Zeker weten

Ds. W.G. Hulsman / 1 reactie

Vraag

Het heeft me bijna 50 jaar gekost voordat ik durfde te geloven dat Jezus ook voor mijn zonden gestorven is. Toen kreeg ik een ontzettende honger om meer van Hem te weten, dus ben ik veel gaan lezen en luisteren. Maar hoe? 1. Ik moet zeker weten dat de grondtekst echt van God komt. 2. Ik moet er van op aan kunnen dat de Bijbel correct is vertaald (ook daar kom ik verschillen tegen) 3. Er zijn net zoveel verschillende interpretaties van de Bijbel als dat er kerkscheuringen zijn. Ik wil alles geloven wat God zegt, maar ik moet wel zeker weten dat het van Hem komt. Punt 3 is niet mijn grootste probleem, want als voorgaande klopt, vertrouw ik op de leiding van de Heilige Geest. Eigenlijk denk ik dat u me ook geen antwoord kunt geven, maar misschien wil God de woorden die u opschrijft wel gebruiken.

Antwoord

Mooi vind ik dat je begint met het belangrijkste dat er in ons leven is, namelijk het geloof in Christus en de vergeving die je daardoor ontvangt. Ook vind ik mooi dat je daarna een ontzettende honger kreeg om meer van Christus te weten. Er is een verlangen om te groeien in de genade en kennis van Christus.  Daarna ben je in de problemen geraakt. Maar is dat wel terecht? Want de over de hoofdinhoud van de Schrift, zoals jij die hebt leren kennen, hoeft geen verschil van mening te zijn. Bepaalde zaken liggen vanuit de grondtekst best wel lastig en teksten kunnen soms op verschillende wijze worden vertaald, maar de hoofdinhoud van de Bijbel is daarmee niet in het geding. Over het verlossingswerk van Christus en dat we alleen door het geloof daarin delen is duidelijkheid. Verder hoef je ook niet te twijfelen aan de hoofdzaken van het christelijke geloof. In de drie formulieren van enigheid zijn die op een heldere manier verwoord.

Soms kan het echter wel eens gebeuren, dat we ons in onze gedachten steeds weer bezig houden met één punt en dat dat ons denken gaat beheersen en dat we daardoor steeds weer in een kringetje ronddraaien. Misschien kan het helpen om dan dat waar je mee bezig bent even los te laten. Richt je aandacht op iets anders. Aanvaard ook dat je op alle vragen geen antwoord zult krijgen.

Hartelijke groet,
ds. W.G. Hulsman

1 reactie
emaildfj1atgmailpuntcom
Hallo Vraagsteller,

Over de vraag, wat de juiste interpretatie is. In de bijbel staat:
2 Tim. 4: 3 Want er zal een tijd komen dat zij de gezonde leer niet zullen verdragen, maar dat zij zullen zoeken wat het gehoor streelt, en voor zichzelf leraars zullen verzamelen overeenkomstig hun eigen begeerten. 4 Ze zullen hun gehoor van de waarheid afkeren ...

"zoeken wat het gehoor streelt...": Ik denk dat je kunt herkennen wat de juiste leer is bijvoorbeeld als de "makkelijkere weg" is. Dat is meestal niet de juiste.

Ook in het oude testament was het probleem al dat er een weg werd geleerd, waar je je zonden kunt vasthouden en toch in de hemel kunt komen:
Jer. 23: 16 Zo zegt de HEERE van de legermachten: Luister niet naar de woorden van die profeten die tot u profeteren. Zij geven u ijdele hoop. Zij spreken een visioen uit hun eigen hart, niet uit de mond van de HEERE. 17 Steeds zeggen zij tegen hen die Mij verwerpen: De HEERE heeft gesproken: U zult vrede hebben; en tegen ieder die in zijn verharde hart voortgaat: Geen onheil zal over u komen.

De juste weg is de smalle weg:
13 Ga binnen door de nauwe poort, want wijd is de poort en breed is de weg die naar het verderf leidt, en velen zijn er die daardoor naar binnen gaan;
14 maar de poort is nauw en de weg is smal die naar het leven leidt, en weinigen zijn er die hem vinden. (Mat. 7)

De smalle weg is een gehoorzaam leven voor God. Als je bepaalde dingen teveel benadrukt en dan op de brede weg kunt lopen en toch bij God kunt horen is dat bijvoorbeeld een teken van een valse leer.
Reactie: emaildfj1@gmail.com