Formulier bevestiging ambtsdragers

Ds. E. Gouda / 1 reactie

Vraag

Aan een hervormde predikant. Afgelopen zondag was het bevestiging van ambtsdragers, ouderlingen en diakenen. Dan wordt het formulier “bevestiging ambtsdragers” gebruikt. Toen ik mee las kwam het deel “vermaning” aan de orde. Daar citeer ik nu een stuk uit: "Wees getrouw in uw ambt, bewaar het geloofsgeheimenis in een zuiver hart, wees een voorbeeld voor de hele gemeente. Op deze wijze ontvangt u een goede ingang in de gemeente en veel vrijmoedigheid in het geloof in Christus Jezus en zult u na dit leven ingaan in de vreugde van uw Heere." De laatste zin "en zult u na dit leven ingaan in de vreugde van uw Heere", wat betekent dit? Wordt hier nu verklaard dat bevestigde ambtsdragers (zondermeer) naar de hemel gaan?

Antwoord

Beste vragensteller, dank voor je vraag en voor je meelezen. Niemand van ons gaat zondermeer naar de hemel of liever, naar de woonplaats van God. Al bij onze doop klinken de woorden “dat wij niet in het rijk van God kunnen komen, tenzij wij van nieuws geboren worden.” Dat geldt voor iedereen, niemand uitgezonderd. Ook een ambtsdrager kan alleen zalig worden door het geloof in de Zoon van God en op die manier deelt hij in het eeuwige leven.

Een ambtsdrager is door de gemeente en mitsdien van God geroepen tot het ambt om God bij het volk te vertegenwoordigen. Je kunt een ambtsdrager vergelijken met een ambassadeur die goed spreekt van zijn koning. Je kunt als ambtsdrager alleen goed spreken van de hemelse Koning als je deze Koning kent en een relatie met Hem hebt. Met andere woorden: in de kerk kunnen/mogen geen onbekeerde ambtsdragers in de kerkenraad zitten, want hoe moet je leiding geven aan het lichaam van Christus als je Hem zelf niet kent en je je leven door Hem niet leiden laat. Daarom draagt een ambtsdrager een grote verantwoordelijkheid, want hij is als lid van de kerkenraad gesteld over de zielen die aan zijn zorgen zijn toevertrouwd om hen te leiden en te weiden in de grazige weiden van het Woord en daarbij vooral te wijzen op de grote Ambtsdrager bij uitstek; de Heere Jezus Christus.

De laatste woorden uit het citaat van het bevestigingsformulier vatten al het voorgaande samen. Het is van belang dat de hele zin in samenhang gelezen wordt, want anders ontstaan verkeerde opvattingen alsof het ambt een toegangskaartje voor de hemel zou zijn… “Ingaan in de vreugde van uw Heere” is geen optelsom, maar is het genadeloon dat een godzalige ambtsdrager ontvangt. Deze vreugde deelt hij met allen die de verschijning van de Heere Jezus liefgehad hebben. Alleen zo krijgen wij toegang tot God en Zijn koninkrijk door genade en door het geloof in Zijn Zoon de Heere Jezus Christus. En deze toegang geeft vreugde en eeuwige vrede.

Hartelijke groet,
Ds. E. Gouda (Nieuw-Lekkerland)

Tags in dit artikel:

formulieren
1 reactie
juni
vragensteller,u krijg een mooi ouderwets antwoord van de ds.

en zijn er geen bekerde ouderlingen te vinden,sluit dan de deur en vraag aan de Heere wat er aan de hand is!!!!
wat mooi,een ambassadeur die goed spreekt van zijn Koning!!
zo is het maar net.

als zo,n ambassadeur gaat spreken,wil je nooit meer naar huis,beste vragensteller.
ik wens dat u ze tegen komt.