Conflict met wijkouderling

Redactie Refoweb / 4 reacties

Vraag

Ik ben in een behoorlijk conflict geraakt met mijn wijkouderling. Hij kwam het tweejaarlijks bezoek afleggen en het begon meteen al heel vervelend. Eerst begon hij uitgebreid over mijn salaris en huur e.d. Daarna vroeg hij: “Waar was jij afgelopen zondag?” Toen zat ik bij een Heartcry-conferentie. Ik vertelde dat en hij was daar direct erg kritisch over. Volgens hem maakt Heartcry de kerk kapot en houdt ze gemeenteleden uit de kerk. Ik gaf toe dat de gemeente de basis is voor een gelovige, maar dat ik dit ook als een samenkomst zie. Vervolgens hadden we het over de kinderdoop waarover de dominee de laatste tijd veel preekte en ik zei dat ik veel moeite had met zijn uitleg over de doop: “De kinderdoop is een echt garantiebewijs, de envelop op de schoorsteen, heb je hem al uitgepakt? Heb je hem al ingeleverd?” Mijn punt was dat er geen noodzaak tot bekering meer gepreekt werd, maar gewoon een kwestie van een papiertje inleveren en dat was dan de bekering. Ook het punt dat de dominee maakte dat je als gedoopt kind onderdeel bent van het lichaam van Christus...val je er dan uit als je je niet bekeert? Daarop reageerde de ouderling: "Mijn doop zit in mijn binnenzak, daar doe ik ten alle tijde een beroep op." Ik ben het daar niet mee eens, je pleit op het Woord van God en niet op een besprenkeling die je schijnbaar altijd bij je draagt. Vervolgens ging de discussie over de bekering. Ik zei: God heeft alles al aan de bekering gedaan, aan het kruis van Golgotha. Dus als je naar Hem toegaat schenkt Hij dat gelijk. Nee, dat was volgens de ouderling op Zijn tijd en wijze en die worsteling kan soms wel jaren duren, want de discipelen ‘verstonden’ het ook nog niet na drie jaar. Mijns inziens had dat er helemaal niets mee te maken. En worstelingen komen t.a.v. de bekering volgens mij niet voor in de Bijbel. Hij zei: “Ik waarschuw je met scherpte, je zit echt op een dwaalspoor. Heartcry heeft veel meer invloed op de gemeenteleden dan ik had gedacht." Ik zat er ver naast volgens hem. Twee jaar geleden zag hij in mij een Godsvruchtige jongen... Ik heb hem uitgelegd dat ik de laatste tijd heel veel aan stille tijd en geestelijk onderwijs doe en dat dat mij juist het meest gevormd heeft. Twee jaar geleden waren het enkel vrome woorden over ellende, berouw en schuld, maar het was schijn, ik had weinig gemeenschap met God in die tijd. Maar hij bleef maar doorzemelen dat ik er naast zat. Toen moest hij naar het volgende adres en vertrok daarna snel. Ik was helemaal overstuur en belde naar een vriend die uit de gemeente, die adviseerde contact op te nemen met de predikant. Ik heb de dominee gemaild ik dat ik veel moeite had met het huisbezoek. Nog geen half uur daarna belde de ouderling, hij was woest. Hoe kon ik stiekem met de dominee mailen over hem? De dominee weet er van maar vindt dat het iets is voor de kerkenraad. Ik moet het die ouderling uitpraten, maar dat zie ik echt niet zitten. Heeft u nog ander advies?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

We hebben diverse predikanten om advies gevraagd. Unaniem zijn ze van mening dat dit een pastorale zaak is tussen jou en de kerkenraad cq predikant, waar zij zich niet mee dienen te bemoeien.

De visie van de betreffende ouderling is overigens wel begrijpelijk. Veel -met name- jongeren hebben na een bezoek aan Heartcry-conferenties plotseling het ‘licht’ gezien, verlaten hun gemeente en laten zich ergens overdopen. Ook jij begint daar in je vraag over en in de -niet gepubliceerde- toelichting geef je af op je eigen gemeente. Behalve dat je hiermee de tegenstanders van Heartcry in de kaart speelt en de kritiek op deze opwekkingsbeweging nog eens bevestigt, heb je daarnaast een taak in je huidige gemeente. Als het hier inderdaad om een ‘dode’ gemeente gaat, zoals je zegt, moet jij daar dan niet een zoutend zout en een lichtend licht zijn? Deze gemeente dienen, in alle ootmoed en bescheidenheid en in afhankelijkheid van de Heere? Of vraagt God je te vluchten (af te scheiden) naar een plek waar het wellicht aangenaam is voor het ‘vlees’, maar waar ook het paradijs niet te vinden is...? Zie ook: 'Opnieuw laten dopen'.

Ben je serieus geïnteresseerd in de bijbelse visie op de doop? Wel, dan verwijzen wij je graag naar deze artikelen:

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Mailadres: vragen@refoweb.nl

4 reacties
AHHK76
Je bent in een lastige situatie belandt...
De dominee en de ouderling doen bijna alsof de doop zaligmakend is en alsof je alles zomaar op zak hebt. Jij bent het daarmee niet eens en geeft jouw mening. Als jij vervolgens jouw visie op bekering heeft, dan draait de ouderling ineens om als een blad aan een boom. Dan ineens is zalig worden een bijna onmogelijke zaak, zelfs als je gedoopt bent. Tenminste volgens mij spreekt hij zichzelf tegen...
Jij mocht wel met de ouderling spreken over de dominee, maar niet met de dominee over de ouderling?
Maar ja hoe los je dit nu op...!? Moeilijk hoor!
Misschien kun je nog eens met die vriend bellen en samen met hem het gesprek met de dominee of ouderling aangaan?! Probeer dan niet aanvallend te reageren, maar ook goed te luisteren naar wat de ander ervaart en beweegt. Want als we over verschilpunten discussiëren kan dat afstand creëren. Maar als je zoekt naar wat je (ver)bindt dan kom je waarschijnlijk verder... Sterkte en wijsheid toegewenst.
vraagteken
Beste, een paar jaar terug dacht ik er ook zo over als jij nu, maar ik ben dolbij dat ik weg ben bij Heartcry en alles wat ermee te maken heeft, ze maken je blij met een dode mus en als je ze echt nodig hebt, zijn ze ver te zoeken en de mensen van wie je het allerminst verwacht, blijken je nooit te hebben laten vallen. Sterkte.
juni
vragensteller,ga toch serieus met het antwoord om!

t,zou zp erg zijn als uw ziel werd verwoest en u heeft er geen erg in!

vraag toch aan de Heere of Hij u de Bijbel laat lezen.
de dicipelen lieten hun Heere helemaal alleen!!!!!
alleen!
na deze....hebben ze [dicipelen]het pas verstaan,Waarom Hij moest lijden....

weer zie je dit eenzijdige Godswerk!
vragensteller..alleen in degene die het niet weten,kan de Heere wat mee ,wees voorzichtig dat u niet mis....vormd ,wordt,zonder dat u er erg in hebt!
we zijn toch zo blind van hemelswege...
leonard
Ik kan me voorstellen dat de vraagsteller zich nogal geïntimideerd voelt door de reactie van de ouderling die volgde op de mail naar de dominee. Dergelijke dingen lijken mij ook niet de bedoeling, als ik mijn dominee een vraag stel over moeite in een gesprek met een bepaalde ouderling ga ik er vanuit dat de dominee dat minstens voor zich houdt tot daarover verder gesproken is.