Zelfverdediging

Redactie Refoweb / 4 reacties

Vraag

Mag een christen zich verdedigen, ook met geweld.

Antwoord

4 reacties
mortlach
De urls linken naar vragen over legerdienst, toch niet helemaal de strekking van de vraag.

Naar mijn idee mag iedereen - dus ook een christen - zichzelf verdedigen, inclusief met geweld als het echt niet anders kan - bij gevaar voor eigen leven. Of het mag, ja dus. Maar Jezus zegt natuurlijk ook 'heb je vijanden lief' en zet zelfs het oor dat Petrus(?) van de soldaat afslaat weer aan.

Kun je je vijanden zo liefhebben dat je je vol erbarmen door hen in elkaar laat beuken. Eventueel zelfs vermoorden? Dat kan ongetwijfeld, maar ik vermoed dat er slechts weinigen zo christelijk zijn dat ze dat kunnen bereiken.
matthew
Nee.... je moet je in elkaar laten timmeren :-)
Ineke
Oog om oog tand om tand!
vandijk
Verdedigen mag, maar m.i. zonder geweld.
http://www.encyclo.nl/begrip/geweld