen de verkondiging van het Woord en de bediening van de sacramenten. Dit verklaart waarom de ene gemeente een sobere liturgie kent en een andere gemeente veel meer gebruik maakt van symbolen. Gemeenten die staan in de lijn van de calvinistische traditie zijn dikwijls beducht dat dit soort elementen een te grote plaats gaan innemen binnen de eredienst, ten koste van de verkondiging van Het Woord.

Ds. P. J. den Admirant

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Apeldoorn
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    In 2020 met emeritaat.

Tags in dit artikel:

kaarsjeKerstliturgie
71 reacties
Autumn
In onze gemeente ontsteken we met advent ook elke week een kaars. Daarnaast brandt er elke zondag de paaskaars als symbool voor het licht van Jezus Christus die naar de wereld is gekomen. Op goede vrijdag gaat de paaskaars uit en op paasmorgen ontsteken we een nieuwe kaars. Ook krijgen ouders die hun kindje laten dopen een doopkaars en bij huwelijksdiensten wordt er een huwelijkskaars uitgereikt. Het is niet zo dat de Woordverkondiging daarom onderbelicht is in onze gemeente of dat het iets rooms is of zo. Ik vind het een mooie gedachte dat de paaskaars altijd brandt en het leidt totaal niet af van de preek of andere onderdelen van de dienst.
Antonia
@Autumn
Je vindt het een mooie gedachte dat de paarskaars altijd brandt. Kun je aangeven waarom en wat de meerwaarde is van het geven van een kaars bij dopen en huwelijk?
Autumn
@Antonia:
Ik weet eigenlijk niet precies wat de herkomst is van de kaarsen bij dopen en huwelijk. Ik denk dat het een cadeau van de gemeente is (naast het krijgen van de trouwbijbel), als een herinnering aan de doop of het huwelijk. Denk niet dat er zozeer een extra symbolische waarde o.i.d. aan zit. De kaarsen die wij hebben gekregen staan in de kast en herinneren me aan de doopdienst en aan ons huwelijk. We steken ze eigenlijk nooit aan, dat vind ik jammer van de kaars ;-)
Antonia
@Autumn

Ok is duidelijk van het kado bij dopen en huwelijk. Maar het is me niet duidelijk waarom er een paaskaars brandt in de kerk, dat heeft toch niets met een kado te maken, hoe moet ik dat zien? Wat voor meerwaarde geeft het dan aan een dienst?
Autumn
De paaskaars staat symbool voor de opstanding van Jezus Christus. Hij is het Licht der Wereld.
Antonia
@Autumn

Maar dat weten we toch uit de Bijbel, dat Jezus het Licht der Wereld is? Dat hoeft die kaars mij toch niet te zeggen? Ik snap nog steeds niet wat de meerwaarde ervan is in een dienst.
CrA
Alle mensen, een kaars in de eredienst: het symbool voor Jezus het Licht der Wereld. De protestante kerken gaan weer terug naar rkk en daarmee naar de ceremoniële dienst onder het OT.
Autumn
Natuurlijk weten we dat Jezus het Licht der wereld is, maar daarom is er nog niets mis mee om het te laten zien d.m.v. een brandende kaars in de kerk. Dat heeft niets te maken met rkk of ceremoniële diensten of zo. De koster steekt de kaars aan voor de dienst begint en na afloop blaast hij hem weer uit. Het is een symbool, niet iets waar een ceremonie omheen hangt of iets rooms of zo. Is het niet gewoon te accepteren dat de brandende kaars een onderdeel is van sommige kerken en dat los zien van roomse dingen. Want dat klopt echt niet.
Antonia
@Autumn

Concluderend kun je dan zeggen, dat een kaars geen enkele meerwaarde heeft in een dienst. Dus overbodig.
Autumn
@Antonia: jij vindt het misschien geen meerwaarde hebben en overbodig, maar ik vind dat niet. Ik vind het mooi dat de paaskaars in de kerk brandt omdat het me herinnert aan de opstanding van Jezus Christus. Natuurlijk weet ik dat ook wel zonder kaars, maar ik vind juist de symboliek mooi. Als jij kaarsen in de dienst overbodig vindt dan is dat prima, maar dat maakt het niet perse fout als andere kerken wel een kaars ontsteken in de dienst. Je kunt niet zomaar stellig zeggen dat het overbodig is voor iedereen.
Antonia
@Autumn,

Aan de ene kant zeg je: "Natuurlijk weet ik dat ook wel zonder kaars". Hiermee zeg je: Ik heb aan het Woord genoeg. Aan de andere kant heeft de kaars voor jou een meerwaarde en is niet overbodig. Dit lijkt tegenstrijdig, maar ik probeer het te begrijpen. Als je nu naar de paaskaars kijkt, doet dat dan iets met je geloof? Bv dat je geloof daardoor sterker wordt. Of heeft het geen enkele invloed op je geloof?
CrA
In het NT zijn er in de kerk maar 3 symbolen functioneel, door Christus Zelf gegeven: wijn, brood en water. Een kaars hoort in dit rijtje niet thuis. Alleen al het feit, dat men een kaars in de kerk ziet als symbool van Jezus, is afgoderij. Ongeacht of het nu wel of niet wat met je geloof doet. Een kaars doet niets en kan ook niets doen met ons geloof. Als het iets doet met ons geloof, is dat nep. Weg met die prullaria. Dwalingen beginnen in ‘t klein. De dwalingen in de rkk zijn niet op één dag gekomen, maar druppelsgewijs.
Autumn
@CrA gelukkig ben jij niet degene die hier een oordeel over hoeft te vellen. Daar hebben we gelukkig Iemand anders voor.
CrA
Christus Het Hoofd van Zijn Christelijke Kerk, die 3 symbolen(wijn, brood en water) aan haar gegeven heeft, zal geen ander oordeel vellen, want anders hebben we Zijn eigen Woord tegen.
Autumn
Als jij zo gelijk hebt waarom doen duizenden protestantse kerken wereldwijd dan een paarskaars aan? Hebben die dan allemaal ongelijk? Zijn die allemaal ketters en heidens bezig? Kan het me niet voorstellen. Als jij vindt dat het niet kan, dan respecteer ik dat. Maar ik vind het te ver gaan als je een hele protestantse traditie en allerlei kerkgenootschappen hiermee zegt dat ze afgoderij bedienen.
Autumn
Ben wel benieuwd welk oordeel Christus, het Hoofd van de Kerk en het Licht der wereld, gaat vellen over gemeentes waar de paaskaars brandt. Terwijl die kaars er juist is om het Licht van de wereld te symboliseren. Gaan we nu allemaal naar de hel, Cvr? En jij niet omdat jij nooit een kaars aansteekt?
rotterdam
@CrA Als het iets doet met ons geloof, is dat nep. Weg met die prullaria. Dwalingen beginnen in ‘t klein. De dwalingen in de rkk zijn niet op één dag gekomen, maar druppelsgewijs.
Christus Het Hoofd van Zijn Christelijke Kerk, die 3 symbolen(wijn, brood en water) aan haar gegeven heeft, zal geen ander oordeel vellen, want anders hebben we Zijn eigen Woord tegen.

Lees Exodus 25 Opdracht tot het maken van een heiligdom, nog eens.
Ook allemaal prullaria ?
En dat Christus niet gebruikt wordt als excuus voor een verandering van Gods aanbidding! Christus bezocht de Tempel in Jeruzalem vele malen, zonder ooit de rijkdom van de versiering aan te klagen. Hetzelfde gold voor de apostelen die de Tempel bleven bezoeken na de dood van Christus (Hand. 3:1, 5:42). En dat de eerste christenen geen prachtige kerken bouwden, heeft eenvoudigweg te maken met het feit dat ze drie eeuwen lang vervolgd werden.
katlheen
Brood water en wijn? Waarom dan wel zingen in een kerk? En brood en wijn, waarom wordt er een heel formulier opgetuigd wat moet worden gelezen voordat men brood en wijn viert? Staat dat in de Bijbel dat we een heel formulier nodig hebben? Je hebt toch genoeg aan het Woord? Als we dan toch bezig gaan met overbodigheden wegschrappen, ik heb geen heel formulier nodig bij Brood en Wijn.
En wat is er mis moet allerlei dingen die bijvoorbeeld een rituele/symbolische waarde hebben? Geloven is toch zeker meer dan alleen maar datgene wat je hoort? (want in dat geval: ga niet naar een kerk, blijf lekker thuis, en laat een dominee zijn preek inspreken en luister dat af via internet, hoor je ook het Woord) Geloven is ook dingen zien, proeven, ruiken want je bent geschapen met meerdere zintuigen. Maar goed, ik sta dan ook meer in een katholieke traditie...
Ruben92
Ik denk dat het ook belangrijk is te beseffen; waarom doe je het? Steek je een kaars aan omdat je dat moet? of omdat je het mooi vindt? Of doe je het tot eer van de HEERE? Zing je omdat je het moet? Of tot eer van de HEERE?
Zo lang het niet zondig is, en tot eer van God, dan zie ik geen probleem.

Kijk als een kaars aansteken zondig zou zijn, dan is het een ander verhaal. Maar het is geen zonde, en als je tot eer van God doet, (dus niet voor jezelf of om het mooier te maken) dan zie ik persoonlijk geen probleem.

Soli Deo Gloria.
dijna61
De bijbel staat vol symboliek. Denk alleen al aan de tempeldienst.