Aan de geestelijke beademing

ds. D.M. Elsman / 4 reacties

Vraag

Ik kan mezelf er niet toe zetten om stille tijd te houden. Ergens wil ik het wel, maar als ik met m’n Bijbel ga zitten heb ik een soort waas in m’n hoofd, alsof het allemaal niet tot me doordringt. Bidden lukt ook niet, het is alsof ik in het luchtledige zit te kletsen. Ik kan er zelf geen verandering in aanbrengen, of misschien wil ik het eigenlijk niet, maar toch ook wel. Wat moet ik doen? Ik heb al honderd keer tegen mezelf gezegd “ga gewoon beginnen”, maar ik voel me dan zo koud en onverschillig. Als het gebed de ademtocht van de ziel is, zoals een dominee eens zei, dan moet ik aan de geestelijke beademing denk ik.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vriend, dank je wel voor je vraag. Uit je woorden spreekt erkenning van je eigen onvermogen en gebrek, zelfs onwil, om God met zo’n ijver te dienen als je behoort te doen. Je hebt wel besef van je dorst, maar het schreeuwt niet van binnen zoals Psalm 42:2: “Gelijk een hert schreeuwt naar de waterstromen, alzo schreeuwt mijn ziel tot U, o God!” Wij moeten ook door bevinding erkennen dat het waar is wat Gods Woord zegt: “Er is niemand die verstandig is, er is niemand die God zoekt’ (Rom.3). Hoe verzuchtte de Heere: ‘O, ongelovig en verkeerd geslacht, hoelang zal Ik nog bij u zijn en u verdragen?”

Wij belijden dat God is “een zeer overvloedige Bron van al het goede” (NGB art.1). De Bron wordt ons aangewezen, maar wij kwijnen weg in geestelijke dorheid en matheid van ziel, en lessen onze dorst met wat niet lessen kan.

Tot de vrouw bij de bron sprak de Heere Jezus: “Indien gij de Gave Gods kende, en Wie Hij is Die tot u zegt: Geef Mij te drinken - zo zou gij van Hem hebben begeerd en Hij zou u levend water gegeven hebben” (Joh. 4). Indien wij de Gave Gods zouden kennen en Wie Hij is - zouden wij dan nóg zo traag zijn? De Heere spreekt hier over de gave van de Heilige Geest Die doden tot leven wekt en dorstigen verkwikt en laaft en sterkt “als een fontein van water, springende tot in het eeuwige leven.”

Diezelfde nodiging klinkt in Jesaja 55: “O, al gij dorstigen! Komt tot de wateren, en gij die geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja, komt, koopt zonder geld, en zonder prijs wijn en melk.” Wij worden aangewezen als dorstigen en die geen geld hebben, dat is: met enkel lek en gebrek, failliet, bankroet in onszelf. Wij worden aangeklaagd als mensen die ons geld afwegen voor wat geen brood is, en arbeiden voor wat niet verzadigen kan. Hij biedt aan het ware leven: leven van de ziel; “neigt uw oor, en komt tot Mij, hoort en uw ziel zal leven.”

De Heere nodigt om ons oor te neigen en naar Hem te horen. Beste vriend, dat is het antwoord op je vraag: wat moet ik doen? Stop met naar binnen kijken in jezelf en het constateren van je onvermogen, met wat je voelt aan kou en onverschilligheid. Belijd het de Heere en doe eenvoudig waartoe Hij nodigt: neig je oor en kom tot Hem en hoor. Leg je oor te luisteren bij Zijn Woord. Want het is Zijn Geest Die Zich paart aan het Woord en Die door het Woord doet wat Hem behaagt (Jes. 55).

Daarom deze raad: zoek de plaatsen op waar het Woord open gaat. Dat is allereerst de eredienst; wordt trouw in het komen naar het Woord en stel je onder de rechte prediking naar Schrift en belijdenis; bereid je voor (lees en overdenk indien bekend het Schriftgedeelte thuis). Voor de dagelijks Schriftoverdenking kan een dagboekje je helpen bij de tekstkeuze. Verder, probeer niet teveel tegelijk en achter elkaar te lezen, maar laat je gedachten bepalen door één Schriftgedeelte (bijvoorbeeld Jesaja 55); spel de woorden één voor één, onderzoek de tekst - wat staat er, wie worden aangesproken enz. Een goed hulpmiddel daarbij zijn de kanttekeningen bij de Statenvertaling. Verder, wandel met het Woord door het zingend in je hoofd (en hart) met je mee te dragen. Oefen de Psalmen of neem een Bijbelwoord voor de dag in gedachten mee naar je werk/school. Bid daarbij bij elke gelegenheid of de Heere door Zijn Geest je verstand verlichten wil om recht te verstaan en te onderscheiden de dingen die van de Geest van God zijn.

Beste vriend, “Zoek de HEERE terwijl Hij te vinden; roep Hem aan terwijl Hij nabij is.” “Hoor aandachtig naar Mij en eet het goede, en laat uw ziel in vettigheid zich verlustigen” (Jes. 55).

Ds. D. M. Elsman

ds. D.M. Elsman

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Rijssen
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

biddenonverschillig
4 reacties
emaildfj1atgmailpuntcom
Hallo Vraagsteller,
Ik heb een paar ideeen die je zouden kunnen helpen. Een vriendin van mij zij hier een keer over:
Welke tijd van de dag moet je gebruiken voor het lezen van de bijbel? Haar antwoord was: de beste tijd. Als je het meest wakker en geconcentreerd kunt zijn.
Verder is het ook zo dat als je veel plannen en gedachten hebt die niet met God te maken hebben, dat het dan ook moeilijker is om je dan opeens op God te concentreren. Dus doe alles uit je leven en gedachten weg wat niet werkelijk belangrijk is en gebruik de tijd voor de bijbel en om God te zoeken. Dan heb je misschien ook de hele avond vrij om over de bijbel na te denken. Je kunt dan een tekst lezen en vers voor vers nog eens met je eigen woorden op een stuk papier schrijven. Maar dit is alleen een methode; de werkelijke verandering moet in je prioriteiten plaatsvinden, in je hart.
Verder helpt het ook om samen met iemand in de bijbel te lezen en erover na te denken wat er staat. (Wel iemand die God oprecht zoekt). Als je wilt kunnen wij ook samen lezen. Bijv. per Skype. (klinkt misschien raar, maar is heel fijn.) Laat het je hoogste prioriteit zijn, dat er verandering in komt.
Reactie: emaildfj1@gmail.com
mortlach
Stille tijd organiseren is zo lastig nog niet. Zet een vast moment van de dag apart, zorg dat de omgeving stil is, en dan hoef je alleen maar te zitten, en te blijven zitten. Waas is je hoofd? Mooi, je hebt een kwartier/half uur de tijd om de waas eens goed te ervaren. Het enige wat je hoeft te doen, is stil te blijven zitten waar je zit en te blijven ademhalen. Ervaar maar wat er te ervaren valt.

Eerst word je je bewust van hoeveel gedachten er continue door je hoofd gaan, maar die storm gaat vanzelf liggen. Misschien niet de eerste week, of de tweede week, maar zolang je maar elke dag een vaste hoeveelheid tijd stil zit, komt die (mentale) stilte echt wel.

En als het dan gebeurt, is het heel bijzonder. Tot je denkt "Hé, het is stil in mijn hoofd," en het effect weer even verloren gaat. Heel grappig, als dat gebeurt.
juni
ach vragensteller,zeg alles maar tegen de Heere.
vraag maar of Hij jou wil bekeren,zoals Hij al Zijn oude Volk heeft bekeerd.

hoe kan een dode nou iets voelen en willen?,kan toch niet? Begin maar met je verstand te vragenHeere ik heb niks,wil niks,voel niks enz.Wilt U mij levend maken?
wees maar eerlijk joh.
zeg maar dat je er geen zin in hebt.
alles wat nodig is,toegewenst
panny
" Ergens wil ik het wel, maar als ik met m’n Bijbel ga zitten heb ik een soort waas in m’n hoofd, alsof het allemaal niet tot me doordringt. "

Dat herken ik wel. Komt vaak doordat je veel te druk geweest bent (met allerlei aardse zaken).
Bijvoorbeeld je bent heel de avond tot heel laat druk bezig geweest met school.
Als je dan voordat je gaat slapen in de Bijbel gaat lezen en bidden dan zit je hoofd zo vol dat je echt niet meer goed kan concentreren en er bijna niets tot je doordringt.
Kwestie van plannen en ontspannen... en wat staat er voor je op nummer 1?
Bid ook voordat je uit de Bijbel gaat lezen in plaats van alleen erna.
Je hebt Gods zegen en Geest nodig bij het lezen uit de Bijbel!
Vraag of God Zijn Woord wilt zegenen. Dat Hij wilt zorgen dat je aandacht erbij blijft en dat Hij echt tot je wilt spreken door Zijn Woord,.