Rentmeester van Gods schepping

Ds. A.A. Egas / 1 reactie

Vraag

Als rentmeester van Gods schepping willen mijn man en ik graag zoveel mogelijk biologisch, ecologisch en fairtrade leven omdat plant en dier en derde wereldmensen ook een gezonde en vriendelijke behandeling nodig hebben als wij mensen. Dit is wel een dure leefwijze, merken wij en ook zegt men dat bijv. het AH-merk “puur en eerlijk” nog lang niet alles dekt. Is het zondig om (soms) op de kleintjes te letten? Sober leven is toch ook een bijbelse opgave, zoals weinig geld uitgeven, maar waarom voelt het vanwege de prijs dan zo luxe wanneer wij goed opletten wat we kopen. Wat is God wil hierin? Soms ben ik bang dat het een obsessie wordt en dan zondig ik weer door mij zorgen te maken over eten, drinken en kleding. Ik wil de kantjes er zeker niet vanaf lopen, maar waar ligt de grens?

Antwoord

Beste vragensteller,

Het is inderdaad een opdracht van de Heere om als goede rentmeesters de aarde te bouwen en te bewaren. We moeten helaas constateren dat dit besef binnen onze gezindte niet altijd even sterk leeft. We zijn soms erg materialistisch en leven erg consumptief. Het is daarom zeker goed om bij het boodschappen doen daar op te letten. Zijn de producten die ik koop op een verantwoorde manier verbouwd. Het is ook van belang er op  toe te zien of er geen sprake is van kinderarbeid of uitbuiting van werknemers. Wanneer we maar enigszins de mogelijkheid hebben moeten we hierin doen wat onze hand vindt om te doen. En inderdaad, die producten zijn vaak een stuk duurder. In die zin moeten we dan ook een offer brengen.

Helaas lees je regelmatig dat er gefraudeerd wordt met verschillende van die keurmerken. Dat doet je dan vaak weer aarzelen. Hierbij is het dan ook van belang om de media hierover goed te volgen.

Een christelijke levensstijl behoort inderdaad sober te zijn. Wanneer wij echter wat meer uitgeven om kinderarbeid te voorkomen of boeren een eerlijke prijs te geven, dan is dit niet in strijd met de christelijke soberheid. Integendeel, het behoort bij de christelijke barmhartigheid en rechtvaardigheid. Het is dus echt geen luxe om deze producten te kopen.

Het behoeft dan ook geen obsessie te worden.  Wees daarin ook nuchter en koop wat u goed en verantwoord vindt. De bekende prediker Ryle heeft eens gezegd: Doe de dingen alsof de Heere Jezus naast je loopt. Hij weet wat er in je hart leeft en Hij kent je verlangen. Wie dicht bij Hem leeft wordt bewaard voor obsessie of de kantjes er af te lopen. Zo’n leven wens ik u van harte toe.

Met hartelijke groet en Gode bevolen,
Ds. A. A. Egas

Lees meer artikelen over:

rentmeesterschap
1 reactie
John61
Vraagsteller, goed dat je door hebt, dat het een obsessie kan worden. Reinier Sonneveld, schrijver van een aantal prima en vlotgeschreven christelijke boekjes noemt dit soort zonden "collectieve zonden", dat wil zeggen dat je niet eens weet dat je daarmee zondigt. Een voorbeeld: je koopt een pak koffie met Max Havelaar keurmerk, een jaar later blijkt dat de eigenaar van de koffieplantage waar de bonen vandaan komen zijn arbeiders toch heeft uitgebuit. Dan heb je daar indirect aan deelgenomen, zonder dat je het wist en zonder dat je het kon voorkomen. Dat is met veel dingen zo. Misschien is de directeur van je energiemaatschappij wel een rokkenjager en je kapper een fundamentalistische atheïst en kijkt je groenteboer 's avonds stiekum vieze plaatjes op internet. Als je de zondagsrust heilig vindt en je het licht in huis aan doet op zondag heb je ook deel aan de zonde, er zijn toch mensen die daarvoor voor jou aan het werk zijn. Er is geen ontkomen aan, zo diep zit het dus en we doen er allemaal direct of indirect aan mee. Gelukkig maar dat Jezus voor onze zonden betaald heeft... De rekening zou voor ons onbetaalbaar worden zo.