GBS-diensten

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Graag zou ik willen weten waarom er GBS-diensten worden gehouden. Het is voor mij altijd een erg vreemd fenomeen geweest. Waarom zijn er bijvoorbeeld geen Jongbloed-diensten? Of welke uitgever er ook is van de Statenvertaling. Zou het niet goed zijn om i.p.v. de naam GBS-dienst, de naam “bijeenkomst ter behoud van de Statenvertaling” te hanteren. Overigens heb ik eenmaal een GBS-dienst bijgewoond en dat was gewoon een preek. Voordat ik ernaar toe ging, had ik zoiets van: krijgen we nu wat te horen over wat de GBS doet qua werk? Of wordt er een PR-praatje gehouden? Enfin, een van deze twee had ik wel verwacht, maar niet een preek van anderhalf uur lang. Tot slot: is ook niet erg merkwaardig dat er op zulke avonden opeens wel predikanten van (Oud) Ger. Gem. (in Ned.) tot en met PKN de kansel op mogen? Waarom kan het dan opeens wel? Het is zelfs zo, dat het onder de verantwoordelijkheid van de kerkenraad valt ter plaatse (de voltallige kerkenraad was aanwezig bij ons). Enfin, ik hoop op een eerlijk antwoord, ook wanneer deze diensten wellicht gewoonweg een verkeerde gewoonte zijn.

Antwoord

De GBS is in het verleden opgericht om het behoud van de Statenvertaling. Er waren toen zorgelijke ontwikkelingen over het voortbestaan van de Statenvertaling. Deze lag geheel in handen van de uitgevers. U kunt daarom de bekende uitgever die u noemt -en dat geldt ook anderen- niet vergelijken met de GBS. Zij is een niet-commerciële organisatie die zich geroepen voelt om de Statenvertaling niet alleen te bewaren onder ons volk en opgroeiend geslacht, maar ook betrouwbare Bijbelvertalingen wereldwijd in verschillende talen te verspreiden. Zo rijk heeft de Heere dit werk willen zegenen. Vooral de eerste jaren moesten er bijeenkomsten en kerkdiensten worden belegd die geld in het laatje brachten om dit mooie werk te ondersteunen.

Persoonlijk ben ik zeer veel voorgegaan in ons land in deze diensten en bijeenkomsten. Kerkenraden beleggen een dienst des Woords en houden een collecte voor de GBS. Wat is daar mis mee? Helemaal niets.

Warm aanbevolen om te gaan luisteren. Persoonlijk vind ik zulke diensten een oecumene naar rechts. Uit diverse kerkverbanden komen mensen luisteren naar de Boodschap. Ik ben wel eens naar huis gegaan met een verlangen in het hart: zo zou het op de zondagen ook moeten zijn. De onderlinge verdeeldheid en scheuringen is geen teken van een rijk geestelijk leven. Samen wel verbonden met de liefde in het hart voor de onopgeefbaarheid van onze aloude Statenvertaling.

Wanneer de GBS zelf een bijeenkomst belegt, dan zorgt zij zelf voor een spreker die dieper ingaat op de behandelde stof. Vaak is er gelegenheid tot het stellen van vragen die bij de mensen kunnen leven. Deze bijeenkomsten dragen geen ambtelijk karakter en is voor een ieder toegankelijk. De GBS geeft ook diverse brochures uit om allerlei nieuwere vertalingen, van deskundig commentaar te voorzien.

Samengevat: deze diensten zijn tot hiertoe een goede en gezonde gewoonte om bij te wonen en om financieel te ondersteunen. U vroeg om een eerlijk antwoord. Dat is het dan.

Ds. J. D. Heikamp

Lees meer artikelen over:

GBSStatenvertaling