Bang voor onvruchtbaarheid

N.N.2 / Geen reacties

Vraag

Dit weekend hadden wij het over krijgen van kinderen. Mijn vriend vertelde dat hij bang is dat hij niet of heel slecht vruchtbaar is/kan zijn. Hij is als kind geopereerd aan een liesbreuk. Nu is het zo dat één zaadbal wel om hoog gaat en de andere niet. Hoe zit dat? Kun je dan vruchtbaar zijn?

Antwoord

Heel waarschijnlijk was er bij uw vriend sprake van een niet ingedaalde zaadbal. Dit komt vaak voor; bij 2-3 procent van de jongens is bij geboorte één of beide zaadballen nog niet ingedaald in de balzak. Vaak treedt er alsnog een spontane indaling op tijdens het eerste levensjaar.

Niet-ingedaalde zaadballen hebben vaak kenmerken van een aanlegstoornis. Deze aanlegstoornis kan dan de oorzaak zijn van het niet indalen, maar kan ook verminderde spermaproductie geven. De niet ingedaalde zaadbal kan operatief in de balzak gebracht worden. Deze wordt dan vastgemaakt aan de balzak, zodat hij op zijn plek blijft zitten. Dit is dan waarschijnlijk ook de reden dat de ene zaadbal wel omhoog kan gaan en de andere niet.

De vruchtbaarheid van mannen met een enkelzijdig niet ingedaalde zaadbal kan verlaagd zijn. Het merendeel blijkt gelukkig wel in staat om op natuurlijke weg vader te worden. Bij dubbelzijdige niet-ingedaalde zaadballen is dat een stuk minder. Het is onduidelijk of vroegtijdige operatie de vruchtbaarheidskansen later vergroot.

Tags in dit artikel:

testikelvruchtbaarheid