Pijnlijke ontdekking

F.J. Bijzet / 29 reacties

Vraag

Ik ben er achter gekomen dat de man van mijn vriendin pornosites bekijkt. Ik zat bij hen achter de computer en zag het toen ik iets uit de ‘geschiedenis’ wilde wissen. Ik heb even verder gescrolld en zag dat dit al maanden gaande is, meerdere keren per week. Mijn vriendin is niet zo computertechnisch en ik geloof dan ook niet dat ze hier vanaf weet. Ik heb dit zelf ook meegemaakt met mijn eigen man en weet daarom wat het met jou en met je relatie kan doen. Ik wil haar dit graag besparen, maar aan de andere kant wil ik ook niet dat haar man hiermee doorgaat. De band tussen haar man en mij is niet hecht genoeg om dit met hem te bespreken, al zou ik dit wel het liefst doen zodat mijn vriendin die pijn niet hoeft te voelen. Aan de andere kant vind ik dat zij het wel moet weten. Wat kan ik het beste doen? Hoe moet ik dit aanpakken? Toekijken en niets doen zit niet echt in mijn aard, dit moet gestopt worden voordat hij echt een afspraak regelt via die sites... (en dan ga ik er maar vanuit dat hij dat nog niet gedaan heeft). Ik hoop dat iemand mij hier helderheid over kan verschaffen.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Je hebt een pijnlijke ontdekking gedaan en dat stelt je voor een lastig dilemma. Wat ga je doen?!? Je zegt dat de band tussen jou en hem niet goed genoeg is om dit te bespreken, maar de andere kant is wel dat je iets ontdekt hebt van hem wat schadelijk is voor zijn huwelijk met jouw vriendin.

In een dergelijk geval denk ik dat de beste weg is dat je toch de stoute schoenen aan trekt en de man van je vriendin vertelt wat je ontdekt hebt. Dat kan rechtstreeks, maar ook via een mail. Eventueel kan je eigen man je hierbij helpen.

Terecht dat je je vriendin hier geen pijn mee wilt doen. De verantwoordelijkheid om open te worden ligt immers ook bij hem. Maar nu je het weet heb je wel een verantwoordelijkheid. Mijn ervaring is dat hoewel mannen die dit doen het niet fijn vinden dat iemand er over begint, ze meestal ook dankbaar zijn dat je het lef hebt gehad. Belangrijk is het liefdevol en niet veroordelend te bespreken. Maak je zorg kenbaar voor hem en je vriendin. Dat maakt hem denk ik wel ontvankelijk voor je zorg!

Groet,
Ferdinand Bijzet

F.J. Bijzet

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerd Vrijgemaakt
  • Woon/standplaats:
    Barneveld
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:
    Functie : Relatietherapeut en opleider

    Website: www.relatie-herstel.nl

Tags in dit artikel:

openheidporno
29 reacties
Droppie
sorry,
maar ik moest gelijk hier aan denken.
wat doe je bij vrienden achter de computer en dan wel in het geschiedenis van hun.
Ik zou er bij mij vriendin niet achter willen zitten en zij mag er bij ons niet op zitten!!
Hermon
Ik vind het ook erg ver gaan om in de geschiedenis van de computer van iemand anders te gaan scrollen. Heb je daar toestemming voor gevraagd aan je vriendin? En aan de man van je vriendin? Je bent notabene in zijn huis en gebruikt zijn pc. Kennelijk hebben ze alle vertrouwen in je. Wat doe jij met dat vertrouwen?

Je handelen getuigt m.i. van weinig respect voor de privacy van de ander. En hoe zuiver is je eigen geweten? Waarom moest je zo nodig in die geschiedenis wissen en ook nog eens scrollen? Je vriendin is niet computertechnisch, en jij hebt een man die ook op die sites zat... Het komt op mij nogal dubieus over. Weet je zeker dat je niet bewust in die geschiedenis gezocht hebt, gezien je eigen ervaringen? Dan ben je dubbel fout bezig geweest.

Nu heb je dan een vervelende ontdekking gedaan, wat je bespreekbaar moet maken. Maar het lijkt me dat je allereerst zelf met de billen bloot moet, door je eigen fouten te erkennen. Ik lees jammer genoeg in je hele vraag niet dat dit een probleem voor je is...
Sterretje
Helemaal eens met @Hermon!
Rozijn
Wat een inlegkunde van Droppie en Hermon. Als ik ergens ben waar ik me thuis voel vraag ik ook wel eens of ik iets mag opzoeken op de computer. Stel dat het iets is dat niemand hoeft te weten (je bestelt een cadeautje via bol.com of whatever) en je denkt: ik klik op geschiedenis en gooi het er even uit...

Het kan nog erger: je typt in Internet Explorer iets in en met de autoaanvulfunctie verschijnt er het één en ander... Tja...

Vragenstelster: Een mail kan in dit geval heel goed werken. Een mail waarin je uitlegt dat je onbedoeld iets tegenkwam, dat je er van schrok, dat je het niet publiek wil maken, maar wel wat je zorgen zijn.
En bespreek het desnoods met je eigen man (in de hoop dat jullie relatie dat (weer) aan kan).
AHHK76
Het gebeurt bij ons ook weleens dat anderen vragen of ze even op onze computer mogen of dat wij hen iets op de computer laten zien of dat zij helpen met de administratie en dat zij zodoende iets zien. Dat vind ik niet raar.
Als je geen verkeerde dingen doet, dan is dat toch prima? De boeken staat bij ons ook niet achter slot en grendel, dus kunnen anderen ook zien wat je leest...
Ik vind dus echt niet dat vraagsteller zich hoeft te schamen. Dat blijkt uit het antwoord ook wel. Het wordt anders als ze het nu gaat publiceren met naam e.d. erbij! Vraagstelster stelt deze vraag uit zorg, niet om iemand te pesten. Dit is barmhartigheid en beter dan: Ben ik mijn broeders hoeder?
dkw
Wie zegt dat dit niet jouw vriendin is die dit doet?
Niet alleen mannen kijken porno hoor.
Juist omdat ze nieti zo technisch is kan zij het zelf best goed zijn, ze wist immers de geschiedenis niet.
intro
@dkw: dat was nu precies wat ik ook dacht!!
Sterretje
Dat je een vriendin achter je computer laat snap ik wel, maar ik vind het wel raar dat die vrienden én geschiedenis wil wissen (deed zij zelf ook iets wat niet in de haak was?) én dan ook nog doorscrolt als zij de geschiedenis ziet.
Getuigt niet van een eerlijke vertrouwensband.
Hermon
Ik vind het echt te ver gaan, als de ander zo goed van vertrouwen is om jou zijn of haar pc te laten gebruiken, om dan (ongevraagd) de geschiedenis van máánden na te gaan. Want dat is er gebeurd! Alle mooie vergoeilijkingen ten spijt..

Het lijkt me ook niet te vergelijken met het uitlenen van een boek. Eerder dat je gaat snuffelen in het dagboek van een ander, die dat in vertrouwen bij jou in de kamer laat liggen...

Je vriendin was kennelijk niet op de hoogte dat je in de geschiedenis kunt nagaan wat er met de pc gedaan wordt. Van die onkunde is in dit geval dan misbruik gemaakt, lijkt me. Ik zou het schaamrood op de kaken hebben, als mij zoiets was overkomen. Het bevreemdt me dan, dat er met geen woord over je eigen foutieve gedrag gesproken wordt. Alsof het normaal is dat je ongevraagd de geschiedenis van de afgelopen maanden bij een ander checkt.

Nu is er dan iets ontdekt..., en ja, nu moet je het gesprek aangaan. Allemaal prima. Maar..., dat neemt niet weg dat er door jou op een niet nette manier gehandeld is. Dus daar enkel aankloppen om in liefde te waarschuwen, lijkt mij een brug te ver. Dat zou zoiets zijn als de balk en de splinter....

Je vraagt hoe je dit aan moet pakken. Ik zou willen zeggen: als je zo 'dapper' bent geweest om bij hen ongevraagd de geschiedenis van maanden te scrollen, dan zou je ook zo dapper moeten durven zijn om het gesprek aan te gaan. Dus geen mail, maar aan hen samen bekennen wat je gedaan hebt... Ik denk dat dit eventjes wel genoeg zal zijn, als je het geluk van je vriendin op het oog hebt...

Later kun je de ander altijd nog in liefde waarschuwen, zoals de deskundige ook zegt, maar dan wel vanuit het besef dat je zelf geen haar beter bent. Toch?
Omega
Zo te lezen zijn er nogal wat mensen die zich liever niet in hun internethistory laten kijken ;-)
Sterretje
@Omega, het is niet meer dan normaal dat je niet in andermans geschiedenis kijkt. Je wilt zelf toch ook niet dat mensen je mails en sms'jes kunnen lezen of je bankafschriften bekijken? Dat wil niet zeggen dat het dan niet door de beugel kan, dat is gewoon iemands privé en heeft een ander niks mee te maken.
GG61
Je zult niet bewust op zoek zijn gegaan, maar je kunt toch niet ontkennen dat je enig speurwerk hebt verricht , nadat je de ontdekking hebt gedaan. Geeft dat eerlijk toe. Het zal je bewaren, om uit de hoogte tegen hen te spreken. Ik wens je de genade toe om jezelf er voor over te hebben, om de gang naar je vriendin en haar man te maken. Want als het ons eigen hachje raakt zijn we geneigd om het maar in de doofpot de stoppen.
Omega
@Sterretje, als ik zie wat veel mensen twitteren en op Facebook plaatsen, valt er privé niet meer zoveel te verbergen ;-) Mijn internethistory is slaapverwekkend, die mag iedereen zien. Mijn vrouw en kinderen dus ook. Waarom zou je daar moeilijk over doen als je niets te verbergen hebt?

Bovendien, het leed is geschied. De feiten liggen er. Deze man (of wie dan ook) is wellicht pornoverslaafd en heeft dus hulp nodig voordat de zaak uit de hand loopt, met in het ergste geval een echtscheiding tot gevolg. Waarom daar op wachten?

Daarom een goed advies van Ferdinand: een liefdevolle en betrokken mail/reactie naar de man kan veel leed in de toekomst voorkomen.
Sterretje
@Omega Ik heb het nu ook niet over vrouw en kinderen. Als het goed is kan een partner alles lezen (internetgeschiedenis, sms'jes, mailtjes) zonder dat zij rare dingen tegenkomt. Maar daar gaat het me nu ook niet om. Mij gaat het erom dat een vriendin de internetgeschiedenis heeft gelezen (bewust, want ze heeft doorgescrolld) en daarmee vind ik dat zij ook niet juist heeft gehandeld.
Hermon
Omega, mijn internethistory is wellicht nog saaier. Mijn huisgenoten kunnen die ook bezien, als ze daar interesse in hebben..., maar dat laatste betwijfel ik. Ze hebben vast leukere dingen te doen. Ik bekijk ook hun geschiedenis niet, want er bestaat ook nog zoiets als vertrouwen, weet je.

Maar het gaat hier niet om onze geschiedenis. Als we van daaruit redeneren benaderen we dit probleem van de verkeerde kant. Het gaat hier namelijk om de history van een ánder. En jij en ik kunnen niet bepalen of dat maar bij die ander óók moet kunnen, nietwaar? Ook al zou de hele wereld vrijwillig alles open en bloot twitteren en op Facebook plaatsen, dan nóg heeft deze ene vrouw recht op haar privacy!

Dat recht is nu geschonden. En notabene door haar eigen vriendin. Het leed is inderdaad geschied, dat zeg je goed. En het zou nog wel eens kunnen zijn, dat dit leed het begin is van nog veel meer leed. De nieuwsgierigheid van vraagstelster zou namelijk nog wel eens een staartje kunnen krijgen. Vraagstelster geeft aan bezorgd te zijn om de relatie van haar vriendin met haar man. Is ze niet bezorgd om haar eigen relatie met haar vriendin en diens man? Ze is immers duidelijk een grens over gegaan? Ik lees daar echter niets over in de vraag.

Of een echtscheiding een gevolg zal zijn, dat weet ik niet. Wat ik wel weet is dat 'vrienden' die achter je rug om stiekem je zaken checken, geen echte vrienden zijn. Echte vrienden schenden je vertrouwen namelijk niet. Dat dit alles tot een (vertrouwens)breuk in de vriendschap zal leiden, is niet ondenkbaar.

Dat pornoverslaafden hulp nodig hebben staat buiten kijf. Maar of hier werkelijk sprake is van pornoverslaving en wie er verslaafd is, dat is nog onduidelijk. Het enige wat wel duidelijk is, is dat vraagstelster buiten medeweten van haar vriendin, hun internethistory gecheckt heeft. En daar reageer ik op.
anna30
Weet je zeker dat het de man is die deze sites bekijkt? De vrouw kan het namelijk net zo goed doen... je zult er versteld van staan hoeveel vrouwen porno kijken als je het zou weten.
Daarnaast: misschien weet je vriendin hier wel van af of kijken ze misschien samen naar deze sites? Je weet het niet!

* deel van reactie verwijderd door Refoweb *

<i>Reageren op een antwoord is mogelijk mits de reactie iets toevoegt en niet in strijd is met het antwoord van de deskundige. Vraagstellers zijn niet gebaat bij tegenstrijdige reacties en bovendien vinden we het ongepast ten opzichte van de deskundige die zijn/haar vrije tijd ter beschikking stelt om onze bezoekers te helpen. Voor discussies is er het forum.</i>
cbl
Wat een geleuter. Alles wat heimelijk gebeurt is prive, derhalve geen commentaar........ Mensen neem je zelf niet te serieus door zo over "je" prive te praten. Via de sociale media laten we graag zien wie we (willen) zijn. Computergebruik is in eens prive...

Hier in huis geen geheimen, van hypotheek, tot inhoud nachtkastje....
Sterretje
@cbl Wat prettig voor jou dat jij alles met de hele wereld wilt delen! Gefeliciteerd! (Wat voegt je opmerking toe aan deze vraag/discussie?)
cbl
@sterretje. Dank voor je felicitatie ! Mooie naam heb je. Transparant en zichtbaar aan de nachtelijke hemel.

Ik deel het niet met heel de wereld. Echter mag je mij op alles bevragen wat je wellicht, onbedoeld, onder ogen krijgt. Ik hoop dat dit zo blijft.....(wie staat zie toe dat hij niet valt.)

Wat mijn opmerking er aan toe voegt ? Ik probeer duidelijk te maken, als wij rechtgeaard voor God leven, het prive gevoel niet zo groot is in de genoemde zaken (computer/bankafschriften). Natuurlijk zijn er heel veel zaken waar ik fatsoenshalve niets mee te maken hebt, echter kunnen er dingen op je pad komen die je niet gezocht hebt.

De briefschrijfster weet van de gevaren van het internet, en keek daardoor wellicht iets verder als gewoonlijk van iemand verwacht zou worden. Met haar ervaringen: logisch toch ?

Laten we het woord prive dus niet te pas en onpas uit de kast halen.
drj
Opvallend dat er in al deze reacties een ding niet opduikt: eerlijkheid. Was er niet ergens iets geschreven over de waarheid zal u vrijmaken en breng de werken van de duisternis aan het licht? Man en vrouw zijn een. Zij hebben geen geheimen voor elkaar.

Het is geen optie het met de man te bespreken en voor haar geheim te houden. Hoe zouden jullie het allemaal vinden als anderen de geheimen in jullie huwelijk kenden en jullie zelf niet? Dat je iemand eerst discteet op zijn zonden aanspreekt geldt niet voor de echtgenoot, maar voor de buitenwereld.
De vrouw heeft het recht te weten wat er in haar huwelijk speelt.

Niet de waarheid is dat wat haar schaadt, maar het feit dat haar man dit doet.
Moed tot waarheid in plaats van de zonden onder het tapijt vegen.